arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

رایزنی‌ امیرعبداللهیان سران‌کشورهای‌آفریقایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا با تعدادی از سران و مقامات شرکت کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا به آدیس آبابا سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس با تعدادی از سران و مقامات شرکت کننده دیدار و رایزنی کرد.

آقای ماهاما رئیس جمهور غنا در حاشیه این اجلاس در دیدار با معاون وزیر خارجه کشورمان بر حضور فعال جمهوری اسلامی ایران، خصوصا در بخش های کشاورزی و درمانگاهی غنا تاکید کرد و افزود: ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری های بیشتر بین دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار از حمایت های رئیس جمهور غنا در جهت تقویت روابط بین دو کشور تشکر کرد و بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با غنا در همه زمینه تاکید کرد.

در دیدار آقای علی بونگو رئیس جمهور گابن، طرفین ضمن بررسی برخی اقدامات که منجر به کاهش غیرطبیعی قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است، بر لزوم توقف این روند تاکید کردند.

آقای موگابه رئیس جمهور زیمبابوه بر موضع مشترک دو کشور در مباحث منطقه ای و بین المللی تاکید کرد و مناسبات دو کشور را الگوی مناسبی برای سایر کشورها خواند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار از موضع مستقل زیمبابوه در برابر زیاده خواهی کشورهای غربی تقدیر و بر ادامه همکاری های دو کشور در مباحث منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

همچنین در ادامه این دیدارهای مشترک نیز آقای راجائو مپن رئیس جمهور ماداگاسکار از اعزام سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به آنتاناناریو تشکر کرد و آن را نشانه خوبی برای توسعه و پیشرفت روابط بین دو کشور دانست.

وی همچنین به وزیر امور خارجه اش ماموریت داد در اولین فرصت به تهران سفر کند.

آقای امیرعبداللهیان نیز در این دیدار با توجه به نگاه مثبت و تاکید رئیس جمهور ماداگاسکار، ابراز امیدواری کرد حجم مبادلات و همکاری های دو کشور به سطحی برسد که متناسب با ظرفیت های دو کشور باشد.

آقای برهانه کریستوس وزیر مشاور امور خارجه اتیوپی در دیدار با آقای امیرعبداللهیان با اشاره به پیشرفت های اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط بین دو کشور استقبال کرد و افزود: ایران می تواند شریک خوبی برای کشورش باشد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها بر اهمیت نقش اتیوپی در استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه شاخ آفریقا تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و اتیوپی دیدار و بر اهمیت نقش دیپلماسی پارلمانی در روابط بین دو کشور تاکید کرد.

وی اظهار امیدواری کرد این گروه با جدیت بیشتر و ابتکارات خود فرصت های جدیدی برای توسعه روابط بین دو کشور بوجود آورند.

اعضای گروه دوستی پارلمانی اتیوپی نیز با اشاره به توانمندی های اقتصادی و فناوری جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش همکاری های تجاری بین دو کشور شدند.

نظرات بینندگان