arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۳

آغوش باز و لبخند مراجع به فرزند خَلف حوزه /پشتیبانی مراجع از خدمات حوزه سلامت و اقتصاد /هشدارهای فرهنگی و هسته‌ای به دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در دومین سفر خود به قم، با آغوش باز و روی گشاده مراجع تقلید روبرو شد که در ضمن آن توصیه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خطاب به دولتمردان داشتند.
به گزارش نامه نیوز؛ «قم وطن دوم است»، «سخنان مراجع را روی چشم خود می گذاریم.»، «روزی به حوزه باز خواهم گشت.» این سخنان را باید شاه بیت سخنان شیخ حسن روحانی فرزند برخواسته از حوزه علمیه قم دانست. او که سال گذشته و بلافاصله بعد از انتخابات 24 خرداد راهی قم شده بود تا این اطمینان را به مراجع و روحانیت بدهد که فرزند خلف حوزه در ساختمان پاستور خواهد بود اینبار در قامت سفر استانی راهی سیاسی ترین شهر مذهبی کشور شد تا در روزهایی که پرونده هسته ای در حساس ترین مرحله خود قرار دارد، اقتصاد کشور روزهایی پرچالش را پشت سر می گذارد و نگرانی حوزه از مباحث فرهنگی بالا گرفته است خود بار دیگر اطمینان و آرامش را به میان مراجع بازگرداند تا اینگونه به وعده خود مبنی بر پیوند تنگاتنگ دولت یازدهم و روحانیت مهر تاییدی چندین باره بزند. 

رییس جمهوری کشورمان در این سفر بار دیگر بر دولتی نبودن حوزه علمیه تاکید کرد و از حوزه علمیه خواست« نظریه پرداز مسائل مهم دینی باشد«نظریه‌پردازی در مسائل مهم دینی اجتماعی، دینی سیاسی، دینی بین‌المللی، دینی فرهنگی در حوزه علمیه قم است، دولت نه دنبال نظریه‌پردازی دینی بوده و نه کارش این است. کار دولت حمایت از حوزه با حفظ استقلال کامل حوزه‌های علمیه است و اگر حوزه علمیه استقلال خود را از دست بدهد آن حوزه مورد قبول مردم نیستهمان گونه که حمایت حوزه برای ما ارزشمند است ولی نقد و تذکر آنها نیز برای ما مهم است.»

شیخ دیپلمات حتی در حوزه دیپلماسی نیز دست خود را به سوی حوزه دراز کرد و با تاکید بر این که حوزه علمیه باید در دیپلماسی علمی و دینی وارد صحنه شود اظهار داشت: «دیپلماسی تنها دیپلماسی سیاسیون حرفه ای نیست ، ورزش و دانشگاه ها هم دیپلماسی دارند، لذا معتقدیم قم باید مرکزی باشد که همه افکار و ادیان مختلف در آن آمده و آزادانه سخن بگویند. حوزه علمیه قم باید مراکزی باشد که افکار، ادیان و گروه های مختلف برای شناسایی اسلام تشیع به قم بیایند و اگر حوزه علمیه قم چنین تصمیمی داشته باشد دولت آمادگی همکاری را دارد تا آزاد اندیشی و کرسی آزاد اندیشی برای افکار و ادیان در قم تاسیس شود و در کنار آن گردشگری زیارتی به گردشگری معرفتی تبدیل شود.»

روحانی اما در مهمترین بخش از سفر استانی خود به دیدار مراجع تقلید رفت، دیدارهای که با آغوش باز مراجع و توصیه های صمیمانه آنها به دولت همراه بود. حمایت مراجع تقلید از اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان، اقتصاد و مذاکرات هسته ای و تذکرات فرهنگی و اجتماعی را باید دستاورد این دیدارها دانست.

در جدول زیر مهمترین سخنان و توصیه های مراجع تقلید در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان بیان شده است.

مراجع عظام تقلید

توصیه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رییس جمهوری

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

* حسن نیت شما (رییس جمهور) برای مردم معلوم است و به همین دلیل پشتیبان دولت هستند. همواره شما را دعا می‌کنم. موفقیت‌های دولت با وجود مشکلات فراوان به نتیجه رسیده است. توجه دولت به مردم و رفع مشکلات اقتصادی آنها که از گذشته بوده است بویژه فقرا و ضعفا باید ادامه یابد و برنامه‌های مفید دولت در این جهت باید شتاب بیشتری بگیرد.

* اقدام دولت در زمینه سلامت و درمان مردم بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است.

* کاهش هرچه بیشتر اختلافات جناحی به نفع مردم و مصلحت کشور است.

* توجه به سیاست خارجی حائز اهمیت است و نباید فقط یک یا چند کشور موضوع سیاست خارجی ما باشد. بلکه باید به رابطه سازنده با دیگر کشور‌ها توجه شود. اصلاح روابط، حل برخی مسایل و توسعه رابطه با کشورهای اسلامی را مورد تاکید قرار دهید. زمینه‌های شکل گیری گروههای متحجر و تروریستی مثل داعش را نباید در مبارزه با آنان نادیده گرفت.

آیت الله نوری همدانی

* بنای ما بر این است که بطور کلّی از دولت حمایت کنیم"، برای پیشرفت دولت، نقد و پیشنهاد دلسوزانه را وظیفه خود می‌دانیم و این پیشنهادها و نظرهای دلسوزانه خصوصاً در دولت شما با توجه به سوابق انقلابی و روحانی بودنتان، بیشتر از گذشته است.

* مذاکره کنندگان ایرانی افرادی "متدین ، انقلابی و سخت کوش هستند. حمایت از مذاکرات بدان جهت است تا اولا با معرفی منطق و گفت‌وگو صحیح و عملکرد دقیق نظام به دنیا نشان دهیم اهل صلح و منطق هستیم و در مرحله بعدی چهره استکبار و غرب را نشان دهیم. ما در مذاکره باید دقت کنیم که اگر با حفظ عزت و منافع ملّی به نتیجه رسیدیم خیلی خوب است، ولی اگر بخاطر اینکه غرب زیاده خواهی دارد ، عزّت ما زیر سؤال می‌رود و خون شهداء پایمال می‌شود ، به نتیجه نرسیم، هیچ عیب و نقص برای دولت نیست بلکه عزّت است.

* دولت یازدهم در مسائل اقتصادی از جمله ثابت نگه‌داشتن ارزش پول ملی و ارز زحمات کشیده است، عدم نظارت بر قیمت‌ها و حضور دلالان و واسطه‌ها باعث می شود که عملکرد دولت در عرصه اقتصاد در معیشت مردم تأثیر نگذارد. اقتصاد کشور باید همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند برمبنای اقتصاد مقاومتی مدیریت شود و اقتصاد مقاومتی از ضروریات است چه تحریم داشته باشیم و چه نداشته باشیم .

* تقویت بیش از پیش ارتباط دولت با حوزه ضروری است. ارتباط بیشتر با حوزه خصوصاً در مسائل فرهنگی ضروری است تا خدای ناکرده به نام دولت کاری نشود که موجب ناراحتی متدینین و حوزویان شود.

آیت‌الله موسوی اردبیلی

* دولت برآمده از اراده ملت است و حمایت از اقدامات دولت به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت عمومی، وظیفه‌ای همگانی است.

* خدمات دولت در بخش سلامت، درمان و بهداشت عمومی اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده است.

آیت الله العظمی وحید خراسانی

* شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید و البته با مشکلات طاقت فرسایی روبرو می باشید.

* با اتکای به دو کلمه و استمداد از این دو بر همه مشکلات فائق می شوید: یکی توکل بر خداوند، و دیگری توجه و توسل به کسی که عالم وجود به خاطر او برپاست و او حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

آیت الله جوادی آملی

* دولت به لطف خدا تاکنون توفیقات زیادی به دست آورده که برای تداوم و توسعه این دستاوردها دعا می‌کنیم. هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و حمایت مردم زمینه‌ساز حل مشکلات است.

* اقتصاد مقاومتی، اقتصاد عقلانی است، حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر از وظایف اصلی دولت است و البته این وظیفه، بیشتر از اقدامات عاطفی باید بر مبنای رویکردهای تخصصی و کارشناسی و با هدف توانمندسازی آنها صورت پذیرد.

آیت الله سبحانی

* همواره برای موفقیت دولت دعا می کنم، توجه به خدمات عمومی از جمله حوزه بهداشت و سلامت، اقدام ارزنده ای است و ضروری است دولت با تقویت تولید، زمینه اشتغال جوانان را توسعه دهد.

آیت الله شبیری زنجانی

* ملت ایران بار سنگینی بر دوش شما (رییس جمهوری) گذاشته است. اگر چه مشکلات قابل انکار نیست، ولی تلاش می‌کنید با تمام توان و گام به گام بر مشکلات فائق بیایید.

* «همه ابزارهای فرهنگی در اختیار دولت نیست»، در عین حال دولت بایستی از همه امکانات فرهنگی خود برای تبیین و ترویج مبانی دینی استفاده کند.

* بهبود وضعیت اقتصادی کشور برای کارشناسان به خوبی محسوس است

آیت الله مکارم شیرازی

* شما فرزند حوزه و روحانیت هستید. رأی مردم به شما اعتماد مجدد به روحانیت بود و لذا موفقیت شما موجب سربلندی حوزه و روحانیت است. دولت علاوه بر مشکلات موجود، وارث مشکلات زیادی از گذشته است.

* حفظ اصول اساسی نظام در حوزه سیاست خارجی را ضروری است و امیدواریم که موضوع هسته‌ای نیز به حل و فصل نهایی رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود.

* رسیدگی توأم به اقتصاد و مسایل مهم اجتماعی مهم است. اقتصاد باید به سمتی مدیریت شود که آثار رونق در تولید و اشتغال، زمینه فعال تر شدن جوانان و تسهیل امر ازدواج را فراهم نماید.

* باید یارانه اغنیا حذف شده و درآمدهای حاصله از آن برای کارهای تولیدی صرف شود؛ چنانچه این پول صرف کارهای تولیدی شود برای جوانان کار و وسایل ازدواج فراهم شده و از مفاسد اخلاقی کاسته می‌شود.



نظرات بینندگان