arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

زيان 4 هزار ميليارد ريالي شرکت فرودگاه هاي کشور در سال گذشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مديرعامل شرکت فرودگاه هاي کشور با تاکيد بر اينکه تناسبي بين فرودگاه هاي کشور و تجهيز ناوگان هوايي وجود ندارد، گفت : شرکت فرودگاه هاي کشور سال گذشته چهار هزار ميليارد ريال در بخش اداره فرودگاه ها متحمل زيان شد.

محمدعلي ايلخاني روز چهارشنبه در آيين بهره برداري از سامانه کمک ناوبري و ساختمان ترانزيت و اداري جديد فرودگاه نوشهر افزود: اکنون تنها چهار فرودگاه کشور هزينه هاي خود را از محل درآمدها تامين مي کنند که يکي از آنها فرودگاه امام خميني (ره) تهران است.

وي تصريح کرد: با توجه به اين که فرودگاه امام (ره) هفته گذشته به نام شرکت شهر جديد فرودگاه امام خميني (ره) تغيير نام و وضعيت داد، ديگر نمي توان از درآمد 300 ميليارد توماني آن براي اداره ساير فرودگاه هاي کشور بهره گرفت و اين درآمد تنها خرج همين فرودگاه مي شود.

ايلخاني بر ضرورت پيدا کردن منابع جديد براي کاهش ضرردهي فرودگاه هاي کشور تاکيد کرد و افزود: امروز تعريف کشورهاي جهان از فرودگاه تغيير يافته و بسياري از کشورها آن را يک بازار بزرگ مي دانند که داراي باند پروازي است.

وي توضيح داد: بيش از نيمي از درآمدهاي فرودگاه هاي جهان از محل خدمات غيرپروازي به دست مي آيد در حالي که در ايران درآمد از اين محل تنها 11 درصد بوده و يکي از دلايل اصلي آن نيز پايين بودن کارکرد فرودگاه هاي کشور است.

مديرعامل شرکت فرودگاه هاي کشور ظرفيت موجود جا به جايي مسافر در فرودگاه هاي کشور را 83 ميليون نفر اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته 43 ميليون مسافر از طريق فرودگاه هاي کشور جا به جا شدند که امسال 10 درصد رشد خواهد داشت.

وي با اشاره به رشد 23 درصدي پروازهاي بين المللي در سال جاري افزود: نبايد بنشينيم تا تقاضا به سمت ما بيايد، بايد بستر سفرهاي هوايي را فراهم کنيم، به دليل اينکه برخي از فرودگاه هاي کشور اين نگرش را نداشته اند امسال در اجابت تقاضاها براي پروازها در ايام نوروز در عرصه بين المللي و داخلي با مشکل مواجه هستيم.

ايلخاني با اشاره به رشد 29 درصدي پروازهاي فرودگاه امام (ره) در سال جاري ادامه داد: براي نوروز امسال درخواست براي 900 پرواز فوق العاده وجود دارد که تا کنون 300 پرواز برنامه ريزي شده است.

مديرعامل شرکت فرودگاه هاي کشور با اشاره به ظرفيت بالا و امنيت پايدار موجود در ايران در زمينه هاي ناوبري گفت: ما امروز توانسته ايم پذيراي 70 شرکت هواپيمايي بزرگ جهان براي پروازهاي عبوري باشيم و سير صعودي اين پروازهاي عبوري بدون هزينه کرد و بکارگيري نيروهاي جديد بوده و با تعهد و تخصص نيروهاي موجود توانسته ايم به اين عملکرد دست يابيم که بسيار قابل توجه است.

وي به تصويب راه هاي جديد هوايي و اصلاح و کوتاه کردن راه ها در قالب آن با هدف کمک به اقتصاد هوايي اشاره کرد و افزود: با اين اقدام 457 کيلومتر راه هاي هوايي در شبکه داخلي کاهش يافت و علاوه بر کاهش قابل توجه هزينه سوخت، 32 دقيقه نيز زمان سفرهاي مردم تقليل يافت.

ايلخاني با اشاره به برگزاري نشستي با محمدباقر نوبخت رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و اخذ مجوز اختصاص دو درصد از درآمدها به مجموعه شرکت فرودگاه هاي کشور گفت: سال آينده يکهزار ميليارد تومان تجهيزات براي فرودگاه هاي کشور خريداري مي شود و ظرف سه سال آينده تلاش مي کنيم رادارهاي موجود را به روز کنيم و ظرفيت پذيرش پروازهاي عبوري را بالا ببريم.

وي استان مازندران را از لحاظ فعاليت فرودگاه ها نسبت ساير استان ها پيشتاز دانست و افزود: مازندران سه فرودگاه دارد که هر سه فعال هستند در حالي که برخي از استان ها بيش از هفت فرودگاه وجود دارد که بيشتر آنها فعال نيستند.

مديرعامل شرکت فرودگاه هاي کشور وعده داد تا پيش از پايان سال اعتبارات لازم براي خريداري اراضي حريم فرودگاه هاي استان مازندران بويژه فرودگاه رامسر و نوشهر اختصاص يابد.

وي گفت: در فرودگاه رامسر اقدامات براي آزادسازي اراضي حريم فرودگاه ها براي ارتقاي امنيت پروازها آغاز شده و در نوشهر نيز در حدود چهار هکتار از اراضي بايد خريداري شود.

قاسم احمدي لاشکي نماينده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين با تاکيد بر اين که بايد براي توسعه و تجهيز فرودگاه هاي کشور چاره انديشي کرد، گفت: مجلس نگاه خوبي به فرودگاه هاي کشور داشته و معتقد است بايد امکانات و تجهيزات موجود به روز باشد.

در اين آيين سيستم کمک ناوبري فرودگاه نوشهر و سالن ترانزيت و اداري جديد آن با حضور مديرعامل شرکت فرودگاه هاي کشور به بهره برداري رسيد.

براي تهيه تجيهزات دستگاه هاي کمک ناوبري فرودگاه نوشهر که با اهداف افزايش ايمني پروازها و جلوگيري از لغو پروازها در شرايط جوي بد و استفاده جايگزين براي فرودگاه همجوار تهيه شده، افزون بر 400 هزار يورو و براي ساخت ابنيه 10 ميليارد ريال هزينه شده است.

سالن ترانزيت و اداري جديد فرودگاه نوشهر نيز با مساحت 700 مترمربع و با اعتباري بالغ بر 850 ميليون تومان احداث و به بهره برداري رسيد.

محمدعلي ايلخاني رييس شرکت فرودگاه هاي کشور هنگام افتتاح اين پروژه ها، بهره برداري از دستگاه کمک ناوبري فرودگاه نوشهر را باعث ارتقاي ايمني پروازها در اين فرودگاه و داراي قابليت استفاده به عنوان جايگزين براي فرودگاه هاي همجوار ذکر کرد که در شرايط خاص امکان نشستن هواپيما در آنها وجود ندارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان