arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
اسناد اسنودن نشان داد

نظارت آژانس جاسوسی کانادا بر اینترنت جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتایج یک گزارش که روز گذشته منتشر شده نشان می‌دهد که آژانس جاسوسی الکترونیکی کانادا، روزانه بیش از ۱۵ میلیون فایل‌های بارگذاری شده در سراسر جهان را رهگیری و نظارت می‌کرده است.

به گزارش سی بی سی، اسناد فاش شده ادوارد اسنودن پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که آژانس جاسوسی الکترونیک کانادا به عنوان بخشی از برنامه نظارت جهانی خود، روزانه بیش از 15 میلیون فایل بارگذاری شده را رهگیری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

منتقدان اعلام کردند که این اطلاعات فاش شده، در اسنادی که در سال 2012 میلادی توسط ادوارد اسنودن به دست آمده و به خبرنگاران درز پیدا کرده است، آمده است. این مساله نشان می دهد که نظارت بیشتری باید بر سازمان امنیت ارتباطات مخابراتی کانادا، اعمال شود.

این اسناد نخستین نشانه ها از پرونده های اسنودن است که نشان می دهد، کانادا هم برنامه نظارت بر محیط اینترنت برای مقابله با نیروهای تندرو داشته است. سرویس جاسوسی الکترونیک کانادا در این مدت فعالیت های اینترنتی در کشورهای متحد خود یعنی آمریکا، بریتانیا، برزیل، آلمان، اسپانیا و پرتغال را نیز زیر نظر داشته است.

دولت برزیل که پیش از این به خاطر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از دیلما روسف رئیس جمهور این کشور، به شدت از واشنگتن انتقاد کرده بود، از گزارش منتشر شده در خصوص جاسوسی کانادا نیز انتقاد کرده است. وزارت خارجه برزیل با انتشار بیانیه ای، نسبت به جاسوسی غیر قانونی از مقام های خارجی توسط سرویس های جاسوسی، ابراز تاسف کرده است.

پیش از این نیز اتهاماتی در خصوص اقدام آژانس جاسوسی الکترونیک کانادا در رهگیری و ضبط مکالمات تلفنی و ایمیل های شهروندان کانادایی، مطرح شده بود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان