arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۳

کری: مذاکراتی درباره کوبا نداشتیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه آمریکا گفت که هیچگونه مذاکراتی با هاوانا درباره حذف نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم نداشته‌ایم.

 به گزارش تسنیم، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن و هاوانا که مذاکرات خود درباره از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک خود را از روز جمعه آغاز کرده‌اند هیچ مذاکراتی درباره حذف نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم نداشته‌اند.

این موضوع یکی از موارد مورد اختلاف میان آمریکا و کوبا به شمار می‌آید.

برگزاری دومین دور مذاکرات عادی سازی روابط آمریکا و کوبا در حالی انجام شد که دو کشور هنوز بر سر باقی ماندن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم اختلاف نظر دارند.

تصمیم دسامبر گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای عادی سازی روابط با کوبا، سرآغازی برای گفتگوهای دو کشور بوده است. بازگشایی سفارتخانه ها و تبادل زندانیان از مهمترین محورهای گفتگوها خواهد بود. آمریکا 54 سال پیش روابط سیاسی خود را با کوبا قطع کرده بود.

کوبا از آمریکا خواسته است تا نام این کشور را از فهرست کشورهای حامیان تروریسم خارج کند. یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت اوباما در حال تکمیل بازنگری خود در خصوص فهرست کشورهای حامی تروریسم است که باید پیش از آنکه نام کوبا به طور کامل از این فهرست حذف شود، به کنگره ارائه شود.

وی افزود: از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک، نباید با فهرست کشورهای حامی تروریسم پیوند زده شود و اصرار کوبا برای حذف نام این کشور از این فهرست تنها منجر به تاخیر در بازگشایی سفارتخانه های دو کشور خواهد شد.

در دسامبر 2014 میلادی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا اعلام کرد. 16 ژانویه، آمریکا بازنگری قوانین مربوط به تسهیل سیاست های تجاری و سفر با کوبا را آغاز کرده است. آمریکا از سال 1961 میلادی تحریم های زیادی را علیه دولت کوبا اعمال کرده است.

نظرات بینندگان