arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۱۰۰
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
یادداشت مشاور سابق باراک اوباما در نشریه «العرب»:

تقدیر آمریکا و ایران این است که دشمن باقی بمانند / آقای اوباما! نمی توانید رکود مذاکرات هسته ای را بشکنید، مگر اینکه تهران را محاصره کنید!

توقف مذاکرات هسته ای و تحرکات ایران در منطقه، مساله ای صرفا تصادفی نیست. بلکه این دو شدیدا به هم ارتباط دارند و این مساله باید درسی باشد که باراک اوباما از آن عبرت بگیرد و آن اینکه نمی توان حالت رکود هسته ای را شکست مگر اینکه واشنگتن در تعداد زیادی از درگیریها و جنگ های داخلی کنونی منطقه وارد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تقدیر آمریکا و ایران این است که دشمن باقی بمانند / آقای اوباما! نمی توانید رکود مذاکرات هسته ای را بشکنید، مگر اینکه تهران را محاصره کنید!

دنیس راس مشاور سابق اوباما در نشریه العرب نوشت: تیم ایرانی که با غرب درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره می کند، برای دستیابی به امتیازهای بیشتر فشار اعمال می کند بدون اینکه خود امتیازی بدهد ودر واقع تهران به دادن امتیازهای جدید هسته ای فکر نخواهد کرد مگر زمانی که این احساس به آنها دست بدهد که از هر طرف در محاصره قرار دارد.

به گزارش «انتخاب»، به نظر می رسد مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا در حالتی از رکود قرار گرفته است. در عین حال، ایران پیشرفت ثابتی در خاورمیانه به دست آورده به طوری که نیروهای این کشور در یمن، عراق، سوریه و لبنان نفوذ بسیاری پیدا کرده اند.

در حالی که نظام ائتلاف آمریکایی در حال حاضر از اختلال و ضعف رنج می برد، دوستان واشنگتن در منطقه معتقدند که ایران و جبهه وابسته به این کشور در منطقه با سرعت بالا در حال پیشروی هستند.

این دو تحول همزمان،یعنی توقف مذاکرات هسته ای و تحرکات ایران در منطقه، مساله ای صرفا تصادفی نیست. بلکه این دو شدیدا به هم ارتباط دارند و این مساله باید درسی باشد که باراک اوباما از آن عبرت بگیرد و آن اینکه نمی توان حالت رکود هسته ای را شکست مگر اینکه واشنگتن در تعداد زیادی از درگیریها و جنگ های داخلی کنونی منطقه وارد شود.

شایان ذکر است که ایران از لیست امتیازهای ارائه شده از سوی غرب در جریان مذاکرات هسته ای که در طول سال گذشته برگزار شده ، استفاده کرده است.

کشورهای عضو گروه پنج به اضافه یک در قبال غنی سازی اورانیوم تمکین کردند و پذیرفتند که تهران چندان نیازمند کاهش تعداد دستگاههای سانتریفیوژ یا از بین بردن هیچ یک از تاسیسات هسته ای خود نیست همچنین آنها موافقت کردند که ایران برنامه ای در حد و اندازه های صنعتی با گذشت زمان داشته باشد.

مقاله نویس العرب مدعی شد: در واقع در طول ده سال مذاکرات، ایرانی ها به بازگشت طرفهای مذاکره کننده خود به میز مذاکرت آن هم به همراه دادن امتیازاتی عادت کردند اما خود آنها به نوبه خود چیزی جز راه حل هایی محدود ارائه نمی دهند.

بنابراین زمان این اذعان فرا رسیده که آمریکا نیازمند اتخاذ راهبردی اجباری وجدید از آن نوعی است که باارزش ترین موضوع در نظر ایران را که همان نفوذش در خاورمیانه است، تهدید کند.

در ادامه این ادعاها آمده است: از سوی دیگر، باید شیوه امتیازدهی های معمول در میز مذاکرات متوقف شود اگر که امیدی به دستیابی به توافقی مورد قبول وجود داشته باشد و مسئولان ایران باید بدانند که به هیچ امتیاز بیشتری در ازای دستیابی به توافق دست پیدا نخواهد کرد و زمان برای پایان مذاکرات در حال سپری شدن است.

نویسنده مدعی شد :‌ از تاریخ ایران مشخص است این کشور روش خود را اصلاح نمی کند مگر زمانی که مسئولان این کشور دریابند که رویگردانی از این مساله منجر به دادن هزینه های هنگفت برای آنها می شود..ایران باید دریابد که آمریکا به دستیابی به توافق در زمینه مساله هسته ای به آن درجه اهمیت نمی دهد که به رفتارهای ایران در منطقه بی توجه باشد.

اگر واشنگتن با جدیت و به صورت عملی برای تغییر موازنه قوا در سوریه تلاش کند آن وقت می تواند هزینه هایی را که ایران به علت حمایتش از خاندان اسد در این کشور متحمل می شود، افزایش دهد این مساله، علاوه بر دستاورد احتمالی دیگر یعنی آماده کردن زمینه برای امکان تحقق نتایج سیاسی در سوریه است.

اما در عراق، آمریکا باید از نفوذ ایران در این کشور در جهت خلع سلاح تشکیلات «داعش»‌ نگران باشد.. اگر چه که این اقدام باید بر عهده ارتش عراق و با هماهنگی تنگاتنگ با آمریکا و هم پیمانان عرب این کشور باشد.

در خلیج فارس، نیز زمان آن فرا رسیده که واشنگتن و ریاض برای حفظ امنیت راههای دریایی و دور کردن ایران برای دسترسی مستقیم به مناطق پیرامونی با هم همکاری کنند.چرا که تهران به دادن امتیازهای جدید هسته ای فکر نخواهند کرد مگر زمانی که این احساس به آنها دست بدهد که از هر طرف در محاصره قرار دارند.

در پایان این ادعاها آمده است : تقدیر آمریکا و ایران آن است که دشمن یکدیگر باقی بمانند ..چه بسا ممکن است که دشمنان با یکدیگر درباره توافقی بر سر توقف رقابت تسلحیاتی مذاکره کنند اما راه رسیدن به چنین توافقی با دادن امتیازهای بیشتر هموار نمی شود.. اگر آمریکا در این مرحله خواهان توافقی قابل قبول در این دوره باشد، مسئولان ایران باید به این اعتقاد برسند که در صورت دست نیافتن به توافق ، ضرر آنها بیش از دستاورد های آنان خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
12
178
زنده با روحانی و دیپلماسی مذاکره و ضد خشونت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
آقای دنیس راس ،
ضعف امروز آمریکا و قدرت امروز انقلاب اسلامی ،
نتیجه اختیاری آمریکا نبوده است ، نتیجه انقلاب اسلامی بوده است .
آمریکا اگر می توانست خود را از این مخمصه نجات می داد نه اینکه دنبال فراری دادن سربازانش از افغانستان و عراق و...بوده باشد.
تحلیلگر اقتصادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
9
74
سلام خدمت انتخاب گرامی و مخاطبان محترمش

