arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

نماينده مجلس: تنها مسئول ريزگردهاي خوزستان خانم ابتکار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شريف حسيني نماينده مردم خوزستان در مجلس شوراي اسلامي خطاب به رئيس سازمان محيط زيست گفت: تنها مسئول رسيدگي به ريزگردها و گرد و غباري که زندگي مردم خوزستان را مختل کرده خانم ابتکار است.

وي در نشست خبري امروز خود اظهار داشت: ريزگردها از سال 1380 وارد استان خوزستان شده و از سال 85 اين پديده جدي شد.


روزي ريزگردها ميهمان ناخوانده خوزستان و استان هاي همجوار بودند اما امروز احساس مي کنيم براي اينکه اين ميزبان را از خانه هاي خود خارج کنيم دچار مشکل شده ايم.


وي با بيان اينکه ريزگردها مشکلات اقتصادي، آموزشي، درماني، زيست محيطي و فرهنگي ايجاد کرده اند افزود: 5 هزار باکتري و 20 تا 40 درصد افزايش مراجعات به بيمارستان ها را داشته ايم.


در سال گذشته 22 هزار نفر به بيمارستان هاي خوزستان مراجعه کردند که اين تعداد يعني 5/4 برابر افزايش مراجعه به پزشکان.


وي در ادامه تأکيد کرد: 60 درصد مراجعه کنندگان افرادي بودند که زمينه بيماري هاي آسم و تنفسي نداشتند و تنها بخاطر اين ريزگردها دچار مشکل تنفسي شدند.


حسيني با اشاره به آمار آلودگي هوا در سال 89 تشريح کرد: در سال 89 در استان خوزستان 45 روز خطرناک، 11 روز بسيار ناسالم، 127 روز ناسالم، 58 روز سالم و تنها 10 روز پاک داشتيم.


اين آمار درسال 90، 54 روز خطرناک، 58 روز بسيار ناسالم، 74 روز ناسالم و 55 روز پاک بوده است.


با اين شرايط اگر بنا باشد روزهاي ناسالم و خطرناک شهر را تعطيل کنيم کل امور مردم مختل مي شود.


شريف حسيني با اشاره به استانداردهاي جهاني آلايندگي هوا توضيح داد: ميزان آلايندگي هوا در حالت عادي 150 تا 250 ميکروگرم به متر مکعب است اين در حالي است که دستگاه سنجش آلايندگي هوا در استان خوزستان در روزهاي گذشته 10 هزار گرم را که 66 برابر بيشتر از استاندارد است نشان داد.


قابل توجه است دستگاهي که ما در خوزستان داريم توان بررسي بيش از 10 هزار گرم را ندارد و از اين رو نمي دانيم آلودگي هوا طي روزهاي اخير چقدر بيشتر از اين رقم بوده است.


نماينده مردم خوزستان در مجلس گفت: از سال 85 نشست ها، سمينارها و جلسات متعددي برگزار شد اما اقدامات و اتفاقات قابل توجهي را شاهد نبوديم.


گويا براي دولت حوادثي مثل سيل و زلزله در اولويت است اما اين واقعه که خطراتي کمتر از سيل و زلزله ندارد در اولويت قرار ندارد.


حسيني با بيان اينکه از 11 مورد گرد و غباري که در سال 93 اتفاق افتاده 9 مورد با کانون داخلي بود افزود: مسئولان عنوان مي کنند عدم پيشگيري از ريزگردها بدليل عدم توافقات خارج از کشور بوده است اما اکنون اعلام مي کنيم که 9 مورد از ريزگردها مربوط به شرايط داخلي است که حداقل اين موارد را مي توانيم مرتفع کنيم.


وي ادامه داد: در سال 90 توافق شد حدود 200 هزار هکتار زمين ها و شن ها مالچ پاشي شود و اعتبار آن را شرکت ملي نفت پرداخت کند اما امروز تنها 5/12 درصد از اين طرح اجرايي شده است.


با توجه به اينکه هماهنگي اين مصوبه در سفر رياست جمهوري به خوزستان انجام شده بود.


عضو هيئت رئيسه مجلس اعلام کرد: ما نمي خواهيم تمام مشکلات را به زمين دولت بياندازيم چرا که يکي از مشکلاتي که وجود دارد کاهش بارندگي در خوزستان است به طوري که متوسط بارندگي در جهان 700 ميلي متر و در خوزستان 200 ميلي متر است.


اين نماينده مجلس خطاب به رئيس جمهوري عنوان داشت: به اعتقاد دولت دو راهکار دارد. ابتدا اينکه اعلام کند توان حل اين مشکل را دارد و راهکارهاي خود را اعلام کند. دوم اينکه اعلام کند توان حل اين مشکل را ندارد و اين يک حادثه طبيعي است در اين شرايط انتظارات مردمي کاهش پيدا مي کند و ديگر شاهد تجمعات مردمي در اعتراض به آلودگي هوا نخواهيم بود.


اين نماينده مجلس ادامه داد: يکي از مشکلاتي که در شرايط کنوني با آن مواجه ايم مهاجرت ساکنان استان به خاطر آلودگي هوا است. از اين رو هر روز شاهد درخواست هاي متعدد مهاجرت بر روي ميز مديران هستيم. مجلس براي مقابله با اين معضل مصوبه اي را بر روي ميز کميسيون تلفيق قرار داده که بر اساس آن 30 درصد به حقوق کارشناس ارشد و 20 درصد به حقوق سايرين افزوده شود تا مردم انگيزه حضور در زادگاه خود را داشته باشند.

منبع : ايسکا نيوز
نظرات بینندگان