arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

معاون وزيرنفت: روش جديدي در قراردادهاي نفتي بکارگيري مي شود/ توليد نفت در سال 2025 به زير 1 ميليون بشکه خواهد رسيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزير نفت در امور مهندسي با بيان اين که در سال 2025 توليد نفت ما به پايين تر از يک ميليون بشکه نفت خواهد رسيد، گفت: روش جديدي از قرار دادهاي نفتي در اسفندماه رونمايي مي شود که مي تواند ما را در مديريت مخازن به پيش ببرد.

سيدعماد حسيني روز چهارشنبه در اولين روز برگزاري همايش توسعه ميادين نفت و گاز همچنين از بسته شدن پرونده پروژه هاي پارس جنوبي تا اوايل سال 96 خبر داد.

وي از نظارت بر اجراي طرح ها و پروژه هاي کلان نفتي به عنوان يکي از برنامه هاي جدي وزارت نفت نام برد و گفت: اکنون 7 فاز اصلي و اساسي و 5 فاز اسمي در پارس جنوبي (فازهاي 12، 15، 16، 17و 18) داريم که در روزهاي آينده شاهد افتتاح رسمي آنها خواهيم بود که ميزان توليد گاز کشور را بيش از 100 ميليون مترمکعب افزايش خواهد داد.

حسيني ادامه داد: در گذشته هم پروژه هاي زيادي تحت عنوان طرح هاي 35 ماهه به منظور تکميل و دنبال کردن پروژه هاي پارس جنوبي تعريف شده بود اما به دليل آنکه ميادين مشترک بودند و برداشت از طرف کشور همسايه انجام مي شد نظارت چنداني بر آنها وجود نداشت.

وي تاکيد کرد: بعد از برنامه ريزي، سالانه اولويت هايي را براي فازهاي مختلف پارس جنوبي تعريف کرديم و برهمين اساس، امسال 7 فاز را به بهره برداري مي رسانيم و 5 فاز را سال آينده در دستور کار و قصد داريم تا پايان سال 95 و اوايل 96 پرونده پروژه هاي پارس جنوبي به طور کامل بسته شود.

بازنگري در شيوه قراردادهاي توسعه نظير بيع متقابل، فاينانس، مشارکت در توليد
معاون وزير نفت از بکارگيري يک روش جديد در قراردادهاي نفتي خبر داد و گفت: اين روش جديد که در اسفندماه رونمايي مي شود، مي تواند ما در مديريت مخازن به پيش ببرد تا از شيوه هاي قبلي عبور کنيم.

امضاي تفاهم نامه استانداردسازي و بومي سازي استانداردهاي بين المللي صنعت نفت در آينده نزديک
حسيني ادامه داد: به طور معمول در توسعه ميادين بعد از انجام مطالعات، به يک مشکل عمده به نام استانداردسازي و بومي سازي استانداردهاي اين حوزه مي رسيم که براي حل اين موضوع، درحال عقد تفاهم نامه مشترک وزارت نفت با سازمان ملي استاندارد هستيم تا بتوانيم مشکل استانداردهاي بومي خود را با ايجاد آزمايشگاه هاي مرجع حل کنيم.

وي خاطرنشان کرد: بحث هاي مرتبط با استاندارد، چالش عمده ما در منطقه است و متاسفانه بحث هاي مرتبط با کالاها و تجهيزات نفتي ما در داخل کشور توليد مي شود الان فاقد استانداردهاي لازم هستند که اميدواريم با ايجاد اين آزمايشگاه ها و تدوين استانداردهاي لازم، به اين مشکل فائق آييم.

شکل گيري سامانه الکترونيکي کالاي نفت براي اولين بار در کشور
معاون وزير نفت، تعيين ضوابط فني و مهندسي و بکارگيري آن در توسعه ميادين نفتي را از جمله اقدامات اين وزارتخانه برشمرد و گفت: براي اولين بار در وزارت نفت سامانه الکترونيکي کالاي نفت شکل مي گيرد که تمام مناقصه هاي خريد کالا در تمام شرکت هاي توليدي را رصد مي کند.

به گفته وي سامانه الکترونيکي کالاي نفت در راستاي يکپارچه سازي سيستم هاي نرم افزاري زنجيره تامين کالا تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.