آقای دنیس راس زمانی که این مقاله رو می نوشتند چرتکه اشون همراهشون نبوده که ببینند این نسخه هایی که ایشون برای کل خاورمیانه چیده اند و منویی که برای مالیات دهندگان آمریکا سفارش داده اند چقدر هزینه برمی داره. مرد حسابی!! اگر هزینه این کارا کمتر از مذاکره بود که تاحالا آمریکا، اسد رو سرنگون کرده بود، راه های دریایی رو بسته بود، داعش رو به کمک کردها نه ایران نابود می کرد، در یمن طرف اعراب رو می گرفت و کلن اجازه نمی داد منطقه به دست ایران بیفته، اینجاست که به این استدلال کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است، مرغ پخته هم خواهد خندید!!
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
5
31
"اما در عراق، آمریکا باید از نفوذ ایران در این کشور در جهت خلع سلاح تشکیلات «داعش»‌ نگران باشد. اگر چه که این اقدام باید بر عهده ارتش عراق و با هماهنگی تنگاتنگ با آمریکا و هم پیمانان عرب این کشور باشد؟؟؟؟؟؟؟"
چطور هم پیمانان عرب می توانند در عراق به ارتش این کشور در مقابله با داعش کمک کنند اما ایران که ریشه مذهبی مشترک با مردم عراق دارند نمی تواند؟!
هزاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
7
37
اقای رایس ایران وزنه تعادل خاور میانه است اگر ایران مقتدر نبود الان غرب باید با تروریسم از مرزهای چین تا نقطه صفر مرزی اسرائیل مبارزه میکرد '
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
ایرانِ مقتدرو خوب اومدی.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
2
31
بنظر میرسد این نظریه پراکنی بر اساس «سفارش ساخت»ایراد شده و گوینده دستمزد خوبی از خوش خدمتی به دشمنان منطقه ای ایران با ایراد اینگونه اراجیف دریافت خواهد نمود.
لیکن بدانند که به روایت تاریخ ,رهبران وسفیران دلاورایرانی با منطق عمل می نمایند وتحت تأثیر تحریکات شیاطین از هر گونه رفتار و گفتار غیر اصولی و افراطی پرهیز نموده و انشاا... به یاری منان پیروزی معنوی ومادی را برای ملت خود به ارمغان خواهند آورد.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
2
36
ایران امتیاز می خواهد , فقط می خواهد در چارچوب قانونی NPT به حقوق خود دست یابد .
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
53
8
بخشی از تحلیل درست است و ان اینکه ایران در قلوب ازادگان در حال کسترش است اما امریکا بداند ما ارزو داریم با امریکا در یک نبرد جانانه مبارزه کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
خطو اشتباه گرفتی اخوی، اون اسرائیله
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
6
27
تحلیل احمقانه ایست
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
4
16
دنیس راس ،راستش رو بگو چقدر گرفتی تا همچین مقاله مزخرفی رو برای عربها بنویسی حداق وقت نکرده تا پایه های استدلالاتش رو قوی کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
0
5
این یارو فکر می کند مردم دنیا نمی فهمندبا این تحلیل های احمقانه برو ماست بخور که ترش کرده!!!!!!!!!!!!! حالا تو چرا ترسیدی واینجوری به تته پته افتادی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مافاچ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
1
5
خب ایران قبل از این در محاصره ای از همه جهت قرار داشت امریکا در عراق بود در افغانستان بود در پاکستان بود شرایط متشنج 11 سپتامبر بود و شخصی مثل بوش هم بود ...این تئوری جواب نمیدهد اقای دنیس راس حل کردن این مسئله امروز با پذیرش شرایط ساده ایران خیلی کم هزینه تر از فرداست
sam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
0
3
یه مقاله ابکی خود طرف خندش گرفته داشته این مقاله رو باسه اعراب مینوشت
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
0
7
مشخص است که بسیاری از سیاستمداران آمریکا تحت تأثیر اعراب هستند وگرنه دلیلی ندارد که اینچنین از هماهنگی با اعراب برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران حرف بزنند. بنظرم ما باید در کنار مبارزه با غرب برای کسب جایگاه خود در جهان با اعراب هم مبارزه کنیم. البته راهش ضدیت با اعراب نیست بلکه انجام یک سری توافقهای محدود با غرب برای تقویت خود هستیم هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی. در طول تاریخ ایران دست بالا را در خاورمیانه داشته و اعراب دارند این نفوذ ایران را محدود میکنند. البته در کنار همکاری با غرب دارند از طریق طالبان و القاعده و داعش به غرب خیانت میکنند. برقراری توافق با غرب توسط ایران باید جوری باشد که غرب احساس کند ما در منطقه بهتر توازن را ایجاد میکنیم تا اعراب و ترکیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
نه داداش! اعراب دارند برا آمریکا نقش بازی می کنند
فیروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
0
0
به نظر میرسه تحولات خاورمیانه با سرعت زیادی در حال انجام هست وزمانی هم میرسه که به حالت ایستایی و ثبات میرسه و انگاه بصورت نرمال جریان پیدا خواهد کرد.نیروهایی که به این تحولات سرعت بخشیده اند یقینا با هدف و برنامه ریزی دقیق وارد عمل شده اند ولی به هر حال ممکنه وقایع پیش بینی نشد ه ای هم رخ بده.در این جا هر قدرتی که اشراف اطلاعاتی داشته باشه و یا پیش بینی درستی بکنه و یا ابتکار عمل را بدست بگیره حتما تاثیر گذار تر خواهد بود.به نظر میاد سیاست حکمت،عزت،مصلحت ایران داره سایه اش رو بر سطح منطقه میگستراند.واین مسئله ترس قدرتهای دیگر رو موجب شده.آقای دنیس راس باید به این مسئله پی ببرد که اکنون آمریکا باید باقدرتهای نوظهور دیگر مانند ایران به صورت پایاپای و از سر احترام برخورد کند.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
1
0
... و لابد ایران هم دست زیر چونه میزاره و آمریکا و غرب هم این سناریوی مضحک ایشون رو به راحتی اجرا می کنند و هیچ هزینه ای هم برای اونا نداره ... آخه مرد عاقل امریکا از سال 2001 تمام توان نظامی خودشو با این هزینه های هنگفت برای مردم آمریکا که بانی اش آقای بوش مدبر که میگن بالاترین iq رو هم بین رئیس جمهور های تاریخ آمریکا داشت !! (هه هه) تو منطقه صرف کرد ولی نتیجش برعکس شد ! (نفوذ بیشتر ایران , از این بابت دستشون درد نکنه) و حتی نتونستن تروریسمو که حداقل هدف ظاهری اون ها بود ریشه کن کنند . در هر حالت یا اونا نمی توانند یا صادق نیستند که در هر دو صورت محکوم به شکست هستند , حالا بیان سوریه و یمن و کل منطقه رو بالفرض با زور نظامی بگیرن ! , یه ضربالمثلی هست که میگه "آزموده رو دوباره آزمودن را خطاست" مگه این که رئیس جمهوری کم عقل تر از جرج بوش بیاد سر کار تا آزموده رو دوباره بیازماید! . قطعاً ایران با سیاست های حساب شده حرکت خواهد کرد و قطعاً روزی میاد که مجبورن با ایران مثل چین و در حد چین یا روسیه کنار بیان .اونا مجبورن و باید واقعیت هایی به جزء اون چیز هایی که خودشون قبول دارند رو قبول کنند و تغییر , قانون ثابت تاریخه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
0
0
این مقاله بیشتر از انکه تحلیل اقای راس باشد ارزوهای نشریه العرب است.اینها در قضیه سوریه انقدر سر خورده شده اند که از روی عقده میخواهند همه چیز را بهم ربط بدهند.یعنی از هر نمدی برای خود کلاه میبافند.اینها انقدر کلافه اند که در مباحثات علمی هم از روی عصبانیت ایران را به باد نا سزا میگیرند.سری به شبکه الحوار بزنید خواهید دید کل برنامه هاشان به فحش و نا سزا به ایران پرداخته میشود ودر اخر هم ایران رادوست وهمپیمان اسراییل می خوانندکه به کمک او سوریه را اشغال کرده یعنی از اینکه به ماست سفید بگویند سیاه ابایی ندارند.پس اگر به یک بازنشسته سیاسی پول بدهند تا منویات انها را بگوید هم تعجبی ندارد.
نظرات بینندگان