arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۹۳۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
رئیس جمهور عراق:

جان کری و جو بایدن گفتند «اگر موضوع هسته ای با ایران حل شود، بقیه مسائل حل خواهند شد...به دنبال تغییر نظام ایران نیستند» /علی لاریجانی سخنان مهمی در مورد عربستان به من گفت

فواد معصورم در گفتگو با روزنامه الحیات اظهار کرد: در دیداری که با جو بایدن و جان کری داشتم، هر دو تاکید کردند ما نمی خواهیم برای ایران مشکلات به وجود آوریم و قصد نداریم نظام ایران را تغییر دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری و جو بایدن گفتند، اگر موضوع هسته ای با ایران حل شود، بقیه مسائل حل خواهند شد / آنها گفتند به دنبال تغییر نظام ایران نیستند /علی  لاریجانی سخنان مهمی در مورد عربستان به من گفت

فواد معصورم در گفتگو با روزنامه الحیات اظهار کرد: در دیداری که با جو بایدن و جان کری داشتم، هر دو تاکید کردند ما نمی خواهیم برای ایران مشکلات به وجود آوریم و قصد نداریم نظام ایران را تغییر دهیم.

به گزارش «انتخاب»، فواد معصوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «در دیدارهای خود با جان کری، آیا احساس می کردید که آمریکا به توافق با ایران اهمیت می دهد؟» گفت: بایدن و کری هر دو تاکید کردند ما نمی خواهیم برای ایران مشکلات به وجود آوریم و قصد نداریم نظام ایران را تغییر دهیم. ما فقط یک مسئله با آنان داریم و آن، پرونده هسته ای است. اگر این موضوع حل شود، بقیه مسائل حل خواهند شد».

فواد معصوم در پاسخ به این پرسش که «بایدن درباره ایران چه گفت؟» تصریح کرد او گفت ما می توانیم برای ایران مشکلاتی به وجود آوریم اما مسئله ای جز پرونده هسته ای بین ما و ایران وجود ندارد.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «آیا با مقامات ایران دیدار داشته اید؟» گفت : مدتی پیش با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای (اسلامی) ایران دیدار داشتم و از زبان او نظری را شنیدم که مهم بود . لاریجانی درباره برخی از مشکلات مشترک میان عراق و ایران از جمله خطرات زیست محیطی در منطقه صحبت و تاکید کرد ضروری است که بین عراق، ایران و عربستان هماهنگی و همکاری وجود داشته باشد.

خبرنگار الحیات از فواد معصوم پرسید «آمریکایی ها نمی خواهند برای ایران مشکلات به وجود بیاورند اما آیا ایرانی ها برای آمریکا در عراق مشکلاتی به وجود می آورند؟».

رئیس جمهور عراق پاسخ داد بین این دو درباره مسائل متعدد نزاع وجود دارد اما آن چه که برای ما مهم است، این است که این نزاع در خاک عراق و درباره آینده این کشور نباشد. از این رو از دریچه و منظر هیچ کدام به دیگری نگاه نمی کنیم.

فواد معصوم در ادامه این مصاحبه گفت یک بار فرانسوآ اولاند رئیس جمهور فرانسه با من تماس گرفت و گفت: نظرت چیست که کنفرانسی را در سطح اتحادیه اروپا برای کمک به عراق در جنگ با داعش برگزار کنیم؟ وی از من درباره طرفهایی که باید از آن ها (برای حضور در این کنفرانس) دعوت شود، پرسید و من پاسخ دادم کشورهای منطقه. اولاند گفت به صراحت از تو می پرسم که نظرت درباره دعوت کردن از ایران برای حضور در این کنفرانس چیست؟

من در پاسخ گفتم این موضوع ضروری است و تاکید کرد نظر او نیز این است که ایران دعوت شود. ما به توافق رسیدیم که دعوتنامه های مشترکی به نام او و من ارسال کنیم. پس از آن اولاند با من تماس گرفت و به من اطلاع داد که برای دعوت نکردن از ایران تحت فشار است. من به او گفتم در این صورت تو باید دعوتنامه ها را به تنهایی امضا کنی زیرا ما قصد نداریم وارد این مشکل شویم و این اتفاق افتاد. ایران کشوری مهم و همسایه ما است و بسیاری از مخالفان سابق عراق با این کشور روابط قابل توجهی دارند. ایران نخستین کشوری است که در زمان حمله داعش به عراق کمک های بشردوستانه و نظامی کرد.

