arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳

ابراز امیدواری وزیر خارجه ایتالیا درباره موفقیت مذاکرات هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه ایتالیا با بیان این که که هنوز راه طولانی در مذاکرات هسته‌ای در پیش است ابزار امیدواری کرد که در هفته‌های آینده شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.

 پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا ظهر شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود از سفر وزیر محیط زیست ایتالیا به ایران در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به نقش ایران در منطقه و حل بحران‌های موجود گفت: ایران از تاریخ کهن و نقشی موثر در سطح کشورهای منطقه برخوردار است و ما خواهان گسترش همکاری میان دو کشور هستیم و امیدواریم در نمایشگاه اکسپوی میلان که در عرصه فرهنگی برگزار می‌شود، میزبان مقامات ایرانی باشیم.

او گفت: ایران و ایتالیا دارای یک سابقه و روابط منسجم و فعال اقتصادی هستند و امیدواریم با حل موضوع هسته‌ای شاهد تعادل و توازن در سطح منطقه و جهان باشیم. معتقدیم حل مساله هسته‌ای این امکان را فراهم می‌آورد که روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد. در عین حال ایتالیا آمادگی دارد این گشایش را در زمینه‌های مختلف شاهد باشد.

وی هم‌چنین درباره حل مسائل منطقه‌یی تصریح کرد: ما از مشکلات موجود در منطقه آگاه هستیم و همکاری‌های میان کشورها را مفید و سازنده می‌دانیم و معتقدیم نقش ایران در این زمینه برای یافتن راه‌حل بسیاری از بحران‌ها به ویژه در خصوص افراط‌گرایی داعش و حل بحران‌های دیگر سازنده است.

وزیر امور خارجه ایتالیا در پاسخ به سوالی دیگر درباره موضوع تروریسم در منطقه گفت: متاسفانه امروز تروریسم در منطقه در حال گسترش است و امروز شاهد پیش‌روی داعش در عراق هستیم. ایتالیا یکی از سه کشور آموزش‌دهنده نیروهای ضد داعش در عراق است. ما از دولت عراق در مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم.

جنتیلونی در ادامه خاطرنشان کرد: ما از دولت عراق حمایت می‌کنیم و بر سیاست همراه کردن تمامی اقوام عراقی در اداره کشور تاکید داریم.

او در رابطه با سوریه گفت: ایتالیا متعهدانه در رابطه با سوریه فعالیت می‌کند و از میانجی‌گری فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز حمایت می‌کند. ما امیدواریم با توجه به شرایط سخت که فرستاده ویژه سازمان ملل با آن مواجه است بتوانیم به یک دولت گذار در قبال دولتی که اکنون وجود دارد برسیم.

این مقام عالی ایتالیایی تصریح کرد که ما تلاش کردیم وضعیت شهر حلب را متعادل کنیم و از اقدامات سازمان ملل در این زمینه حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه ایتالیا در رابطه با لیبی گفت: ما هم‌چنین از اقدامات سازمان ملل و میانجی‌گری آن در لیبی که در مرزهای ایتالیا بسیار نزدیک است حمایت می‌کنیم و امیدواریم مانع شکل گرفتن یک حضور سازمان یافته تروریستی در لیبی شود.

وی هم‌چنین ادامه داد: ما مخالف هرگونه راه حل خارج از مرزهای لیبی هستیم بلکه معتقدیم سازمان ملل می‌تواند با حمایت همگان به راه‌حلی برای لیبی دست پیدا کند.

وزیر خارجه ایتالیا مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 را دشوار خواند و افزود: دستیابی به نتیجه مثبت موجب تقویت نقش سازنده ایران و در راستای منافع اروپا و واقعیتی مهم برای آمریکا است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان