arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

تهران تا 4 میلیون‌نفر پردرآمد دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: روز گذشته استاندار تهران از ١٢میلیون‌و٥٢٢هزارنفر یارانه‌بگیر تهرانی خبر می‌دهد که اگر سه تا چهارمیلیون قشر پردرآمد از این تعداد حذف شوند، این رقم برای توسعه تهران مهم خواهد بود.  سیدحسین هاشمی همچنین می‌گوید: اگر توزیع یارانه‌ها برعهده استان‌ها بود، خیلی به نفع تهران تمام می‌شد.  در ادامه نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استان تهران هم خبر می‌دهد: در صورتی که سه‌میلیون‌نفری که استاندار گفته ضرب در ۴۵هزارو۵۰۰تومان کنیم، ماهانه بالغ بر ۱۳۶میلیاردتومان می‌شود.  ترکی می‌گوید: تاکنون ۴۰۴هزارنفر از دریافت یارانه انصراف داده‌اند. حالا اگر عدد یارانه‌بگیران تهران را در عدد ۴۵هزارو۵۰۰تومان یارانه ضرب کنید چیزی حدود ۵۷۰میلیاردتومان می‌شود که در سال شش‌هزارو۸۰۰میلیاردتومان می‌شود. حالا می‌آیند و می‌گویند پول و بودجه دولت کجا می‌رود.  معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران ادامه می‌دهد: دولت اگر بودجه ریزش یارانه‌بگیران پردرآمد را در اختیار خود استان قرار دهد، انقلابی در بودجه استان‌ها رخ می‌دهد.

انتشار آمار بر عهده دولت است
 
محمدباقر صدر، کارشناس اقتصادی، درخصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها و سرنوشت آن در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «طرح هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای اجرای آن و پیش از آن داستان پرفراز و نشیبی را طی کرده است. اما با عجله‌ای که دولت پیشین برای اجرای طرح هدفمندی کرد، ساده‌ترین راه برگزیده شد و آن پرداخت نقدی یارانه به همه‌ اقشار بود که با بی‌توجهی به دهک‌های درآمدی و گروه‌های آنها انجام شد. مشکلات اقتصادی که با فشار به گروه‌های اجتماعی و به‌خصوص طبقه اجتماعی می‌تواند منجر به بحران‌های سیاسی و اجتماعی شود. همین موضوع، حساسیت و نیاز به کار کارشناسی را در هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد.» این عضو خانه اقتصاد ایران درباره امکان شناسایی اقشار پردرآمد می‌افزاید: «بحث یارانه‌ها و نحوه‌ اختصاص آنها موضوعی است که در بسیاری از دولت‌های بعد از انقلاب مطرح بوده است.

همه‌ این دولت‌ها توانسته‌اند اقشاری را شناسایی کنند که نیازی به یارانه‌ نداشته‌اند. دولت‌ها با توجه به اطلاعات و امکاناتی که دارند می‌توانند آن اقشار را مورد شناسایی قرار دهند؛ به‌عنوان مثال، با توجه به تعداد کارمندان دولت، تامین اجتماعی که کارگران را تحت‌حمایت قرار می‌دهد، کارمندان نیرو‌های مسلح و حتی کسبه و پیشه‌وران با توجه به پرونده‌های مالیاتی و محیط کسب‌وکار آنها از جمله افرادی هستند که دولت به راحتی می‌تواند درآمد‌های آنها را محاسبه کند.

 درحال‌حاضر، بودجه عمومی دولت مانند سابق است و قرار است همان مبلغ پیشین به تمامی افراد پرداخت شود اما بحث‌های زیادی در کمیسیون تلفیق بودجه در حال پیگیری است. وی درخصوص انتشار آمار اقشار پردرآمد از سوی استاندار تهران گفت: «استاندار تهران از وجود سه‌میلیون‌نفر از اقشار پردرآمد در تهران خبر داده است و استاندار آذربایجان از وجود یک‌میلیون‌و‌٥٠٠نفر در این استان اما نمی‌توان با حساسیت‌های موجود به این آمار اکتفا کرد. انتشار آمار دقیق درخصوص هدفمندی یارانه‌ها وظیفه دولت است و به همین منظور سازمان هدفمندی یارانه‌ها تشکیل شده است.

 در نتیجه، جمع‌آوری و انتشار این آمار بر عهده دولت است. پیش از این نیز وزیر اقتصادودارایی، آقای طیب‌نیا، از شناسایی ١٠میلیون‌نفر که نیازی به یارانه نقدی ندارند خبر داده بود. به اعتقاد من، این اخبار کلاف سردرگم هدفمندی یارانه‌ها را پیچیده‌تر خواهد کرد. آنچه مشخص است این است که قدرت خرید مبلغ یارانه نقدی به‌شدت کاهش یافته است و باید تلاش شود که منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صورت عادلانه توزیع شود. دولت باید در این خصوص به‌صورت مصمم دست به عمل بزند و آمار‌های صحیح و دقیقی را جمع‌آوری کند.


نظرات بینندگان