arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۳

بی سرپناه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی سرپناه

آن دسته از مردم غزه که در جنگ سال قبل بی خانمان شده اند شش ماه است منتظرند تا صاحب خانه شوند. ولی در شرایطی که نشانه ای از کمک خارجی دیده نمی شود و هزاران نفر نیز در پناهگاه های سازمان ملل متحد زندگی می کنند، تحمل ها بسیار کم شده است. بیش از یکصد هزار واحد مسکونی در بمباران های اسرائیل در جنگ 50 روزه تخریب شد یا آسیب دید.

به گزارش انتخاب ؛ ده ها هزار نفر نیز آواره شدند که اکثر آنها در مدارس تحت اداره آژانس پناهجویان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) سکنی گزیده اند. بر اساس اعلام آنروا در شرایط فعلی بیش از ده هزار نفر از مردم که سرپناه دیگری ندارند در مدارس این آژانس به سر می برند. ده ها هزار نفر از آنها نیز در کنار دوستان یا اعضای خانواده زندگی می کنند.

این افراد به دنبال بازسازی یا تعمیر خانه های خود هستند ولی نبود مصالح ساختمانی به این معنی است که روند بازسازی سرعتی بسیار کند دارد و گستره وسیعی از سرزمین غزه، ویران شده است. نوار غزه از سال 2006 میلادی تحت محاصره کامل اسرائیل قرار دارد.

اختلافات میان رهبران فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری نیز باعث کندی بیشتر روند بازسازی شده است. بر اساس اعلام سازمان ملل، حدود 47 هزار نفر قادر به خرید مصالح ساختمانی شده اند و 750 هزار نفر دیگر نیز در انتظار دریافت آن به سر می برند. این در حالی است که هزاران نفر دیگر می گویند چیزی دریافت نکرده اند.

صوفیان فروانا 35 ساله که به همراه خویشاوندان خود در یکی از مدارس آنروا زندگی می کند گفت:«ناامیدی هر روز بیشتر می شود. ما میلی به زندگی نداریم. من امیدی به آینده ندارم. اگر شرایط وخیم تر شود، این امر به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.»

به رغم وعده های بین المللی برای ارائه پنج میلیارد و 400 میلیون دلار کمک به غزه، که نیمی از آن قرار است در بخش بازسازی هزینه شود، هیچ یک از مبالغی که در کنفرانس قاهره وعده داده شده بود تخصیص داده نشده است.

آژانس های امدادی بین المللی روز پنجشنبه هشدار دادند در صورتی که شرایط بهبود نیابد، وقوع مناقشه ای جدید «اجتناب ناپذیر» خواهد بود.

در بیانیه ای که به امضای 30 آژانس از قبیل آنروا، آکسفام و برخی دیگر از سازمان های وابسته به سازمان ملل رسید، آمده است:«عدم پیشرفت، باعث تعمیق لایه های ناامیدی و سرخوردگی در میان مردم شده است.»

در این بیانیه آمده است:«مبلغ ناچیزی از پنج میلیارد و چهارصد میلیون دلار کمک وعده داده شده در غزه، در اختیار این منطقه قرار گرفته است. اگر پیشرفتی حاصل نشود و به علل ریشه ای مناقشه پرداخته نشود، بازگشت به خصومت امری اجتناب ناپذیر خواهد شد.»

در غزه مردم برای ادامه حیات به ترکیبی از ابتکارات شخصی و نیز عدول از قوانین روی آورده اند. «انس بردا» دوازده ساله یکی از این افراد است. وی غذایی را که سازمان ملل در اختیار وی و هشت عضو خانواده وی قرار می دهد می فروشد تا کرایه اتوبوس مدرسه خود و چهار برادرش را بپردازد. وی از زمان تخریب خانه‌شان در حملات اسرائیل، به همراه اعضای خانواده خود در یکی از مدارس آنروا زندگی می کند.

منبع: فرانس پرس
نظرات بینندگان