arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

انتقاد نشریه هیل از کنگره: به جای حمایت، مذاکرات را تشویق به شکست می کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت: لایحه پیشنهادی توسط برخی از سناتورها در کنگره آمریکا مبنی بر صدور دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آن هم در حالی که مذاکرات ایران و 1+5 در جریان است مبتنی بر یک منطق غلط و نادیده گرفتن تاریخ مذاکرات با ایران است.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می رسد هدف لایحه پیشنهادی برخی از سناتورهای کنگره به جای تشویق ایران برای حضور بر میز مذاکره با غرب به بن بست رساندن مذاکرات است.

این در حالی است که مخالفان این طرح معتقدند صدور تحریم‌های جدید علیه ایران باعث می‌شود مذاکرات از مسیر اصلی خود خارج شود؛ اما موافقان می‌گویند،‌ صدور تحریم های جدید علیه ایران در هنگام مذاکرات می تواند جایگاه و موضع آمریکا در طول مذاکرات را تقویت کند. آن ها معتقدند که اگر صدور تحریم ها ایران را به پای میز مذاکرات کشانده است بنابراین صدور تحریم های بیشتر ایران را مجبور به یک توافق هسته‌ای خواهد کرد. اگرچه با نگاهی دقیق تر به واکنش‌های ایران در طول مذاکرات در گذشته می‌توان به این مسئله پی برد که این که صدور تحریم های بیشتری ایران را مجبور به توافق با آمریکا کند نه تنها مبنی بر یک دیدگاه واقع بینانه نیست بلکه یک آرزوی باطل در مورد نتایج مذاکرات هسته‌ای است.

این گزارش می‌افزاید: ابتدا باید به این مسئله توجه کرد که چنین فرصتی که صدور تحریم‌های بیشتر ایران را مجبور به توافق با طرح پیشنهادی کشورهای 1+5 خواهد کرد، درواقع هیچ پایه و اساس منطقی ندارد. جمهوری اسلامی بیش از سه دهه است که در اثر تحریم های غرب، مواضع خود را تندتر کرده است ، بنابران صدور تحریم های جدید نه تنها باعث نرم شدن موضع ایران نخواهد شد بلکه جایگاه و مواضع آن‌ها را مستحکم‌تر از پیش خواهد کرد.

آمریکا باید به اینکه گفته وزیر خارجه ایران توجه کند « که در صورت گسترش تحریم‌ها ، فرصت مذاکره از بین می‌رود»

ایران پس از توافق ژنو همواره تعهد خود را به اجرای مفاد برنامه همکاری مشترک نشان داده است. همچنین اگر قرار است دو طرف به یک توافق جامع 10 تا 15 ساله دست یابند، بهتر است در این توافق منافع هر دو طرف در نظر گرفته شود تا دو طرف به اجرای تعهدات خود در طول زمان معلوم ادامه دهند.

نکته مهم دیگر آن است که دستیابی به یک توافق جامع با ایران باعث خواهد شدتا حس دشمنی ایران به غرب و آمریکا کمتر از گذشته شود،‌ در اواخر قرن نوزدهم اتفاقاتی نظیر مالکیت امتیاز نفت ایران توسط انگلیس، کودتای صورت گرفته در سال 1953 علیه محمد مصدق، نخست‌وزیر پیشین ایران و نیز اجرای برخی بی عدالتی ها از سوی غرب و آمریکا علیه ایران باعث شده است تا ایرانیان یک تصویر منفی از کشورهای غربی داشته باشند، بنا به همین سابفه تاریخی غرب همواره سعی داشته تا به جای گسترش روابط با ایران به دلیل منافع مشترک گسترده، از این کشور سوء استفاده کند.

باراک اوباما نیز خواستار آن شده است که دو طرف این گذشته را فراموش کنند و روابط دو کشور بر پایه منافع مشترک و احترام متقابل گسترش یابد.

مسئله مهم دیگر آن است که در حال حاضر مذاکرات بیش ازهر زمان دیگری برای به نتیجه رسیدن به صبر و حوصله دو طرف نیاز دارد. باید درنظر داشت که با کاهش شدید قیمت جهانی نفت،‌ ایران نیز انگیزه بیشتری برای عادی سازی روابط خود و غرب و بازگشت به چرخه اقتصاد جهانی دارد و آمریکا نباید این فرصت را از دست بدهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان