arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
هیئت نظارت بر تخلفات اداری:

۵۶ درصد استخدامهای دولت قبلی بدون مجوز بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور هیئت عالی نظارت بر تخلفات اداری کشور گفت: ۵۶ درصد استخدامهای دولت قبلی بدون مجوز قانونی و آزمون عمومی انجام شد.

مختار محمدی در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۴۹۹هزار نفر بدون مجوز قانونی از سوی مجلس یا دولت در دستگاه‌های اجرایی کشور استخدام شدند.

وی توضیح داد: تعداد استخدام‌های انجام شده طی هشت سال دولت قبلی ۸۹۴ هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی بود که از این تعداد ۳۹۵ هزار نفر که ۴۴ درصد را شامل می‌شود دارای مجوز قانونی بودند. از این تعداد استخدام شده تنها ۲۱۰ هزار نفر که ۲۳ درصد را شامل می‌شود از طریق آزمون جذب و بکارگیری شدند بنابراین ۴۹۹هزار نفر بدون مجوز قانونی از سوی مجلس یا دولت در دستگاه‌های اجرایی کشور استخدام شدند. ۶۸۴ نفر بدون برگزاری آزمون عمومی، استخدام و بکارگیری شدند.

محمدی اضافه کرد: با ایرادی که رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به استخدام طرح مهرآفرین گرفتند، استخدام ۳۹۴ هزار نفر لغو شد. در صورتی که این تعداد استخدام که با شروع دولت یازدهم فرآیند جذب آنها متوقف شده، انجام می‌شد تعداد استخدام‌ها به یک میلیون و ۲۸۸ هزار نفر می‌رسید و سالانه ۸۰۰۰ میلیارد توان بار مالی برای دولت داشت.

وی یادآور شد: مجموع کارمندان و بازنشستگان دستگاههای اجرایی اعم از حقوق بگیران و بازنشستگان و مستمری بگیران در سال‌جاری هشت میلیون و ۴۷۶ هزار ۴۸۸ نفر را شامل می‌شود.

نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در شورای راهبری توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۸۷۴ نفر معاون وزیر و یا هم تراز با معاون وزیر، ۱۴۵هزار و ۱۹۹ نفر مدیر ستاد و استانی تا سطح روسای استانی و ۲۹۶هزار و ۳۳۶ نفر مدیران واحدهای عملیاتی در دستگاه‌های اجرایی کشور هستند. در مجموع ۴۴۲هزار و ۴۰۹ نفر مدیر در این عناوین در دستگاه‌های اجرایی کشور وجود دارد که آمار شرکتها، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی منظور نشده است.

وی با یبان اینکه ۳.۱ درصد کارمندان دستگاه‌های اجرایی کشور دارای مدرک تحصیلی دکترا هستند، ادامه داد: ۵.۲ درصد دارای مدرک فوق لیسانس، ۴۱.۷ درصد لیسانس و ۵۰ درصد زیر لیسانس هستند.

مشاور هیئت عالی نظارت بر تخلفات اداری کشور بیان کرد: براساس احکام برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور باید واحدهای سازمانی در سطح اداره کل و مرکز و استانها به ۱۳۱۳ واحد برسد. ۶۴هزار و ۵۵۲ واحد سازمانی در سال ۸۴ داشته‌ایم اما از سال ۸۴ تا استقرار دولت یازدهم تعداد واحدهای سازمانی در سطح اداره کل و اداره در مرکز استانهای به ۹۸ هزار و ۶۷۸ واحد سازمانی رسید که ۵۱ درصد رشد داشته است که نه تنها با احکام پیش بینی شده در برنامه انطباق داده نشده بلکه افزایش یافته است.

محمدی با بیان اینکه 2 میلیون و ۲۱۲ هزار نفر، تعداد نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۸۴ بوده است، خاطرنشان کرد: در اثر واگذاری دستگاه‌هایی که امکان واگذاری به بخشهای غیر دولتی داشته‌اند ۱۱۸ هزار نفر از آمار دستگاه‌های دولتی خارج شدند و با اینکه تعداد خارج شدگان طی هشت سال ۶۰۸ هزار نفر بوده، با همه این تعداد، خروجی تعداد نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۹۲ به 2 میلیون و ۳۸۰ هزار نفر رسیده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان