arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳

قیمت طلا در سراشیبی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 طلا در بازار جهانی پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا با ارزیابی مثبت از وضعیت اقتصادی اعلام کرد نرخ‌های بهره را تا اواسط امسال نزدیک صفر نگه می‌دارد، سقوط کرد.

 هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات پنج شنبه بازار سنگاپور 1284 بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه تغییر چندانی نداشت و 1284 دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز گذشته پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا 5.80 دلار کاهش یافت.

این فلز ارزشمند پنج شنبه گذشته پس از اینکه بانک مرکزی اروپا اعلام کرد صدها میلیارد یورو به اقتصاد رکودزده منطقه یورو تزریق خواهد کرد به 1307 دلار صعود کرده بود.

کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست دو روزه خود در روز چهارشنبه اعلام کرد که تحولات مالی و بین المللی را برای تصمیم‌گیری در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره مورد ملاحظه قرار خواهد داد.

طلا از ابتدای امسال تاکنون با مطرح شدن احتمال به تاخیر افتادن افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و همچنین اقدام بانک مرکزی سوییس در پایان دادن به کنترل ارزش فرانک در برابر یورو که تقاضا برای دارایی‌های مطمئن را برانگیخت، 9 درصد رشد قیمت داشته است.

طبق نظرسنجی اخیر رویترز، قیمت طلا در سال 2015 با مهیا شدن بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره برای سومین سال متوالی نزول خواهد کرد اما در میان مدت به دلیل تقاضای خرید مصرف کنندگان چینی در آستانه سال نوی چینی، بعید است که قیمت طلا به پایین 1250 دلار سقوط کند.

هرگونه افزایش نرخ‌های بهره هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش می‌دهد و ارزش دلار را تقویت می‌کند.

طلا در سال 2013 با اعلام آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا، جذابیتش را به عنوان دارایی مطمئن از دست داد و 28 درصد سقوط کرد که بزرگترین سقوط در بیش از سه دهه گذشته بود و سال گذشته تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و بهبود اقتصاد آمریکا که تقاضا برای این فلز را کاهش داد برای دومین سال متوالی کاهش یافت و 1.5 درصد نزول کرد.

بانک گولدمن ساش در گزارش اخیر خود قیمت مورد پیش‌بینی برای هر اونس طلا در سال 2015 را از 1200 به 1262 دلار افزایش داد.

این بانک مستقر در نیویورک اعلام کرد طلا تا چند ماه آینده به دلیل آمار ضعیف‌تر از حد مطلوب آمریکا و گسترش اقدامات محرک مالی بانک مرکزی اروپا در سطح کنونی پشتیبانی خواهد شد اما تحلیلگران این بانک مجددا نظر بدبینانه خود نسبت به دورنمای طلا را تکرار و پیش بینی کردند قیمت هر اونس این فلز به 1089 دلار در سال 2016 و 1050 دلار در سال 2017 می‌رسد.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، 17.86 دلار بود. هر اونس پالادیم با 0.1 درصد کاهش، 794.50 دلار معامله شد در حالیکه هر اونس پلاتین با 0.7 درصد کاهش، به 1253 دلار رسید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان