arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

اولين رئيس دستگاه اطلاعاتي غير آل سعود پس از 36 سال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 انتصاب فردي خارج از خانواده آل سعود در راس دستگاه اطلاعاتي، پس از نزديک به چهار دهه ، اين سوال را در اذهان مردم ايجاد کرد که آيا حاکميت به اعضاي خاندان براي سپردن اين پست حساس اطمينان ندارد؟

پادشاه جديد عربستان، شامگاه پنجشنبه در حکمي، شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزيز، رئيس دستگاه اطلاعات اين کشور را از کار برکنار کرد و سپهبد "خالد بن علي بن عبدالله الحميدان" 60 ساله را به عنوان جانشين وي تعيين کرد و بدين ترتيب دستگاه اطلاعاتي اين کشور، چهار رئيس را در طول يک سال به خود ديده است.

ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان برادر زاده اش خالد بن بندر بن عبدالعزيز، رئيس دستگاه اطلاعاتي اين کشور را از منصب خود برکنار و به عنوان مشاور ويژه خود با جايگاه وزير تعيين کرد. خالد بن بندر در ماه ژوئيه گذشته (تير سال جاري) در اين سمت منصوب شده بود.

امير خالد، در 15 اوريل سال گذشته ميلادي (26 فروردين 93) جانشين سرلشکر ستاد يوسف بن علي الادريسي شده بود که وي نيز به نوبه خود به جاي شاهزاده "بندر بن سلطان بن عبدالعزيز" به عنوان رئيس دستگاه اطلاعات عربستان منصوب شده بود.

اطلاعات زيادي درباره رئيس جديد دستگاه اطلاعات عربستان وجود ندارد. زيرا آخرين پست وي، معاونت آگاهي مي باشد که اين نشان دهنده آن است که تعيين وي با معرفي محمد بن نايف جانشين وليعهد و وزير کشور عربستان انجام گرفته است.

خالد بن علي بن عبدالله الحميدان، رئيس جديد دستگاه اطلاعات عربستان در سال 1955م. در شهر حائل در شمال عربستان به دنيا آمده است و تحصيلات تخصصي خود را در زمينه، عدالت جنايي از دانشگاه Saginaw Valley State در ايالت ميشيگان امريکا به پايان رسانده است.

وي در سال 1982م. به خدمت نظامي رفته و در زمينه مناصب امنيتي به مدارج بالاتر دست يافته تا اينکه در آگوست 2011م. پس از ترفيع به درجه سپهبد به عنوان مدير دستگاه آگاهي منصوب شد.

سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه جديد عربستان، با صدور فرماني وي را به عنوان رئيس دستگاه اطلاعات اين کشور با رتبه وزير کرد و همچنين وي را به عضويت شوراي امور سياسي و امنيتي اين کشور درآورد.

با عدم احتساب دوره کوتاه سرپرستي سرلشکر "يوسف بن علي الادريسي" بر دستگاه اطلاعات عربستان در سال 2014، خالد حميدان به عنوان اولين رئيس دستگاه اطلاعاتي اين کشور از خارج از خاندان حاکم از سال 1977 تاکنون به شمار مي آيد.

حميدان جانشين پنج تن از شاهزادگان خاندان حاکم به شمار مي آيد که يکي پس از ديگري به عنوان رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان منصوب شده اند که عبارتند از: شاهزاده ترکي الفيصل بن عبدالعزيز در فاصله ششم سبتامبر 1977 تا 31 آگوست 2001، شاهزاده مقرن بن عبدالعزير به مدت شش سال، شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز به مدت شش سال، سپس شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزيز به مدت دو سال و شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزيز به مدت هفت ماه.

منبع : العالم
نظرات بینندگان