arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

گزارش فارن پالیسی از انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل: خوشرو روابط نزدیکی با رهبران اصلاح طلب ایران دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیش از یک سال پس از آنکه باراک اوباما لایحه ممنوعیت ورود سفیر جدید ایران در سازمان ملل به آمریکا را امضا کرد، تهران غلامعلی خوشرو را برای تصدی این سمت انتخاب کرد، خوشرو دیپلمات ایرانی است که روابط شخصی نزدیکی با برخی از رهبران اصلاح طلب پرنفوذ در ایران دارد.

فارن پالیسی در این باره می نویسد: این انتصاب طی بیانیه ای از سوی وزارت خارجه ایران در روز چهارشنبه گذشته اعلام شد. این انتصاب موجب آن شد که یک دیپلمات ایرانی که روابط نزدیکی با محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران دارد و از طرف دیگر روابط نزدیک خانوادگی با حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران دارد، در یکی از مهمترین پست‌های دیپلماتیک ایران در قرار بگیرد.

این گزارش در ادامه می افزاید: تصمیم به انتصاب یک نماینده جدید در سازمان ملل متحد در حالی اتخاذ شد که مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا و دیگر قدرت های جهانی به شدت تحت فشار منتقدان ایران در کنگره آمریکا قرار گرفته است. منتقدانی که به دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران هستند، تحریم هایی که به گفته کاخ سفید موجب شکست مذاکرات هسته ای با ایران خواهد شد.

فارن پالیسی یادآور می شود: از سوی دیگر، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بنیامین نتانیاهو دعوت کرد تا با حضور در کنگره سخنرانی کند و احتمالا در این سخنرانی به حمایت دولت اوباما از ادامه دیپلماسی با ایران حمله کند. اوباما نیز پاسخ  این دعوت را داد و در حرکتی غیر معمول و برای اعلام مخالفت با حضور نتانیاهو اعلام کرد که برنامه ای برای نشست دوجانبه با نخست وزیر اسرائیل در نظر گرفته نشده است.

از سوی دیگر اما انتخاب خوشرو تحلیلگران ایرانی را متعجب کرد. این دیپلمات چندماه پیش به سوئیس اعزام شده بود جایی که در حال حاضر به عنوان سفیر روحانی انجام ماموریت می کند.

یک تحلیلگر و استاد دانشگاه ایران در این باره به فارن پالیسی گفت: اینکه الان آقای خوشرو به نیویورک برود اقدامی غیرمعمول و به این معنا است که آنها نتوانسته اند بر سر انتخاب شخص دیگری به توافق برسند.

وی در ادامه افزود: انتخاب هر شخص برای تصدی این پست در سازمان ملل به تایید حسن روحانی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و رهبر معظم انقلاب ایران نیاز دارد.

این تحلیلگر مسائل ایران با بیان اینکه خوشرو، یک کاندیدای توافقی است گفت: بسیار مهم است که خوشرو حمایت این سه مقام ارشد ایرانی را دارد، خوشرو پیشتر تجربه همکاری با علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری را نیز در کارنامه دارد. ظریف و روحانی نیز شخصا وی را به خوبی می شناسند.

انتصاب نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد نشان دهنده آن بود که علیرغم ندادن ویزا به نخستین نماینده ایران برای حضور در سازمان ملل از سوی واشنگتن، ایران تمایل دارد فراتر از این فضای دیپلماتیک با آمریکا حرکت کند.
نظرات بینندگان