arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

تمام آنچه در مورد يوتيوب کودکان بايد بدانيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر با YouTube Kids، اين برنامه تازه از يوتيوب کارکرده باشيد احتمالاً متوجه شده‌ايد که ازنظر کارايي تفاوت چنداني با برنامه اصلي يوتيوب ندارد. مي‌توانيد به دنبال ويدئويي گشته، آن را بازکنيد، تماشا کنيد و به سراغ ويدئويي ديگر برويد. قابليت سرچ برنامه امکان جستجو در ميان ويدئوها را فراهم مي‌آورد و ازآنجايي‌که بسياري از مخاطبان اين برنامه هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند قابليت جستجو صوتي هم در برنامه منظور شده تا کودک با گفتن اسم ويدئو بتواند جستجو کند.

قابليت پخش مجدد و يا نمايش قسمت خاصي از آن با استفاده از بردن نشانگر موجود بر نوار پخش، و بسياري از قابليت‌هاي ديگر اين برنامه به همان صورتي است که در برنامه اصلي يوتيوب تعريف‌شده، با اين تفاوت که طراحي آن بسيار ساده و خوانا است که کودک را به‌ زحمت نيندازد.

حتي اگر با يوتيوب کارنکرده باشيد در کار با اين برنامه هيچ مشکلي نخواهيد داشت. در ادامه با گويا آي تي باشيد.

گزينه‌اي براي محدود کردن محتوا نمايش داده‌شده وجود ندارد

برخلاف آنچه انتظار مي‌رفت اين برنامه آن‌قدرها ابزار کنترلي خاصي در اختيار والدين قرار نمي‌دهد تا تعيين کنند چه محتوايي در معرض ديد کودکشان قرار بگيرد و چه محتوايي نگيرد. گوگل خود ويدئوهايي از يوتيوب را که مناسب کودکان شناخته، جدا و فيلتر کرده و در اين برنامه ارائه مي‌کند. بنابراين کودک شما به تمام آن چيزي که گوگل صلاح ديده و مناسب شناخته دسترسي خواهد داشت و شما گزينه‌اي در اختيار نداريد که اين محتوا را ويرايش و يا محدود کنيد. تنها امکاني که به والدين داده‌شده است اين است که قابليت جستجو برنامه را غيرفعال کنند تا کودک تنها به مواردي که در صفحه، ‌نمايش داده مي‌شود دسترسي داشته باشد.

برنامه فقط در حالت افقي نمايش داده مي‌شود، بنابراين بهتر است در تبلت اجرا شود.

نمايش افقي اين برنامه در دستگاه‌هاي مختلف باعث مي‌شود که کودک به نسبت به محتوا کمتري در هر محدوده صفحه موبايل دسترسي داشته باشد. در تبلت تعداد ويدئوهاي بيشتري در هر صفحه‌نمايش داده مي‌شود. تصوير بزرگ‌تر است و کار با آيکون‌هاي بزرگ‌تر آن براي کودک آسان‌تر است.

ابزار کنترلي والدين در اين برنامه تعريف چنداني ندارد
رابط کاربري اين برنامه تنها چند امکان کنترلي به والدين مي‌دهد. اول اين‌که محدوده زماني مشخصي بين ۱ تا ۱۲۰ دقيقه براي کودک خود تعريف کنند تا پس از اتمام آن، برنامه براي کودک قفل شود. دوم اين‌که قابليت جستجو ويدئو را از دسترس کودک خارج کنند و در آخر اين امکان که پخش موزيک و صداي پس‌زمينه را فعال و يا غيرفعال کنند.

اما نکته عجيب اين است که اگر کودک شما اندکي سواد خواندن و نوشتن داشته باشد اين قفل هيچ معنايي نخواهد داشت!

معلوم نيست چرا! اما گوگل به‌جاي اينکه اين امکان را به والدين بدهد که خود يک رمز عبور تعريف کنند، هر بار رمز عبوري جديد بر روي قفل قرار مي‌دهد. به‌اين‌ترتيب که از کاربر مي‌خواهد اعدادي را که با حروف نوشته‌شده‌اند به عدد در نوار پايين وارد کند تا قفل باز شود! به‌طور مثال کافي است کودک شما بتواند سه، چهار، پنج، شش را بخواند و ۳، ۴، ۵، ۶ را بنويسد تا به‌راحتي قفل را باز کند.

گوگل روي نظرات و پيشنهاد‌هاي شما حساب بازکرده است

ازآنجايي‌که اين برنامه جديد است و ازآنجايي‌که احتمالاً خود گوگل هم مي‌داند که هنوز جاي کار بسياري دارد، گزينه‌اي براي ثبت نظر شما در برنامه در نظر گرفته‌شده است. اگر شما از ايده کلي اين برنامه خوشتان آمده اما نظر و يا پيشنهادي داريد، اين بهترين فرصت است تا صداي خود را به گوش توسعه‌دهندگان اين اپ برسانيد.

اين آيتم در قسمت قفل والدين قرار دارد که با واردکردن رمز ورود برنامه در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

همانند باقي برنامه‌هاي گوگل اين برنامه نيز احتمالاً در مدت يک سال آينده، بر مبناي بازخورد کاربران تغييرات و به‌روزرساني‌هاي متعددي خواهد داشت.

درمجموع اين برنامه گام تازه‌اي بود از گوگل. اين اولين محصول از گوگل است که مختص کودکان طراحي و ارائه‌شده است و از حق نگذريم به‌عنوان تجربه اول محصول رضايت بخشي است. اين برنامه با توسعه و رواج روز به روز، مي‌تواند روزي به يکي از ابزارهاي آموزشي حتي در مدارس تبديل‌شده و شايد روزي به‌عنوان اصلي‌ترين کانال آنلاين محتوا براي کودکان شناخته شود.

*گویا آی تی
نظرات بینندگان