arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

اوباما:‌ روسيه‌از‌جدايي‌طلبان‌اوکراين‌حمايت‌مي‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرید زکریا مجری برنامه جی پی اس شبکه تلویزیونی سی ان ان در بخشی از مصاحبه اش با رئیس جمهور آمریکا درباره اوضاع اوکراین و راه حل آن سوال کرد.

باراک اوباما گفت:« زمانیکه من رئیس جمهور شدم ما درباره تجدید روابط با روسیه حرف می زدیم. من فکر می کنم روابط کاری خوبی با آقای مدودوف بر قرار کردم که نتیجه آن رشد اقتصادی روسیه بود. آنها این فرصت را پیدا کردند تا اقتصادشان را متنوع کنند و روابطشان با کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان بسیار خوب و آرام بود. آنها به سازمان تجارت جهانی ملحق شدند.

از زمانیکه آقای پوتین تصمیم به الحاق منطقه کریمه گرفت که البته این اقدام از روی راهبرد خاصی هم صورت نگرفت، موجب شد در شرایطی قرار بگیرد که قوانین بین المللی را نقض کند. آنها تمامیت ارضی اوکراین را نقض کردند و این اقدام موجب انزوای سیاسی روسیه شد. این امر موجب شد اروپا درباره تجارت با روسیه نگران شود و همچنین موجب اعمال تحریم هایی شد که اقتصاد روسیه را در شرایطی که درآمد نفتی آنها کاهش داشته تحت فشار قرار دهد. الحاق کریمه هزینه ای است برای روسیه و به نفع این کشور نیست.

 امروزه قدرت کشورها بر اساس دانش، مهارتها، توانایی صادرات کالا، اختراع محصولات و خدمات جدید و نفوذ و تاثیرگذاری آنها سنجیده می شود. با توجه به حجم نیروهای ارتش روسیه و با توجه به اینکه اوکراین عضو ناتو نیست و در نتیجه محدودیتهایی در زمینه اقدام نظامی برای ما وجود دارد باید بگویم آقای پوتین هنوز اقداماتش را متوقف نکرده است.

 برای آنهایی که می گویند ما باید اقدام بیشتری انجام دهیم باید بگویم ما می توانیم فشار دیپلماتیک را بیشتر کنیم. اما من فکر نمی کنم برای آمریکا و یا همه جهان درگیری نظامی بین روسیه و آمریکا کار عاقلانه ای باشد. تاکنون شاهد حرفهای علنی زیادی بوده ایم اما عملکرد روسیه چیز دیگری را نشان می دهد و ما دائما می بینیم که جدایی طلبان از نظر مالی از جانب روسیه حمایت می شوند و توسط آنها آموزش می بینند و راهبرد آنها هم از سوی روسیه است.

نیروهای روسی از آنها حمایت می کنند. حل این مسئله به نفع روسیه است. رئیس جمهور و نخست وزیر اوکراین اقداماتی را برای ایجاد اصلاحات آغاز کرده اند. ما می خواهیم در همین مسیر حرکت کنیم یعنی همزمان به اعمال فشار بیشتر بر روسیه و تقویت اوکراین ادامه دهیم، که این پیام را به آقای پوتین برسانیم که راه حل دیپلماتیک هنوز وجود دارد.

البته در شرایط کنونی من چندان به تغییر روند آنها خوش بین نیستم چون به نظر من آقای پوتین در سیاست موفق بوده است. او به دلیل در اختیار داشتن رسانه دولتی و دیگر ابزاری که در اختیار دارد مخالفان را سرکوب کرده است. البته محبوبیتش نسبت به قبل کمتر شده است. شاید در طول زمان نظرش تغییر کند. در حال حاضر ما باید در محافظت از متحدانمان قاطع و محکم باشیم و از اصولی که موجب حفظ صلح و آرامش در اروپا می شود حمایت کنیم.»

منبع : واحد مرکزی خبر
نظرات بینندگان