فواد معصوم در پاسخ به این پرسش که «ایرانی ها چه زمانی شروع به کمک کردن به عراق کردند؟» گفت: بلافاصله. ایرانی ها بلافاصله به بغداد و کردستان سلاح و تجهیزات ارسال کردند. آمریکایی ها نیز همین کار را انجام دادند. اگر آمریکایی ها نبودند، ائتلاف بین المللی برضد داعش تشکیل نمی شد. اگر آمریکا و ایران به عراق کمک نمی کردند، اوضاع بسیار خطرناک می شد از این رو ما از همه این کمک ها استقبال می کنیم. در نشست ریاض با سفیران کشور های عربی دیدار کردم و به آنان گفتم منتظر حمایت شما با توجه به امکاناتتان اعم از مادی و نظامی هستیم و از برخی از کشورها نیز انتظاری بیشتر از صدور بیانیه برای اعلام همبستگی نداریم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۹
بنیامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
11
203
لایک فواد معصوم!!!
ارمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
8
یعنی میشه زنده باشیمو ببینیم که توافق شده
دکترای اقتصاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
4
9
به کوری دشمنان و بدخواهان داخلی و خارجی .ایران و1+5امسال به توافق خواهند رسید.خبرهایی در راه است.هفته بعدهم مذاکرات هسته ای در سطح وزرا و همچنین معاونان در مونیخ خواهد بود.پیشبینی اقتصاددانان اروپایی ارزش پول ملی ایران بعد از توافق حداقل دوبرابر خواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
10
همیشه کردهای عراق دوستهای خوبی واسه ما بودن وخودشون رو به مانزدیکتر میدونن تا با اعراب چه حالا اقای فواد معصوم چه زمان اقای جلال طالبانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
6
سياست مدار عاقلي است با حرفهاي سنجيده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
7
از انتخاب تشکر میکنم چون خبرهارو درست وحقیقی وبدون کم وکاست میگه و مثل تلویزیون ملی خبرهارو به نفع یه عده برعکس نمیکنه.
صوفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
2
فرانسه یک قدرت برتر اقتصادی و حتی نظامی است
ایا بجز دو کشور امریکا و اسراییل اهرم سومی در جهان وجود دارد که بتواند سیاست های فرانسه را تحت تاثیر قرار دهد؟
در جریان مبارزه با داعش طبق گفته مقام معظم رهبری امریکا بطور مستقیم خواهان همراهی ایران در مبارزه با داعش بود
پس تنها کشوری که به سمت انزوای سیاسی ایران قدم برمیدارد اسرایئل است اما براستی چرا؟
رشید
|
Romania
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
8
2
مگه میشه باور کرد که آمریکا تنها مشکلش با ایران موضوع هسته‌ای هست!?! آمریکا با ماهیت جمهوری اسلامی مخالفه! اینو یه جوجه کارشناسم میدونه!!! البته آمریکایی ها ریاکار هستند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
4
1
واقعا اونها فقط یک مسئله با ما دارند و ان پرونده هسته ای است!!! و اگر آن حل شود دیگه مشکلی با ما ندارند می دونید چرا؟! چون آمریکا توافق هسته ای رو معلق به شیر مرغ و جوون آدمی زاد میکنه! یعنی همه خواسته هاشو ذیل همین توافق مطرح می کنه! در واقع حرف آمریکا این است:
اگر همه خواسته های ما رفع شود هسته ای هم حل میشود!
واقعا ما از سال 32 با آمریکا سر هسته ای دعوا داشتیم؟! که از اون موقع ما رو تحریم کردند؟!
آمریکا بچه گیر آورده سرش شیره مالیده! فواد!!!
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
6
این جمله که «اگر موضوع هسته ای با ایران حل شود، بقیه مسائل حل خواهند شد» یه دنیا حرف داره...
م ح ک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
2
4
هر چند مذاکرات با قدرت و دقت باید ادامه داشته باشد ولی نباید به آمریکا اعتماد کرد
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
1
3
ای کاش آمریکا و کشورهای غربی در خصوص سوریه نیز اینگونه فکر میردند و با حمایتهای بیجیای خود از داعش باعث تقویت آنها در منطقه نمی شدند
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
2
3
من تعجب مي كنم ! ، اينا دارن با چه رويي زندگي مي كنند ؟!! كشوري كه يه كشور ديگه از اون طرف كره ي خاكي سربازاشونو فرستادند تو خاك اين كشور ، تجاوز كردن به خاكشون ، به زن هاشون ،بچه ها كشته ميشزن و كلاً عراقي ها رو تحقير مي كردند . اين چه طور قابل هضمه ؟! به اين ديگه نميشه گفت يه ملت بعد مقاماتشون كت شلوار ميپوشن و نظر مي دند دلشون خوشه دارن بر يه مملكته بي آبرو حكومت مي كنند . بايد با اين بي آبرويي ها عراقي ها خودشون رو بكنن زير گل . نبينم اون روزي كه تو كشور من چنين اتفاقي بيفته . اون روز روز مرگ ابدي منه
نظرات بینندگان