arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

فارن پالسي: پادشاه جديد عربستان حامي مهم گروه‌هاي مسلح است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فارن پالسي، پادشاه جديد عربستان را به عنوان اصلي‌ترين حامي مالي گروه‌هاي مسلح خارجي معرفي کرد.

مجله فارن پاليسي تأکيد کرد: پست قبلي "سلمان بن عبدالعزيز"؛ حمايت مالي گروههاي افراطي فعال در خارج از عربستان بود.

اين مجلۀ به نقل از "بروس ريدل" رئيس سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) نوشت: سلمان که روابط بسيار تنگاتنگ با وهابيون عربستان دارد، در دهه هشتاد قرن گذشته کمک‌هاي مالي براي گروه‌هاي مسلح در افغانستان فرستاد.

فارن پاليسي به نقل از يکي از اعضاي سيا بدون ذکرن نام وي، خاطرنشان کرد: اموالي که عربستان در دهه هشتاد براي گروه هاي مسلح افغانستان مي‌فرستاد، بين 20 ميليون تا 25 ميليون دلار در هر ماه بود.

"راشل برونسون" نويسنده کتاب " غليظ تر از نفت" نيز اعلام کرد : ملک سلمان نيروهايي را براي الحاق به صفوف "عبدالرسول سياف" تروريست‌هاي افغانستان و همراه "اسامه بن لادن" رئيس سابق القاعده و همچنين "خالد شيخ محمد" مغز متفکر حوادث 11 سپتامبر 2001 آمريکا جذب مي‌کرد.

فارن پاليسي تأکيد کرد: يک نيروي جداشده از القاعده در برابر وکلاي خانواده‌هاي قربانيان حوادث 11 سپتامبر 2001 اذعان کرد که سازمان کمک به بوسني يا همان آژانس امداد جهان سوم و ملک سلمان در دهه نود قرن گذشته هنگام بحران بالکان به حمايت گسترده از فعاليت‌هاي القاعده در بوسني مي‌پرداختند و به گفته مسؤولان اروپايي؛

سلمان بين سال‌هاي 1992 و 1995 نزديک به 120 ميليون دلار از حساب‌هاي بانکي خود را به حساب آژانس امداد جهان سوم واريز کرد و اين آژانس اکثر اموال خود را صرف مسلح کردن مبارزانِ طرفدار دولت بوسني کرد هر چند ادعا مي‌کرد که اين اموال را براي تأمين کمک‌هاي بشردوستانه هزينه کرده است.

فارن پاليسي خاطرنشان کرد: افراد بسياري در غرب اميدوارند که ملک سلمان اصلاحات واقعي در عربستان ايجاد کند و به فعاليت‌هاي تحريک آميز تروريست‌ها اين کشور پايان دهد ولي متأسفانه ملک سلمان فردي نيست که چنين کارهايي را بکند.

منبع : العالم
نظرات بینندگان