arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

طلا بالای ۱۲۹۰ دلار ثابت ماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طلا در بازار جهانی پس از افزایش در ساعات پایانی روز گذشته و در شرایطی که بازار منتظر نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا و تعیین زمان افزایش نرخ‌های بهره در این کشور است، بالای 1290 دلار ثابت ماند.
 
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات چهارشنبه بازار سنگاپور حداکثر 0.3 درصد کاهش یافت و به 1288 دلار رسید و تا ساعت دو و 47 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی 1290 دلار معامله شد.
 
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 0.1 درصد کاهش یافت و به 1291 دلار رسید. این فلز ارزشمند روز گذشته پس از انتشار آماری که نشان داد کندی اقتصاد جهانی ممکن است به رشد اقتصادی آمریکا لطمه بزند، 0.9 درصد صعود کرد.
 
قرار است کمیته بازار آزاد فدرال در پایان نشست دو روزه خود بیانیه ای را منتشر کند. تحلیلگران می‌گویند درآمدهای مایوس کننده بعضی شرکت‌ها و کاهش غیرمنتظره سفارش کالاهای بادوام در دسامبر ممکن است زمان افزایش نرخ‌های بهره را به تاخیر بیاندازد.
 
میزان سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی هم در دسامبر برای چهارمین ماه کاهش یافت که نشانه تاثیر کندی رشد اقتصاد جهانی بر اقتصاد این کشور است. اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کردند بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته جاری خود نرخ‌های بهره را بدون تغییر خواهد گذاشت.
 
طلا از ابتدای امسال تاکنون با مطرح شدن احتمال به تاخیر افتادن افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و همچنین اقدام بانک مرکزی سوییس در پایان دادن به کنترل ارزش فرانک در برابر یورو که تقاضا برای دارایی‌های مطمئن را برانگیخت، 9 درصد رشد قیمت داشته است.
 
همچنین تردید نسبت به ثبات منطقه یورو به علاوه نگرانی‌ها نسبت به رشد جهانی و تقاضای قوی از سوی مصرف کنندگان آسیایی از قیمت این فلز پشتیبانی کرده است. طلا هفته گذشته پس از اینکه بانک مرکزی اروپا اعلام کرد صدها میلیارد یورو به اقتصاد رکودزده منطقه یورو تزریق خواهد کرد به 1307 دلار صعود کرده بود.
 
طبق نظرسنجی رویترز، طلا در سال 2015 با سومین کاهش سالانه روبرو است زیرا آمریکا مهیای نخستین افزایش نرخ‌های می‌شود با اینهمه بازار این فلز زرد باید کف قیمت پیدا کند و راه را برای احیا در سال آینده هموار کند. هر گونه افزایش نرخ‌های بهره هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش می‌دهد و ارزش دلار را تقویت می‌کند.
 
در نظرسنجی رویترز از 38 تحلیلگر و معامله‌گر، پیش بینی شد قیمت نقدی طلا که سال 2014 را بدون تغییر چندانی به پایان رساند، امسال به 1234 دلار در هر اونس می‌رسد که حدود سه درصد کمتر است.
 
طلا در سال 2013 با اعلام آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا، جذابیتش را به عنوان دارایی مطمئن از دست داد و 28 درصد سقوط کرد که بزرگترین سقوط در بیش از سه دهه گذشته بود و سال گذشته تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و بهبود اقتصاد آمریکا که تقاضا برای این فلز را کاهش داد برای دومین سال متوالی کاهش یافت و 1.5 درصد نزول کرد.
 
در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.2 درصد کاهش یافت و به 18.027 دلار رسید. هر اونس پالادیم تغییر چندانی نداشت و 781 دلار معامله شد در حالیکه پالادیم 0.2 درصد کاهش یافت و به 1261 دلار رسید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان