arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۳

خوشبینی چین و آلمان به حل موضوع هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیران امور خارجه چین و آلمان در یک گفت وگوی خواستار حل موضوع پرونده هسته ای ایران به شیوه ای مناسب که تامین کننده منافع طرفین گفت وگوها باشد، شدند.

به گزارش ایرنا، این گفت وگو پنجشنبه شب بین «وانگ یی» و «فرانک والتر اشتاین مایر» صورت گرفت و دو طرف بر اهمیت راهبردی حل موضوع هسته ای ایران ابراز خوشبینی کردند.

آنان همچنین از روند در پیش گرفته شده در گفت وگوهای اخیر در ژنو ابراز خرسندی کرده و خواستار حل و فصل اختلافات و موانع موجود در گفت وگوهای پیش رو شدند.

دو طرف همچنین خاطر نشان کردند که حل این موضوع نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان دارای اهمیت بوده و بهتر است ایران و گروه 1 +5 در مدت زمان باقیمانده به توافق جامع و کامل که منافع آنان را تامین می کند، دست یابند.

وزیر امور خاره چین با ابراز خرسندی از روند این مذاکرات، از طرف های مذاکره کننده خواستند ضمن تقویت برقراری ارتباط و اعتماسازی میان خود، بر تلاش هایشان برای دستیابی به توافقی اصولی در خصوص مسائل مهم باقی مانده در دور بعدی مذاکرات، اقدام کنند.

ایران و کشورهای گروه 1+ 5 پس از آنکه در بیست و چهارم نوامبر نتوانستند به توافق نهایی دست یابند مذاکرات خود را تا اول جولای 2015 تمدید کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی یا سیاسی دست یابند و در سه ماه بعدی، جزییات توافق را نهایی کنند.

تاکنون 12 دور از مذاکرات جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا در شهرهای ژنو، وین، مسقط و نیویورک برگزار شده است.

این مذاکرات در چارچوب توافق هفت ماهه جدیدی است که تا تیر ماه سال 94 ادامه خواهد داشت.
نظرات بینندگان