arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

شکاف درون داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بمب‌گذاران انتحاری داعش روز شنبه شهر سامرا در عراق را هدف حملات خود قرار دادند. سامرا جایی است که نیروهای امنیتی عراق و شبه‌نظامیان شیعی برای حمله به مواضع داعش در آنجا استقرار یافته‌اند.

منابع امنیتی می‌گویند که این حمله در ساعت 5:30 صبح شنبه انجام شد و عوامل داعش خودروهایی را در منطقه «سورشناس» منفجر کردند. در عین حال، یک خودرو زرهی داعشی که در آن پر از مواد منفجره بود به جنوب شهر سامره حمله برده و خودرو را منفجر کرد. از سوی دیگر، شبه‌نظامیان داعش مواضع نیروهای امنیتی در غرب سامرا را با تک تیراندازهای خود و نارنجک و خمپاره هدف قرار دادند. هزاران نفر از نیروها و مبارزان شیعی که «حشد شعبی» (نیروهای داوطلب) نامیده می‌شوند، برای بیرون راندن داعش از پایگاه هایش در حوالی دجله و تکریت مستقر شدند.

به گزارش رویترز، شاهدان می‌گویند دود غلیظ و سیاه رنگی هر لحظه به هوا بر می‌خیزد و لحظه به لحظه صدای انفجار شنیده می‌شود. تک‌تیراندازهای داعش همچنین در شهر «ایشاقی» در 20 کیلومتری جنوب شرق سامرا دو نفر از اعضای حشد شعبی را به شهادت رساندند.

  شکاف درون داعش
یورش نیروهای داعش به سامرا در حالی است که الشرق الاوسط در گزارشی می‌نویسد شکاف در میان اعضای داعش و تقابل سخت در میان مبارزان خارجی داعش و قبایل محلی در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار در حال پدیدار شدن است.

الشرق‌الاوسط می‌افزاید، شکاف در میان داعش پس از اعدام استاندار یا والی «تل عفر» پدید آمد. به دنبال این اعدام، میان اعضای داعش در موصل و تل‌عفر درگیری‌های سختی آغاز شد.

سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان (PUK) به این پایگاه اینترنتی می‌گوید: «ما شاهد درگیری میان مبارزان تل عفر و اعراب و عراقی‌ها با یکدیگر هستیم و هر یک علیه دیگری از تسلیحات مرگبار و خمپاره استفاده می‌کند.» این مقام کرد می‌گوید: «مبارزان تل عفر اکنون از داعش بریده‌اند.»

مبارزان «تل عفر» عمدتا بومیان عراقی و گروهی از مبارزان خارجی از تونس هستند که همگی در زمره وفاداران به والی «عبدالرحمان الافغانی» بودند. «سعید ماموزینی»، یکی از مقام‌های کرد حزب دموکرات کردستان به الشرق‌الاوسط می‌گوید: «نبرد میان مبارزان تل عفری داعش و مبارزان موصلی این گروه در نشستی در حمام‌العلیل در جنوب موصل رخ داد و علت درگیری آنها هم ظاهرا باید نحوه اختصاص منابع مالی باشد.»

این مقام کرد می‌افزاید 15 مبارز داعشی در اولین لحظات درگیری کشته شدند و درگیری میان اعضای داعش همچنان وجود دارد. «غیاث ساوراجی»، یکی دیگر از مقام‌های حزب دموکرات کردستان، می‌گوید: درگیری میان اعضای داعش چیز جدیدی نیست. او می‌گوید: خشونت میان مبارزان مسلح خلافت خودخوانده اسلامی در موصل وجود دارد و در نتیجه این درگیری‌های داخلی تعدادی کشته می‌شوند. ساوراجی می‌گوید: «علت درگیری‌های داخلی متفاوت است.  شاید یک دلیل حضور بردگان جنگی باشد. دلیل دیگر هم می‌تواند تفاوت عقیده بر سر نحوه مبارزه و گروگان‌گیری باشد.»

 منابع محلی به الشرق الاوسط می‌گویند بعد از اعدام معاذ الکساسبه، خلبان اردنی، در میان بسیاری از اعضای داعش در مورد نحوه کشتن او اختلاف‌نظر پدید آمد. به نظر می‌رسد زنده سوزاندن او به ضرر داعش تمام شده باشد. «شیخ فضهان السدید»، یکی از رهبران قبیله‌ای در الانبار می‌گوید: «پس از اعتراض بسیاری از اعضای داعش به اعدام معاذ و نحوه برخوردی که این گروه با گروگان‌های جنگی خود داشت، این شکاف‌ها بیشتر شده است.»

بسیاری از رهبران قبایل خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر میان نیروهای بین‌المللی و نیروهای سنی برای هدف قرار دادن داعش شده‌اند. این رهبران اعلام کردند که بسیاری از گروه‌های تندرو هم اکنون از داعش جدا شده یا در حال جدا شدن هستند. یکی از این رهبران قبایل به شرط فاش نشدن نامش می‌گوید: «بیش از 60 درصد از این گروه‌ها از داعش بریده‌اند و در حال جدایی از این گروه هستند. این وضعیت زمانی نمود بیشتر گرفته است که داعش سرزمین‌های تصرفی در عراق را یک به یک از دست می‌دهد و یورشی بزرگ علیه این گروه در حال تدارک است.» این رهبر قبیله می‌گوید این هم ممکن است یکی دیگر از عوامل شکاف در میان اعضای داعش باشد.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان