arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

جدیدترین نظر وزیر ارشاد درباره خانه پدری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نباید ناامیدی میان اهالی تئاتر وجود داشته باشد، دوباره تاکید کرد که در حوزه سینما از پروانه‌های ساخت صادر شده (در دوره فعلی) دفاع می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، علی جنتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به اعلام مدیران سینما مبنی بر نبود هیچ فیلم حاشیه‌ای در جشنواره فیلم فجر امسال، اگر سال آینده برای اکران هر کدام از این فیلم‌ها حاشیه‌ای ایجاد شود استراتژی بعدی‌اش چه خواهد بود؟ اظهار کرد: ما سال گذشته وضعیتی داشتیم که در آن فیلم‌هایی بودند که در گذشته پروانه ساخت گرفته بودند و این بحث مطرح بود که آن‌ها اکران شوند یا نشوند!

ما مسوول فیلم‌های که در گذشته پروانه گرفتند،نبودیم

او گفت: ما مسوول پروانه ساخت این فیلم‌هایی که در گذشته مجوز گرفته بودند، نبودیم اما به هر حال مجوزهایی صادر شده بود و برخی طبق همان‌ها فیلم ساختند و برخی دیگر هم برخلاف فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته چیز دیگری ساختند و نباید انتظار داشت که برای اثری که متفاوت با فیلمنامه مجوز گرفته شده، ساخته شده، مجوز اکران دهیم.

جدیدترین نظر وزیر ارشاد درباره خانه پدری

جنتی همچنین در ادامه افزود: برخی فیلم‌ها هستند که با نوعی از ارزش‌های ما سازگار نیستند، مثلا فیلم «خانه پدری» که البته به بقیه‌های حاشیه‌هایش کاری ندارم را می‌توان مثال زد چون هر فیلمی که بخواهد در کشورهای دیگر هم با صحنه‌های خشن نشان داده شود، محدودیت سنی دارد. نمایش این فیلم هم برای یکسری از نخبگان اشکالی نداشت و ما گفته بودیم آن را در موزه سینما نمایش دهند تا نخبگان و هنرمندان بتوانند ببینند اما طبیعی بود که برای عامه مردم نمی‌توانستیم به راحتی اجازه دهیم تا همه ببینند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه گذشته 9 بهمن ماه همزمان با نهمین روز از جشنواره تئاتر فجر برای دیدن نمایش «ساعت بیست» به کارگردانی سیدعلی موسویان به تئاترشهر آمده بود، ادامه داد: بقیه فیلم‌هایی که در این دوره به آن‌ها مجوز ساخت داده می‌شود، وقتی طبق همان مجوز کار خود را بسازند، همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم از آن‌ها دفاع می‌کنیم و در واقع هم مجوز داده می‌شود و هم پای مجوزهایمان می‌ایستیم.

علی جنتی در این‌باره اضافه کرد: هماهنگی‌های مختلفی برای فیلم‌های سینمایی و کنسرت‌هایی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شوند یا حتی نمایش‌هایی که روی صحنه می‌روند، انجام شده تا این‌هایی که مجوز دارند به برنامه‌های خود برسند چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد پای مجوز خودش بایستد و عدول هم نمی‌کند.

او تأکید کرد: در این راستا هماهنگی خوبی هم با وزارت کشور و نیروی انتظامی در این زمینه صورت گرفته و همه آن‌ها باید از یک روال قانونی دفاع کنند.

ناامیدی نباید وجود داشته باشد

جنتی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه چه پاسخ صریحی خطاب به اهالی تئاتر دارد، آن هم با توجه به نارضایتی و ناامیدی که پس از وعده‌های داده شده، شنیده‌اند، گفت: ناامیدی نباید وجود داشته باشد چرا که مثلا برای مشکلاتی که در اینجا (تئاترشهر) وجود داشته اعتباری در نظر گرفته شد تا فضا برای کار آن‌ها آماده شود.

