arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳

اعزام 18 هزار نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های کشور به خانه خدا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس ستاد عتبات و عمره کشور از اعزام 18 هزار نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های کشور در سال آینده به حج عمره خبر داد.

به گزارش فارس ، همایش زائران کوی دوست صبح امروز با حضور 270 نفر از استان بوشهر که در قالب کاروان عمره دانشگاهیان قصد تشرف به خانه خدا را دارند به میزبانی سالن ابن سینا دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

در ابتدای این همایش حاضرین با در دست داشتن پوسترهایی که عبارت «‌من عاشق محمدم» به چهار زبان زنده دنیا بر آن نقش بسته بود فضای معنوی خاصی را به سالن محل برگزاری همایش حکمفرما کردند.

«‌اقامه نماز؛ سرّ حج » شعار فرهنگی کاروان‌های عتبات و عمره دانشگاهیان

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور در این همایش گفت: شعار فرهنگی ستاد عتبات و عمره دانشگاهیان کشور در سال جدید «اقامه نماز؛ سرّ حج » بوده که دلیل اصلی این انتخاب تاثیرگذاری نماز و آثار آن در دین مبین اسلام است.

حجت‌الاسلام محمدرضا فقیهی افزود: گرفتن سهمیه اعزام خارج از نوبت، فراهم کردن تسهیلات سفر، اعطای وام به دانشجویان از عمده وظایف ستاد‌ عتبات و عمره دانشگاهیان کشور است.

وی بیان کرد: بیشترین اعزام خارج از نوبت به سفر حج برای دانشجویان است به طوری که در سال پیش‌رو 18 هزار دانشجو و اساتید دانشگاه‌های کشور به خانه خدا مشرف خواهند شد.

اعزام 18 هزار عمره‌گزار دانشگاه‌های کشور به حج عمره

فقیهی گفت: در حالی 18 هزار سهمیه خارج از نوبت برای دانشجویان سراسر کشور فراهم شده که سهیمه دانش‌آموزان 2 هزار و 500 است.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور در ارتباط با خدمات بانکی ارائه شده به دانشجویان برای حج عمره بیان داشت: واگذاری وام بانکی در سال‌های گذشته بر عهده بانک ملت بود ولی امسال با توافقی که با بانک تجارت صورت گرفته این بانک اعطای وام به دانشجویان و اساتیدی که قصد سفر به خانه خدا دارند را پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: تا به امروز هزینه انجام شده برای سفر عمره دانشجویی زیر 2 میلیون تومان بوده و میزان وجه مازاد بر هزینه‌ها به حساب دانشجویان و اساتید عمره‌گزار واریز خواهد شد.

فقیهی با تاکید بر باکیفیت بودن عمره دانشجویی عنوان کرد: مدیر خوب و روحانی خوب، برنامه‌ریزی فرهنگی مناسب برگزاری همایش ها و نشست‌های آموزشی برای دانشجویان لازمه یک حج عمره دانشجویی است که ستاد عتبات و عمره دانشگاهیان همه این موارد را به خوبی در سفرها لحاظ کرده تا دانشجویان سفر زیارتی خود را به بهترین نحو ممکن به سرانجام رسانند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور بیان کرد: بسته‌های فرهنگی قبل از سفر و حین سفر که به دانشجویان داده می‌شود باید به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و آنها را به طور کامل مطالعه کنند تا با آمادگی علمی کامل سفر معنوی خانه خدا را انجام دهند.

وی ابراز کرد: کتاب‌های «عمره، فرصت‌ها و سنت‌ها»، «از دریا به دریا» ویژه مسابقات حین سفر، «از میقات تا عرفات» از جمله کتاب‌هایی است که دانشگاهیان عمره‌گزار با مطالعه آن به شناخت کاملی از بایدها و نبایدها در سفر دست پیدا می‌کنند.

فقیهی در ادامه اظهاراتش با اشاره به حدیث امام صادق (ع) گفت: هیچ سفری مانند سفر مکه در گوشت، استخوان، پوست، و موی انسان تاثیر نمی‌گذارد و هیچ کس جز با سختی و مشقت به آنجا نمی‌رسد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان بوشهر نیز در این همایش با بیان اینکه دانشجویان باید از فرصت پیش آمده برای زیارت خانه خدا نهایت بهره را ببرند، اظهار داشت: دانشجویان و اساتیدی که توفیق این سفر معنوی را پیدا کرده‌اند مراحل ثبت نام و قرعه کشی برای حضور در این سفر بهانه‌ای بیش نبوده و یقینا خداوند پیش از این آنها را برای این سفر معنوی فراخوانده است.

حجت‌الاسلام عباس دشتی افزود: سفر زائران خدا 10 روز پیش‌بینی شده که پنج روز آن در مدینةالنبی و پنج روز دیگر آن نیز در مکه مکرمه خواهد بود و حاضرین این سفر بدون شک حلاوت سفر به مدینه و سختی رفتن از این شهر مقدس را لمس خواهند کرد.

