arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
رئیس هیات ‌عامل ایمیدرو تصريح کرد:

هرچه درصنعت فولاد سرمايه‌گذاري كنيم به نفع كشورخواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به سیاسی شدن اقتصاد در ایران و آفتی که از کنار این موضوع به جان فولاد ایران افتاده است، اشاره کرد و گفت: اين درحالي است كه هرچه در صنعت فولاد سرمايه‌گذاري كنيم به نفع كشور خواهد بود.

مهدی کرباسیان در همایش چشم انداز صنعت فولاد، با اشاره به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده دولت حمایت از حوزه فولاد را به صراحت اعلام کرده و این نویدبخش برای بخش خصوصی است. خوشحال کننده است که تلاش می‌شود دولت بزرگ نشود و حتی الامکان کوچک شود.

وي اضافه کرد: موضوع دیگر توجه به صادرات است که در سخنان نعمت‌زاده به آن توجه شد. در حوزه افت قیمت‌ها به نظر می‌رسد که یک نگرانی واقعی وجود دارد و باید بازار فولاد مورد حمایت قرار گیرد.

وي اظهارکرد: در سخنرانی رئیس انجمن فولاد چین مشخص شد که چین در 20 سال تولید خود را هشت برابر کرده و این پیشرفت قابل توجه است.

کرباسیان گفت: من نیز تأکید می‌کنم که فولاد متولی می‌خواهد. شرکت ملی فولاد منحل شده بود، تا اینکه در حدود سه ماه پیش، ماندنی شد. دولت نباید نقش تصدی‌گری داشته باشد. بلکه فقط باید حمایت کنند.

او ادامه داد: صنعت فولاد در دنیا به عنوان صنعت مادر شناخته شده است و نقشی استراتژیک دارد و یکی از اشتغال‌زاترین صنایع جهان است.

کرباسیان با بیان اینکه در سال گذشته شاهد منفی بودن نرخ رشد اقتصادی در جهان بوده‌ایم، گفت: در کاهش نرخ رشد اقتصادی صنعت فولاد تاثیرگذار است و باید به آن توجه داشت.

رييس هيئت عامل ايميدرو خاطرنشان كرد: در کشور ما مصرف سرانه فولاد کمتر از 300 کیلوگرم است و ما باید آن را به بیش از 400 کیلوگرم برسانیم و برای آن سرمایه‌گذاری کنیم.

ايشان گفت: ما حامی سنگ‌آهن و فولاد هستیم و جزو تکالیف خود می‌دانیم که از آن حمایت کنیم. در سنگ‌آهن نیز افت جدی قیمت رخ داده و پیش‌بینی این است که ادامه یابد. به همین دلیل تا سال 1404 بحران جدی سنگ‌آهن خواهیم داشت و ما برای جلوگیری از این در برنامه‌های خود اکتشاف 200 هزار کیلومترمربعی را تعریف کرده‌ایم و اکنون هم بخشی از کار را آغاز کردیم و اگر مورد حمایت قرار بگیریم، تا پایان سال می‌‌توانیم اکتشاف 200 هزار کیلومتری را آغاز کنیم.

کرباسیان گفت: باید بپذیریم که بهره وری ما پایین است و باید به سمت بالا بردن بهره وری برویم. در دنیا میانگین تولید فولاد به ازای هر نفر 600 تن است، ولی در ایران این میزان 350 تن است. متأسفانه در گذشته مکان‌یابی نادرست داشته‌ایم و اکنون نیز این مشکل وجود دارد و این موضوع به خاطر سیاسی شدن اقتصاد است و سیاسیون نمی‌گذارند اقتصاد کارش را به درستی انجام دهد.

او همچنین از مشکلات فولاد ایران به نبودن فناوری روز دنیا، کمبود منابع مالی اشاره و اظهار کرد: ما چند برنامه مانند مشارکت با بخش خصوصی و ساماندهی صندوق بیمه معدنی داریم که در آینده اجرایی خواهند شد.


نظرات بینندگان