arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

فوت 2 هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر طي 8 ماه امسال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طي 8 ماه امسال 2 هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

عليرضا جزيني عصر امروز در حاشيه مراسم توديع و معارفه دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر لرستان که با حضور استاندار و جمعي از مسئولان در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: در بحث مبارزه با مواد مخدر در استان لرستان کارهاي خوبي صورت گرفته که اميدواريم با تغيير مديريت شاهد پيشرفت‌هاي خوبي در اين زمينه باشيم.

وي عنوان داشت: طي 8 ماه امسال به علت مصرف مواد مخدر 2 هزار نفر در سطح کشور فوت کرده‌اند که از اين تعداد 200 نفر زن هستند و شاهد افزايش 9.2 درصدي نسبت به سال گذشته در اين زمينه هستيم.

اين مسئول تصريح کرد: در حال حاضر شاهد 21 درصدي مصرف مواد مخدر در مراکز صنعتي هستيم که انتظار مي‌رود در استان لرستان برنامه‌ريزي جدي در زمينه مراکز صنعتي استان صورت گيرد.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: کميته حقوقي فهرست داروهاي خطرناک را برگزار کرده‌ايم و به تائيد وزارت بهداشت رسيده که در حال مراحل تصويب است.

وي به بحث اشکالات قانون در زمينه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اشکالات اصلاح قانون را در 100 محور شناسايي کرده‌ايم که برخي از آنها مراحل قانوني خود را طي مي‌کنند و در حال بررسي و به مرحله تصويب رسيدن هستند.

جزيني خاطرنشان کرد: ما آمادگي اين را داريم که در بحث اشتغالزايي بتوانيم مراکزي که طبق ماده 16 و 15 قرار دارند در سطح استان لرستان افراد سالم را به صندوق مهر امام رضا براي دريافت تسهيلات 5 تا 10 ميليون توماني قرض‌الحسنه معرفي کنيم.

جزيني خاطرنشان کرد: پروتوکول درماني مراکز درماني ميان مدت در کميته درمان در سطح کشور در حال تصويب شدن است.
وي قول مساعد داد که مرکز ماده 16 خرم آباد را در بحث تکميل سوله‌هاي اين مرکز تلاش کند و آنها را تکميل نمايند.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بحث برخورد با عطاري‌هاي متخلف يکي ديگر از برنامه‌هاي شوراي مبارزه با مواد مخدر است که در سطح کشور کارهاي خوبي صورت گرفته و به طبع در استانها نيز اين اقدامات در حال انجام است.

جزيني يادآور شد: 89 درصد مراکز ترک اعتياد در سطح کشور يا ساماندهي شده‌اند و يا پلمب شده‌اند که انتظار ما از مسئولان استان اين است که 10 مرکز لرستان را در مسير ساماندهي مجوز قانوني قرار دهند.

اين مسئول از راه‌اندازي خط مشاوره 09628 در سطح کشور خبر داد و گفت: طي سال جاري 120 درصد افزايش ارتباط مردم با اين مرکز بوده که 83 درصد مشاوره‌کنندگان را زنان تشکيل مي‌دهند.

جزيني يادآور شد: 84 درصد کساني که با اين مرکز تماس گرفته‌اند پاک و هيچ‌گونه موادي مصرف نکرده‌اند.

وي با بيان اينکه 250 هزار نفر به اين مرکز امسال مشاوره کرده‌اند خاطرنشان کرد در سطح کشور 2100 ثمن وجود دارد که 73 درصد اين ثمن‌ها نسبت به سال گذشته امسال افزايش داشته‌اند.

جزيني نقش خيرين پزشکان در حوزه درمان را مهم برشمرد و گفت: دنبال اين هستيم که جلوي برخي داروهاي خطرناک مانند قرص‌هاي ترامادول، ليسن سي‌لات و قرص‌هاي لاغري که در آرايشگاه‌هاي زنانه توزيع مي‌شود جلوگيري شود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان