arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳

رسانه‌های رژیم صهیونیستی: عملیات حزب‌الله شکست اطلاعاتی نظامی برای اسرائیل است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در ارزیابی‌های خود موفقیت حزب‌الله لبنان در حمله به گشتی رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا را در شرایط آماده‌باش نظامیان این رژیم شکست اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل عنوان داشتند.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، رسانه‌های رژیم صهیونیستی موفقیت عملیات حزب‌الله در حمله به خودروهای نظامیان صهیونیست در مزارع اشغالی شبعا را شکست اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل دانستند. به ویژه اینکه این اقدام در حالت آماده‌باش کامل نیروهای رژیم صهیونیستی که از چند روز گذشته اعلام شده بود، صورت گرفت. اما این ناکامی از سوی دیگر، معضلی سیاسی به شمار می‌آید که اسرائیل به دنبال حمله به اعضای حزب‌الله در نزدیکی قنیطره گرفتار آن شده‌است. حال آیا این معضل از نظر میدانی شدت می‌گیرد یا از رویارویی گسترده با حزب الله اجتناب می‌شود؟

اسرائیل پیشتر به کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن هفت تن دیگر از نظامیان خود در حمله حزب‌الله به خودروی نظامی صهیونیست‌ها که در حال عبور از مرزهای نزدیک به روستای اشغالی الغجر و مرز لبنان به وقوع پیوست، اعتراف کرده بود.

تحلیلگران نظامی معتقدند در کمین حزب‌الله علیه نیروهای اسرائیلی از ابزار و نیروهای مختلفی استفاده شده بود.در جریان این عملیات از موشک ضد زره استفاده و خمپاره‌هایی به سمت نیروهای نظامی اسرائیلی پرتاب شد. علاوه بر این تعداد بسیاری از پایگاه‌های رژیم صهیونیستی هدف اصابت خمپاره قرار گرفت که این اقدام در راستای تلاش برای مخفی نگه داشتن هدف اصلی حمله صورت گرفت.

پس از شکست این رژیم در برابر حزب الله، اسرائیل ضمن بستن حریم هوایی خود به بهانه افزایش حجم فعالیت‌های نظامی اعلام کرد، دو فرودگاه «حیفا» و «روش بینا» را نیز می‌بندد. همچنان که مناطق گردشگری در شمال اراضی اشغالی مانند جبل الشیخ و بانیاس و برخی راه‌ها را بست.

ارتش اسرائیل همچنین در تلاش برای کاهش رعب و وحشت ساکنان شهرک‌های مجاور با مرز لبنان که از وجود تونل‌های حفر شده توسط حزب‌الله نگران بودند، عملیات حفاری گسترده‌ای را در اطراف شهرک زرعیت آغاز کرد. ساکنان این شهرک عنوان داشتند که بعد از درگیری‌های ژوئن 2006 حزب‌الله ساختمان‌هایی را در نزدیک مرزها احداث وتونل‌هایی را در آن حفرکرده است وآن‌ها شب هنگام صداهایی را می‌شنوند که با حفاری تونل‌ها ایجاد می‌شود.

براساس این گزارش،به محض اعلام موفقیت عملیات حزب‌الله فرماندهان سیاسی و نظامی صهیونیستی به دنبال راه‌هایی برای واکنش به این اقدام بودند.

در همین راستا، بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سفر خود به شهرک سریروت واقع در مرز مشترک با نوار غزه را لغو کرد تا سریعتر به مقر وزارت جنگ در تل‌آویو برای انجام رایزنی‌ها برسد.موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مذاکراتی را برای ارزیابی این دیدگاه صورت داد.

فرماندهان «اردوگاه یهودی» نیز عملیات حزب‌الله علیه اسرائیل در نزدیکی روستای الغجر را محکوم کردند و رایزنی‌هایی را در این زمینه انجام دادند.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در تماس با همتای اسپانیایی خود ،حزب‌الله را مسئول کشته شدن سرباز اسپانیایی وابسته به یونیفل دانست و گفت : ما اجازه نخواهیم داد حزب‌الله از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل استفاده کند.

وی از سفارتخانه‌های این رژیم در سراسر جهان خواست تا به دیگر دولت‌ها توضیح دهند که سوریه و لبنان مسوول حملات حزب‌الله در خاک این کشورها هستند.

این در حالی است که شورای امنیت در نشست فوق العاده خود اعلام کرد که گلوله شلیک شده به سمت سرباز اسپانیایی از طرف نیروهای اسرائیلی صورت گرفته است.

یک تحلیلگر امنیتی در پایگاه «معاریو الاسبوع» هشدار داد که جنگ آینده با حزب‌الله مانند جنگ ژوئن 2006 نخواهد بود و در صورتی که جنگ فراگیر در شمال به ویژه در مرز با لبنان صورت گیرد،اگر نگوییم هزار موشک،قطعا روزانه صدها موشک به سمت اسرائیل شلیک خواهد شد. در این صورت نه تنها راه‌ها باید بسته شود بلکه شهرک‌ها نیز تخلیه می‌شوند. پس جنگ آینده با حزب‌الله با جنگ دوم لبنان در سال 2006 و درگیری‌ها با حماس در نوار غزه که از سال 2009 آغاز شده تفاوت دارد.

دبیر پایگاه خبری «والا» در امور عربی گفت، عنوان اصلی آنچه که در حال رخ دادن است «تشدید اوضاع» نام دارد. اما معنای این عملیات این است که حزب‌الله تلاش می‌کند پیامی را به اسرائیل برساند مبنی بر اینکه از رویارویی فراگیر نمی‌ترسد و چه بسا تا حدی تمایل دارد اسرائیل به سمت اقدام زمینی در بلندی‌های اشغالی جولان کشیده شود.وی گفت: ارزیابی‌هایی که گفته می‌شود جنگ هیچ منفعتی برای حزب‌الله ندارد، درست نیست.

تحلیلگر نظامی پایگاه یدیعوت احارونوت نیز گفت: عملیات حزب‌الله، اسرائیل را در برابر معضلی قرار می‌دهد و موجب تشدید این درگیری‌ها می‌شود و این عملیات مستلزم بررسی و ارزیابی این مساله است که آیا اسرائیل وارد رویارویی گسترده با حزب‌الله می‌شود یا باید این مساله را رها کند و اجازه دهد این پرونده با اقدام اخیر حزب‌الله بسته شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان