arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳

رییس جمهوری: حوزه علمیه در دیپلماسی علمی و دینی وارد صحنه شود /اظهار اندیشه و بیان محدودیت ندارد

رییس جمهوری گفت: دولت برای پیشرفت کشور نیاز به حضور فعال نخبگان و برگزیدگان در همه استانها دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در دیدار با ایثارگران و برگزیدگان استان قم افزود: اندیشمندان و صاحب نظران باید به بخش اجرایی استان ها چون سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمده تا بتوانیم از نخبگان استفاده کرده و کل کشور را به سمت پیشرفت هدایت کنیم.

* نسل جوان را باید اقناع کنیم

وی در ادامه سخنان خود جهان امروز را جهان اقناع نه ارعاب دیگران دانست و گفت:

از این رو باید دیگران و نسل جوان را قانع کنیم و در این فضا حوزه علمیه می تواند فضای بسیار بازی باشد.

وی با تاکید بر این که نمی توانیم نسل جوان را محدود کنیم، بیان داشت: هر جوانی امروز با تلفن همراه با شبکه های اجتماعی تماس می گیرد و جهان امروز جهان ارتباطات است و اگر از فضای جامعه عقب بمانیم، مشکل پیدا می کنیم.

روحانی ادامه داد: هر کجا از فضای جامعه عقب ماندیم دچار مشکل شده ایم لذا باید همپای جامعه پیش رویم و اگر مساله ای است باید آن را حل و فصل کنیم.

رییس جمهوری در ادامه به موضوع زنان نیز اشاره کرد و گفت: امروز در قم می بینیم که بانوان در رتبه های مختلف علمی - تحقیقاتی در حوزه علمیه، دانشگاه، مراکز علمی و تحقیقاتی فعال هستند و این مساله بسیار مهم است.

روحانی اظهار داشت: نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می دهند و این فکر که زنان صرفا باید به مسائل بچه داری و خانه داری بپردازند و دنبال تحصیل علم و مشاغل اجتماعی نباشند امکان پذیر نیست و دوران آن به سر آمده است.

وی گفت: البته معنای سخن ما آن نیست که مادری کم اهمیت است و زن خانه دار از همه چیز بازمانده است اما آن چیزی که مورد توصیه اسلام است، علم است و شکی در آن نیست.

رییس جمهوری در ادامه ابراز داشت: زمانی در قدیم این که زن ها نیز می توانند دروس خارج بخوانند و به اجتهاد برسند عجیب بود اما این که امروز در حوزه علمیه چند هزار نفر از خواهران مشغول به تحصیل باشند فضای خوبی است و فضای جهان و جامعه تغییر کرده است و نمی توانیم این فضا را مدنظر قرار ندهیم.

روحانی گفت: امروز نیمی از دانشگاه توسط زنان در برگرفته شده است و کسی نمی تواند مانع این کار شود.

وی به تحصیل نزدیک به دو میلیون و 200 هزار دانشجوی خواهر در سراسر کشور در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از علوم جدید و فناوری های نو زن ها نقش بارزی پیدا کرده اند، در قدیم این تفکر وجود داشت که زن ها تنها در هنر می توانند پیشتاز باشند اما اکنون آنها در فناوری های نو نیز پیشتاز هستند و در نانو تکنولوژی و فناوری اطلاعات نقش بزرگی می توانند داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: افتخاری است که در حوزه علمیه قم چند هزار زن تحقیق کرده و مقاله می نویسند و باید مدنظر داشته باشیم که فضا را برای رشد و تعالی توام با اخلاق برای جامعه بانوان در کشور فراهم کنیم.


* اظهار اندیشه و بیان در جمهوری اسلامی ایران محدودیت ندارد

رییس جمهوری ابراز داشت: چند صدایی در مسائل علمی و تحقیقاتی را از قم یاد گرفته ایم این در حالی است که این فضا در دانشگاه وجود نداشته و در حوزه در درس ها یک شاگرد با کمال شهامت در برابر استاد بزرگ خود که مرجع تقلیدش نیز است با آزادی حرف می زد و ممکن است برخی استدلال های اساتید را قبول نداشته باشد.

وی گفت: همانطور که فضای ایثار و شهادت از قم شروع شد فضای آزادی، اظهار فکر، اندیشه، بیان و استدلال نیز از قم شروع شده است و در حوزه های علمیه همیشه چند صدایی و آزادی وجود داشته و باید این فضای آزاد را پاس بداریم.

وی افزود: نگذاریم کسی القا کند حرف زدن، اظهار اندیشه و بیان در جمهوری اسلامی ایران محدودیت دارد و فضا برای بیان و نظر در کشور همیشه باید به تبعیت از حوزه علمیه ادامه پیدا کند.


* حوزه علمیه در دیپلماسی علمی و دینی وارد صحنه شود

روحانی با تاکید بر این که حوزه علمیه باید در دیپلماسی علمی و دینی وارد صحنه شود اظهار داشت: دیپلماسی تنها دیپلماسی سیاسیون حرفه ای نیست ، ورزش و دانشگاه ها هم دیپلماسی دارند، لذا معتقدیم قم باید مرکزی باشد که همه افکار و ادیان مختلف در آن آمده و آزادانه سخن بگویند.

وی گفت: در حوزه علمیه قم باید مراکزی باشد که افکار، ادیان و گروه های مختلف برای شناسایی اسلام تشیع به قم بیایند و اگر حوزه علمیه قم چنین تصمیمی داشته باشد دولت آمادگی همکاری را دارد تا آزاد اندیشی و کرسی آزاد اندیشی برای افکار و ادیان در قم تاسیس شود و در کنار آن گردشگری زیارتی به گردشگری معرفتی تبدیل شود.



* امروز هم به روحیه ایثار، شهادت، ایستادگی و مقاومت نیازمند هستیم

حجت الاسلام المسلمین روحانی در ادامه اظهار داشت: قم از لحاظ دینی بزرگترین مرکز دینی جهان تشیع و بزرگترین مرکز دینی جهان اسلام است و حوزه علمیه از نظر کمی و کیفی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

وی بیان داشت: برای رشد و حرکت به سمت پیشرفت مطلوب در کشور نیاز به معنویت و اخلاق هم چنین نیاز به فرهنگی داریم که مسیر توسعه ما را پایدار کند و مرکزی که می تواند از نظر اخلاق و معنویت به ما کمک کند، حوزه علمیه قم و این دیار مقدس است.

وی افزود: اگر ایثار و شهادت نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید و دفاع مقدس نیز به نقاط مطلوب خود دست نمی یافت و اگر ایثار و شهادت به عنوان یک ضرورت برای بقا و استقلال یک ملت برشمرده می شود، در نهضت اسلامی جایی که شهادت و ایثار در آن آغاز شد شهر مقدس قم بود.

رییس جمهوری افزود: امام خمینی(ره) اولین فضایی که در جامعه پیش از انقلاب ایجاد کرد فضای امید بود، خود ایشان امید به آینده نهضت داشت و به روشنی یقین داشت که نهضت ما به پیروزی خواهد رسید و در کنار امید ایشان، برنامه و تدبیر ایشان شامل ایثارگری و آمادگی شهادت بود در عین حال اولین شهادت در شهر قم و فیضیه اتفاق افتاد و اولین شهدای ما به دوم فروردین 1342 بر می گردند.

روحانی ابراز داشت: اگر ایثار و فداکاری نبود نهضت ما به پیروزی نمی رسید و اگر از مدرسه فیضیه و 15 خرداد ملت ایران و قم عقب نشینی می کرد و روحانیت و امام(ره) تنها می ماند انقلاب و نهضت اسلامی به پیروزی نمی رسید.

وی گفت: امروز هم به روحیه ایثار، شهادت، ایستادگی و مقاومت نیازمند هستیم تا بتوانیم کشور را به مقاصد عالیه مورد انتظار همه مردم برسانیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به عقب ماندگیهای قم نیز اشاره کرد و گفت: این استان عقب ماندگی هایی دارد که باید جبران شود و دولت با همه وجود حامی قم برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و این توسعه باید جامع و همه جانبه باشد تا به نتیجه دست پیدا کنیم.

رییس جمهوری و هیات دولت روز چهارشنبه وارد قم شد و مورد استقبال مردم این شهر قرار گرفت.

وی روز پنجشنبه دیدارهایی با مراجع تقلید داشت و امشب نیز در نشستی خبری پاسخ گوی سووالات خبرنگاران استان قم خواهد بود.


برچسب ها: روحانی ، دولت یازدهم ، حوزه علمیه
چندرسانه‌ای
بازدید معاونان وزیر نفت از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی/تصاویر
تصاویر آتش سوزی خودرو در جاده جاجرود
ماشین لندرور اووک/تصاویر
کامیون قطار را از ریل خارج کرد/تصاویر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:

نظرات بینندگان