پايان تدوين دو نظام نامه 'مديريت دارايي هاي فيزيکي' و 'مديريت خوردگي' در صنعت نفت
حسيني همچنين به تدوين دو نظام نامه در معاونت مهندسي وزارت نفت براي اولين بار در تاريخ صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاري نظام نامه 'مديريت دارايي هاي فيزيکي صنعت نفت' و نظام نامه 'مديريت خوردگي صنعت نفت' را تهيه کرديم که اين دو نظام نامه به لحاظ کاربردي مي تواند صنعت نفت ما را براي سالهاي سال بيمه کند به اين مفهوم که ما از دارايي ها و داشته هايمان در درون اين صنعت آگاهي و اطلاع داشته باشيم.

وي تصريح کرد: بحث مديريت خوردگي که سالها تلاش هاي پراکنده در برخي شرکتها انجام شده بود الان به صورت يک نظم واحد و سياستگذاري کلان در سطح وزارتخانه دنبال مي شود که هر دو به امضاي وزير نفت رسيده و به شرکت هاي تابعه ابلاغ شده است.

حسيني ادامه داد: متاسفانه 107 سال بعد از برداشت نفت براي اولين بار نظام مديريت دارايي هاي فيزيکي نفت شکل مي گيرد و بسياري از وزارتخانه ها از ما درخواست داشتند تا از اين نظام نامه به عنوان يک الگو استفاده کنند.

وي با مقايسه وضعيت توليد نفت در سالهاي گذشته و دوره کنوني، گفت: پيک توليد نفت ما بين سالهاي 1970 و 1975 بود که در آن زمان توليد ما به شش ميليون بشکه نفت رسيد و حال اگر روند را با شرايط فعلي دنبال کنيم در سال 2025 توليد نفت ما به پايين تر از يک ميليون بشکه نفت خواهد رسيد و اين يک اتفاق بسيار بدي است.

حسيني درباره دلايل کاهش توليد نفت ايران، توضيح داد: خيلي از ما فکر مي کنيم افت توليد نفت ما به خاطر تحريم يا مسائل بين المللي است درحاليکه اين مساله ناشي از عدم برداشت صيانتي در سالهاي گذشته بوده و نشان مي دهد که ما در سالهاي گذشته فقط مي خواستيم از چاه هايمان برداشت کنيم بدون اينکه به توسعه ميدان فکر کنيم.

وي نسبت به افت قابل توجه بسياري از چاه هاي نفتي کشور هشدار داد و گفت: ميزان توليد خيلي از چاه هاي نفتي ما کاهش پيدا کرده و بسياري از چاه هاي نفتي ما که قبلا400 هزار بشکه نفت در روز توليد مي کردند به توليد 60 هزار بشکه رسيده اند و توليد آنها در دو سه سال آينده به صفر خواهد رسيد.

حسيني همچنين از پايين بودن بودجه تحقيقات و توسعه در صنعت نفت انتقاد کرد و گفت: شرکت هاي نفتي دنيا در سطح ملي و بين المللي، هزينه هاي زيادي براي تحقيقات و توسعه (R&D) صرف مي کنند به عنوان مثال شرکت نفتي 'پترو چاينا' PetroChina حدود 31 درصد بودجه هاي خود را صرف تحقيقات و توسعه مي کند و بقيه شرکت هاي بزرگ نفتي هم تقريبا همين وضعيت را دارند و اين درحاليست که ما در برنامه هاي توسعه اي کشور، رقم يک درصد را درنظر گرفته ايم.

وي تصريح کرد: مقايسه بين اين ارقام نشان مي دهد که برنامه ريزي اساسي و اصولي براي ميادين ما صورت نگرفته و با اين وضعيت، نمي توان انتظار معجزه داشت.

حسيني از دانشگاه ها و مراکز علمي و تحقيقاتي خواست تا در توسعه ميادين نفتي با وزارت نفت همکاري داشته باشند و آمادگي اين وزارتخانه را براي همکاري مشترک با دانشگاه ها در اين زمينه يادآور شد.

اولين همايش توسعه ميادين نفت و گاز با همکاري دانشگاه صنعتي شريف، انجمن مهندسي شيمي ايران، انجمن مهندسي نفت ايران، انجمن بين المللي مهندسي نفت شاخه ايران و مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران تدارک يافته است.

اين همايش تا فردا پنجشنبه 9 بهمن ماه در محل دانشگاه صنعتي شريف ادامه خواهد يافت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان