arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

جنتی: اعتبار و اعتماد به رسانه در گرو رعایت اعتدال و اخلاق است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعتبار و اعتماد مردم به رسانه در گرو رعایت اعتدال و اخلاق حرفه ای در انعکاس اخبار همه جناح ها و گروه های جامعه است.

به گزارش ایرنا، علی جنتی چهارشنبه شب در نشست پایانی روسای مراکز استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت رعایت اخلاق رسانه ای و توجه به صداقت در برخورد با رویدادها ، افزود: ده ها خبرگزاری در کشور تاسیس شده که بیشتر آنها در حد سایت هستند و براحتی دروغ می گویند، متهم می کنند و تبدیل به سخنگوی جناح یا گروه خاصی شده اند در حالیکه از بودجه و اعتبارات عمومی و ملی نیز بهره می بردند.

وی رعایت نکردن اخلاق در عرصه کار رسانه را موجب بی اعتمادی جامعه دانست و گفت: یکی از علت های گرایش مردم به رسانه های خارجی از دست رفتن اعتماد و اعتبار رسانه های داخلی در نزد آنان است.

وزیر ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه ایرنا به عنوان سخنگوی نظام خاطر نشان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی رعایت اخلاق و برخورد صادقانه با اخبار و رویدادهای داخلی و خارجی را مد نظر قرار داده است و روند رو به جلو آن طی یک سال و نیم اخیر قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در پوشش رویدادهای داخلی صدا و سیما گاهی برخوردهای گزینشی با اخبار دارد که نتیجه اش کاهش اعتماد عمومی شده است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حفظ اعتماد مردم به رسانه ها افزود: من بارها به ایرنا و روزنامه ایران تذکر داده ام در حمایت و پشتیبانی از دولت یازدهم هم افراط نکنند .

*** در ثبت و نقل اخبار دقت کنید

جنتی در ادامه سخنانش دقت در ثبت ، ضبط و نقل اخبار را وابسته به تخصص، تجربه و کار حرفه ای نیرو ها دانست و اظهار داشت: متاسفانه در مصاحبه های من با برخی از خبرنگاران آنها اصلا متوجه منظورم نشده اند ویا بخشی از مطالب را نیز حذف کرده اند که این موضوع به بی تجربگی و عدم دقت خبرنگار مربوط می شود.

وی با تاکید بر استفاده از فناوری های روز در انتقال اخبار، افزود: ایرنا باید در نقل اخبار و گزارش ها بیش از پیش از نیروهای کار آمد، با سابقه و حرفه ای استفاده کند تا با اطلاع رسانی دقیق و صحیح، اعتبار و اعتماد را در بین مخاطبان افزایش دهد.

*** کمک به مدیران استانی با تحلیل های درست و نظر سنجی های دقیق علمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت تداوم نظر سنجی هایی که ایرنا انجام می دهد گفت: مدیران مراکز استانی ایرنا ارتباط خود را با مسوولان استان های سراسر کشور تقویت کنند و با ارائه تحلیل های دقیق و درست آنان در انجام امور یاری نمایند.

جنتی تصریح کرد : نظر سنجی های علمی و دقیق موجب افزایش اعتبار و اعتماد رسانه در نزد مخاطبان می شود و صحت و دقت آن بعد از وقوع به اهمیت نقش رسانه های حرفه ای می افزاید بنابراین باید در انجام آن از اهتمام داشت .

نشست دو روزه مدیران استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی با عنوان کارآمدی و روز آمدی حرفه ای در خبر از صبح روز سه شنبه در تهران شروع شد و چهارشنبه شب با سخنان علی جنتی وزیر ارشاد اسلامی و محمد خدادی مدیرعامل ایرنا به کار خود پایان داد.
نظرات بینندگان