arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳

نقش مردم در توسعه تکنولوژی ارتباطی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توسعه روزافزون تکنولوژی، انسانها را واداشته تا با قرار گرفتن در این مسیر، شرایط زندگی خود را نیز توسعه دهند و از طرفی با بهره گیری از فناوری های نوین و جدید، آسایش و راحتی را برای خود فراهم کنند.

 به گزارش ایرنا، آی.سی.تی از جمله تکنولوژی هایی است که روز به روز در حال پیشرفت بوده و به جرات می توان آن را به عنوان پیشران توسعه هر کشوری عنوان کرد.  البته این صنعت نقش موثر و مستقیمی نیز در توسعه اشتغال دارد چرا که به عنوان یک صنعت زیرساختی می تواند موجب توسعه دیگر بخشها نیز بشود.  بنابراین نصب دستگاه های مرتبط برای استفاده از این تکنولوژی و ابزارهای بکار رفته در این صنعت نیز از عمده موضوعاتی است که قابل تامل است.

 به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایران از نظر بهره گیری از امکانات و تجهیزات موجود در بخش آی.سی.تی در میان 22 کشور منطقه، رتبه 15 را دارد و در دنیا رتبه ایران در این بخش بسیار پایین است.  بنابراین همانطور که گفته شد بهره گیری از ابزارهای این تکنولوژی مستلزم همکاری و هماهنگی میان همه آحاد جامعه بوده و نیازمند یک فرهنگ سازی متناسب با بهره گیری از این تکنولوژی است. 

متاسفانه وقتی سخن از ابزارهای ارتباطی و مخابراتی به میان می آید، اگرچه همگان تمایل به استفاده از این ابزارها دارند و گاهی نسبت به سرعت و کیفیت آن انتقاد می کنند، ولی هیچگاه دلایل آن به درستی بازگو نکرده اند. 

شاید در کنار وظایف حاکمیتی دولت نسبت به ارائه خدمات اینترنتی و مخابراتی اما برای تحقق اهداف مورد نظر به طور قطع همکاری دیگر افراد جامعه برای نصب ابزارهای ارتباطی با هدف توسعه زیرساخت های این بخش نیاز است.  به عنوان مثال، هنگامی که برای چند دقیقه و یا یک ساعت ارتباط تلفن های سیار دچار اختلال می شود کسی نیست دلایل آن را جویا شود و همگان تنها معترض به نحوه سرویس دهی هستند. 

شاید بتوان یکی از عمده ترین دلایل اختلالات تلفن سیار را فقدان دکل های مخابراتی در برخی مناطق کشور عنوان کرد، موضوعی که هراز گاهی به عنوان «تشعشعات مخابراتی» به عنوان مخاطره مطرح می گردد. 

اگرچه موضوع بی ضرر بودن امواج و تشعشعات مخابراتی از سوی بسیاری از پزشکان و کارشناسان ذیربط مطرح گردیده، ولی تا ایجاد فضای مناسب برای بهره برداری از این موضوع هنوز فاصله زیادی وجود دارد.  بدلیل باورهای غلطی که بین عامه مردم وجود دارد هر از چند گاهی شاهد آن هستیم که افراد از نصب آنتن های تلفن همراه در اماکن مربوط به خود و یا همسایه ها جلوگیری می کنند، بدون آنکه متوجه باشند هرچه تعداد آنتن ها بیشتر باشد، پوشش بهتر شده و گوشی تلفن همراه برای دریافت سیگنال توان کمتری نیاز دارد، مضاف بر اینکه کیفیت تماس ها نیز بهبود خواهد یافت.

 این مسئله دراظهارات محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات نیز به صراحت ذکر شده که اصل امواج ضرری ندارد ولی نباید از یک میزان معین بیشتر شود.  بنابراین طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، حداکثر مجاز حد تشعشع برای قرار گرفتن مردم در میدان های رادیویی و مایکروویو، برای بدن 0.80 وات بر کیلوگرم و خرید و فروش هر وسیله رادیویی با بیشتر از این مقدار ممنوع است.

 براساس این گزارش، این مصوبه تمام دستگاه های رادیویی ثابت و متحرک که ممکن است در مجاورت بدن انسان به کار گرفته شوند را نیز در بر می گیرد. در این مصوبه، نرخ جذب انرژی (SAR) برابر با نرخ انرژی جذب شده در واحد جرم بافت بر حسب ولت بر کیلوگرم (w/kg) معرفی شده است. 

همچنین در این مصوبه به پرتوکاران اشاره شده که منظور از پرتوکاران، شخصی که با آموزش، آگاهی و تجربه ای کافی صلاحیت کار با دستگاه های رادیویی را ضمن حفاظت از خود در برابر پرتوهای رادیویی دارد. این افراد در ناحیه تحت نظارت یا کنترل شده کار می کنند.  علاوه بر این، در این مصوبه واژه «مردم» به تمام افرادی که با پرتوهای رادیویی یا مایکروویو کار نمی کنند و یا به رغم کار با این پرتوها در ناحیه کنترل شده یا تحت نظارت کار نمی کنند، اطلاق شده است. 

در این مصوبه دلایلی از جمله، امکان به خطر افتادن سلامت پرتوکاران و مردم در معرض تشعشعات رادیویی، لزوم تعیین ایمنی تشعشعی پرتوکاران و مردم در مقابل اثرات مضر تشعشعات رادیویی ناشی از گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه های رادیویی، لزوم رعایت SAR مجاز توسط شرکت های تولیدکننده و واردکننده گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه های رادیویی، به عنوان دلایل تدوین این مصوبه نام برده شده است. 

براساس این مصوبه، ورود، تولید، خرید و فروش گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه های رادیویی با مقدار SAR خارج از حدود مجاز، در تمام شرایط ممنوع است.  پس می توان دریافت که طبق قانون، برای مسئولان کشور نیز سلامت انسانها به عنوان دغدغه اصلی به حساب می آید و هر موضوعی که در جهت آسیب رساندن به افراد جامعه باشد را ممنوع می دانند.  بنابراین ضمن همکاری آحاد مردم در زمینه توسعه این ابزارها، می بایست فرهنگ کاربرد دکل های مخابراتی در سطح جامعه فارغ ازهر دغدغه ای به عنوان ابزاری برای توسعه و رشد تکنولوژی در اولویت امور قرار داده شود.
نظرات بینندگان