arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

دموکرات سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو را تحریم می کنند؟ / پلوسی: نتانیاهو برای سخنرانی علیه ایران به تلویزیون برود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نانسی پلوسی گفت برای سخنرانی نتانیاهو درباره ایران، فرصت های بسیاری وجود دارد و وی ناگزیر نیست از جلسه مشترک سنا و مجلس نمایندگان برای اینکار استفاده کند.

به گزارش فرهیختگان آنلاین(FDN.ir)، نشریه هاآرتص نوشت: انتقاد حزب دموکرات از برنامه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره، پایان نمی یابد. به رغم تماس های تلفنی بین نتانیاهو و دموکرات های ارشد به منظور متقاعد ساختن آنها به کاستن از مخالفت هایشان با این سخنرانی، پیام روشن نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا این است که نتانیاهو باید این سخنرانی را لغو کند.

صریح ترین اظهارنظر در این خصوص از نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات های مجلس نمایندگان است که روز جمعه گفت احتمال اینکه بسیار از قانونگذاران دموکرات سخنرانی نتانیاهو در سوم مارس را تحریم کنند، منتفی نمی داند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر دموکرات های مجلس نمایندگان در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور می یابند، گفت: «نمی دانم.»

پلوسی خطاب به نتانیاهو گفت اگر او می خواهد درباره نگرانی هایش در خصوص برنامه هسته ای ایران صحبت کند، فرصت های بسیار دیگری برای اینکار دارد و مجبور نیست این سخنرانی را در جلسه مشترک دو بخش کنگره، انجام دهد، می تواند به تلویزیون برود.

پلوسی در همین حال به اینکه نخست وزیر اسرائیل اغلب در برنامه گفت و گوی تلویزیونی یکشنبه های آمریکا حضور می یابد، اشاره کرد. این مقام ارشد مجلس نمایندگان و رئیس سابق این مجلس، اظهار داشت سخنرانی برنامه ریزی شده نتانیاهو، موضوعی است که نه تنها در آمریکا که در اسرائیل هم جنجالی است.

وی گفت: «با همه احترامی که برای او قائل هستیم، من نمی دانم آیا اساسا کسی در اسرائیل از چنین دعوتی حمایت می کند.»
دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، بحران جدی در روابط کاخ سفید و دفتر نخست وزیر اسرائیل ایجاد کرده است. کاخ سفید و مقامات ارشد در حزب دموکرات این اقدام نتانیاهو را «نامناسب» می خوانند.

نتانیاهو روز جمعه این انتقادها را کم اهمیت خواند و گفت: «مسائل حاشیه ای درباره سخنرانی من در کنگره قابل حل هستند اما ایرانی با سلاح هسته ای، مشکلی است که به سختی می توان آن را حل کرد.»

ران دمر سفیر اسرائیل در واشنگتن که این سخنرانی را با همراهی جان بینر رئیس مجلس نمایندگان و میچ مک کونل رهبر اکثریت سنا، برنامه ریزی کرده است، گفت بینر باید به علت اینکه در خصوص این دعوت کاخ سفید را در جریان نگذاشته است،‌ملامت شود و در این خصوص انتقادی متوجه نخست وزیر اسرائیل نیست.
نظرات بینندگان