وی با بیان اینکه سفر حج مزایای اخروی و دنیای فراوانی همراه دارد، تصریح کرد: آماده شدن جهت سفر، مطالعه و معرفت برای سفر، بازنگری و اصلاح رفتار از نکاتی است که دانشگاهیان باید مورد توجه جدی خود قرار دهند.

مدیر کاروان متاهلین عمره‌‌گزار دانشگاهیان بوشهر نیز در این همایش خطاب به عمره‌گزاران گفت: عمره‌گزاران باید به کلاس‌های توجیهی که در مدینه برای آنها برگزار می‌شود اهیمت زیادی قائل شوند چرا که این کلاس‌ها زمینه یک سفر معنوی پربار را فراهم می کند.

کاظم پولادتن بیان کرد: داشتن آمادگی بدنی مناسب با قابلیت حداقل پنج تا هفت کیلومتر پیاده‌روی در روز را داشته باشند تا بتوانند از این سفر نهایت بهره را ببرند.

وی یادآور شد: تزریق واکسن مننژیت 20 روز قبل از سفر در مراکز هلال احمر و دریافت کارت مربوط به تزریق این واکسن و همچنین واریز فیش مورد نیاز خروج از کشور باید مورد توجه عمره‌گزاران دانشگاهی باشد.

پولادتن بیان کرد: سفر عمره‌گزاران دانشگاهی استان بوشهر با پرواز از فرودگاه بین‌المللی شیراز صورت می‌گیرد از این رو عمره‌گزاران باید سه ساعت قبل از پرواز در آنجا حضور داشته باشند.

اعزام 270 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های استان بوشهر به حج عمره

مدیر کاروان عمره‌گزاران دانشگاهی بوشهر نیز در این همایش با اشاره به اینکه تعداد عمره‌گزاران 270 نفر است، گفت: کاروان‌های استان بوشهر برای عزیمت به حج عمره از دو کاروان مجردین  و متاهلین تشکیل شده که در هر کاروان 133 نفر حضور دارند و همراه با مسئولان کاروان‌ها اعزام می‌شوند.

حسن خذری بیان داشت: زمان حرکت کاروان متاهلین 21 فروردین‌ ماه و زمان حرکت کاروان مجردین پنجم اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

وی اضافه کرد: قبل از سفر عمره‌گزاران باید با در درست داشتن مدارک لازم 200 دلار ارز مبادله‌ای خود را از بانک معرفی شونده به آنها تحویل بگیرند.

روحانی کاروان متاهلین استان بوشهر نیز بیان کرد: شعار فرنگی ذکر شده برای عتبات و عمره دانشگاهیان بیشتر برای تبیین و اهمیت جایگاه نماز است و نماز یک تکرار نیست بلکه معراج است.

دانشجویان عمره‌گزار سفیر فرهنگی ایران در عربستان خواهند بود

حجت‌الاسلام مجتبی صانعی حضور قلبی از وجوه اشتراک نماز و حج عمره ابراز داشت: مراحل حضور قلب در نماز 15 مرحله و در سفر عمره نیز  15 مرحله باطنی است و همین تعداد مراحل حضور قلب از اصلی‌ترین وجوه اشتراک نماز و حج عمره است.

وی بیان داشت: از مراتب اصلی حضور قلبی در نماز خواندن نماز در اول وقت است و نماز اول وقت موجب حضور قلبی فرد نمازگزار می‌شود.

صانعی تاکید کرد: دانشجویان و اساتید عمره‌گزار در مسجد النبی (ص) باید سعی کنند حداقل 40 نماز را به جماعت بخوانند زیرا انجام این فریضه جدایی از آتش دوزخ و جدایی از نفاق را برای آنها به دنبال دارد.

روحانی کاروان متاهلین استان بوشهر با تاکید بر نمایان کردن فرهنگ غنی شیعه توسط دانشجویان تصریح کرد: دانشجویان ایرانی به عنوان سفیر فرهنگی کشور در عربستان محسوب می‌شوند از این رو باید با رعایت کامل موازین اسلامی در آنجا به تکالیف خود عمل کنند و فرهنگ غنی ایران و شیعه را به نمایش بگذارند.

حجت‌الاسلام یعقوب شاه‌میری روحانی کاروان عمره‌گزاران مجرد استان بوشهر نیز در این همایش به تشریح اعمال این سفر معنوی در دو شهر مکه و مدینه پرداخت و ابراز کرد: در این سفر فریضه‌ای که همانند نماز واجب شمرده شده محرم شدن عمره‌گزار است که در این فریضه عمره‌گزار لباس‌های خود را کنار می‌گذارد و لباس بندگی و عبودیت خداوند متعال که از زیباترین لباس‌ها است را می‌پوشد.

در حاشیه این همایش سعید دهقان به عنوان یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به مداحی در مدح حضرت زینب (س) پرداخت.همچنین در پایان این همایش عمره‌گزاران در کنار ماکت خانه خدا عکس یادگاری گرفتند.
نظرات بینندگان