او افزود: از طرف دیگر جلسات مختلفی با رئیس انجمن تئاتر و دیگر اهالی این حوزه داشته‌ایم و به بحث درباره مسائل مختلف پرداخته‌ایم. ناامیدی باید زمانی باشد که آن‌ها احساس کنند مسوولان امر توجهی به این قضیه ندارند؛ یعنی یا به بخش دیگری پرداخته‌اند یا آنکه آن حوزه را رها کرده‌اند در حالی که همه مسوولان از وزیر گرفته تا معاون وزیر و بقیه مسوولان این حوزه در حال پیگیری امور برای برطرف شدن اشکلات این حوزه هستند.

پاسخ‌های جنتی درباره‌ی تئاتر شهر

جنتی همچنین با اشاره به اینکه در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کند، در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات موجود در تئاتر از جمله کمبود سالن،‌ بودجه و نیز حضور کشورهایی که در جشنواره تئاتر فجر صاحب‌نام نیستند، اظهار کرد: این قسمت هم معلول به وضعیت مالی وزارتخانه است. باید یک وقتی دستمان کاملا باز باشد تا از 50، 60 کشور دعوت کنیم اما وقتی امکانات کم است به همان اندازه می‌توانیم مشارکت داشته باشیم.

او افزود: البته آقای مرادخانی می‌داند که خیلی آرام از اعتبارات سایر معاونت‌های وزارتخانه برمی‌داریم و به این حوزه کمک می‌کنیم تا تئاتر رونق بیشتری بگیرد.

وزیر فرهنگ درباره بودجه تئاتر هم گفت: اینکه بودجه‌های وزارت فرهنگ در همه حوزه‌ها به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای ما را نمی‌دهد و حتی در بعضی موارد نیمی از نیازها را بیشتر جواب نمی‌دهد یک واقعیت است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تلاشی که از طرف شخص من و تمام معاونان به خصوص معاونت توسعه و مدیریت منابع در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس انجام می‌شود هم انکارناپذیر است. در این راستا با آقای نوبخت جلساتی داشته‌ایم و بارها درباره مشکلات حوزه تئاتر، سینما، فرهنگ و سازمان‌های وابسته صحبت کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های دیگر هم از بودجه خود راضی نیستند، افزود: با توجه به تنگناهایی که در حال حاضر وجود دارد و مشکلات دولت، احساس می‌کنیم سازمان مدیریت برنامه‌ریزی تلاش کرده تا آنچه را هست عادلانه توزیع کند.

جنتی با اشاره به کاهش صادرات نفت و یک سوم شدن قیمت آن تنگناهای مالی دولت را جدی اعلام کرد و گفت: با توجه به این مسائل باید شرایط را مدیریت کنیم و از امکانات غیردولتی مثل شهرداری استفاده کنیم، همانند پردیس تئاتر خاوران که ساخت آن براساس یک کمک غیردولتی انجام شد اما کاری بود که دولت باید انجام می‌داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره دیپلماسی فرهنگی به ویژه درباره جشنواره تئاتر فجر که سال گذشته از طرف مدیران با برخی سفرای خارجی صحبت‌هایی برای حضور گروه های خارجی انجام می‌شد اما امسال این اتفاق نیفتاده است، بیان کرد: ما از همه ابزارهایی که داریم باید استفاده کنیم تا بتوانیم فرهنگ‌، هنر و تمدن ایرانی را به ملت‌های دیگر منتقل کنیم. حال یک بخشی از این کار از طریق رایزن‌های فرهنگی ما در خارج از کشور انجام می‌شود و بخشی دیگر هم براساس دعوت از دیگران اتفاق می‌افتد تا کارهای داخل کشور را مثل جشنواره فیلم و تئاتر ببینند.

او با اشاره به جداسازی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی که باعث استقلال بخش بین‌الملل می‌شود، گفت: درباره تئاتر هم تا حدی که امکان داشته دعوت به مشارکت شده است، اما آنچه من به معاونت‌های هنری و سینمایی همیشه تأکید کرده‌ام این بوده که رایزن‌های فرهنگی کشورها را دعوت کنند چون آن‌ها بیشترین تأثیر را می‌پذیرند و خیلی سریع هم منتقل می‌کنند، اما نمی‌دانم این کار تا الان تا چه حد انجام شده است.

جنتی درباره روند بازسازی و تعمیرات تئاتر شهر هم گفت: در مجموع پیشرفت کار خوب بوده است و اکنون کار شبانه‌روزی انجام می‌شود آن هم در شرایطی که ما در کشور، کمتر عادت به انجام کار به صورت دو شیفته و سه شیفته داریم.

وی اظهار کرد:‌ آن‌طور که پیمانکار اعلام می‌کند برخی سالن‌ها تا آخر بهمن و برخی دیگر در سال آینده آماده می‌شوند اما امیدواریم یک کار ماندنی انجام شود چون سالیان درازی بود که هر کسی بلک‌باکس‌های این مجموعه را می‌دید، افسوس می‌خورد که وضعیت نامناسبی که در شأن جمهوری اسلامی نبود در آنجا وجود داشت.

درباره‌ی بازسازی تئاتر شهر

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از دیدن نمایش «ساعت بیست» که در سالن «چهارسو» اجرا می‌شد از سالن‌های در دست تعمیر تئاترشهر هم بازدید کرد و توضیحات پریسا مقتدی (مدیر تئاترشهر) و پیمانکار پروژه را شنید.

در حین این بازدید درباره تالار «قشقایی» این مطلب ارائه شد که بر سر خروجی‌های در نظر گرفته شده برای سالن میان طراحان صحنه و دفتر طرح و مشاوره پروژه اختلاف نظری وجود دارد که طبق گفته مقتدی شنبه آخرین مرحله این موضوع انجام و تکلیف نهایی می‌شود.

مقتدی همچنین در پاسخ به ابراز شک و تردید وزیر فرهنگ مبنی بر آماده شدن سریع این سالن‌ها از جمله «سایه» گفت: در سالن سایه نوید یک سالن خوب را به خانواده تئاتر می‌دهیم و قرار است با یک نمایش ویژه که مربوط به زندگی‌نامه شهید کشوری است و توسط فرزند او کارگردانی می‌شود، سالن را افتتاح کنیم.

او همچنین گفت:‌ آخر بهمن‌ماه سالن را به ما تحویل می‌دهند.

البته از آنجا که جنتی خیلی این قضیه را باور نداشت گفت که آخر بهمن‌ماه دوباره به اینجا (تئاترشهر) برمی‌گردد.

خبرنگاران حوزه تئاتر هم که از ابتدای ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجموعه تئاتر شهر او را همراهی می‌کردند خواستار اظهار نظر او درباره وضعیت تئاتر و گله اهالی این حوزه بودند که جنتی ابتدا تأکید کرد به هیچ وجه صحبت نخواهد کرد چرا که وزاتخانه سخنگو دارد و هر کسی سوالی دارد برود آنجا بپرسد، اما در نهایت قرار بر این شد که در دفتر مدیریت تئاترشهر چند تن از خبرنگاران به نمایندگی از جمع حاضر سوالات خود را طرح کنند.

سپس علی جنتی به همراه معاون هنری خود (علی مرادخانی)، اردشیر صالح‌پور دبیر جشنواره تئاتر فجر به سالن «چهارسو» رفتند تا به همراه داوران بخش بین‌الملل (از جمله محمود عزیزی، مسعود رایگان، مجید سرسنگی) و علاقه‌مندان به تئاتر که منتظر شروع نمایش بودند، این اثر را تماشا کنند.

در نمایش «ساعت بیست» که مرثیه‌ای برای خانه نامگذاری شده بود، فاطمه امینی، حسین پورکریمی، کوروش زارعی، محمد زوار‌بی‌ریا، فریبا شاهسون، علی طاهری، سروش طاهری، ‌وفا طرفه، امیر کربلایی‌زاده و آرزو نبوت بازی کردند.

نظرات بینندگان