arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

طلا از محدوده 1200 دلار خارج شد/ رشد اونس پس از يک ماه سقوط

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اونس در نخستين روز کاري 2 دلار افت کرد و به قيمت 1201 دلار رسيد. توافق يونان و اتحاديه اروپا بر سر تمديد 4 ماهه برنامه‌هاي کمک مالي روز دوشنبه به افزايش ريسک‌پذيري در بازارهاي سهام منجر شد تا طلا تحت‌فشار قرار بگيرد.

تقويت دلار و کاهش قيمت‌ نفت خام نيز به اين روند کمک کرد. با اين همه، انتشار داده‌هاي بدتر از انتظار ميزان فروش خانه‌هاي جديد در آمريکا و گزارش شرايط توليد تگزاس به رشد طلا از قيمت کف روزانه کمک کرد.

طلا روز سه‌شنبه نيز مانند روز دوشنبه در بيشتر مقاطع پيرامون مرز 1200 دلار نوسان داشت، اما رسيدن اخبار تازه از جلسه شهادت جنت يلن در يکي از کميته‌هاي سنا توانست اونس را که زير مرز رواني مانده بود، دوباره به کانال 1200 دلار بازگرداند. البته اثر اين نشست در روز سه‌شنبه بسيار کمتر از انتظارها بود.

دلار قوي در اين روز هم فشار بر فلز زرد را حفظ کرد. رئيس بانک مرکزي آمريکا در نشست روز سه‌شنبه گفت: اقتصاد ايالات‌متحده همچنان به احياي خود ادامه مي‌دهد و نهاد تحت رياست او بالاخره نرخ‌هاي بهره را افزايش خواهد داد.

با اين همه ضعف ديگر اقتصادهاي عمده، باعث احتياط فدرال رزرو شده است. اخبار مربوط به اروپا هم در اين روز دچار تناقض بود. در حالي که يونان اخبار خوبي براي قاره سبز داشت، تورم منطقه يورو رکورد معکوسي را ثبت کرد.

خبر مهمي که روز سه‌شنبه جلب توجه کرد اعلام خبر توافق يونان و اتحاديه اروپا بر سر جزئيات اصلاحات آينده اقتصادي براي دريافت کمک‌هاي مالي بيشتر بود. قيمت نهايي روز چهارشنبه 1204 دلار بود.

اين رشد 3 دلاري عمدتا ناشي از «پوشش کوتاه‌مدت» در معاملات آتي، «شناسايي سود» در معاملات نقدي و افزايش تقاضاي فيزيکي در آسيا بود. تضعيف شاخص دلار و رشد قيمت‌ نفت‌خام هم به رشد طلا کمک کردند، البته طلا و نقره چهارشنبه از اوج روزانه خود پايين آمدند.

روند روز چهارشنبه در حالي رقم خورد که اونس در مقطعي از روز سه‌شنبه به پايين‌ترين قيمت در 7 هفته گذشته رسيده بود. چهارشنبه اعلام شد که شاخص مديران خريد چين در ماه فوريه رشد داشته است.

بازار در اين روز هم به صحبت‌هاي رئيس فدرال رزرو در سنا در روز سه‌شنبه توجه داشت و هم در انتظار صحبت‌هاي او در کميته‌اي ديگر از سنا در روز چهارشنبه بود. البته صحبت‌هاي يلن در روز چهارشنبه تاثيري بر بازار پنج‌شنبه نداشت.

قيمت نهايي روز پنج‌شنبه هم 1209 دلار بود تا اونس 5 دلار ديگر رشد کرده باشد. رشد چهارمين روز کاري عمدتا ناشي از مقاومت بازار در برابر عوامل کاهشي بود. اونس در اين روز از اوج روزانه خود پايين آمد، اما روي قيمتي بالاتر از روز چهارشنبه ايستاد.

تقويت شديد شاخص دلار و افت شديد قيمت‌هاي نفت عواملي بودند که بر طلا فشار وارد کردند؛ اما پوشش کوتاه‌مدت و شناسايي سود و همچنين تقاضاي فيزيکي توانستند مانع افت شديد اونس شوند.

روز پنج‌شنبه از اقتصاد ايالات متحده هم اخبار خوبي در مورد ميزان سفارش‌هاي کالاهاي بادوام و نرخ تورم رسيد که فشار بر طلا را تشديد کردند. اونس طلا روز جمعه را با افزايش شروع کرد، اما خيلي زود با افت دوباره به سوي مرز 1200 دلار حرکت کرد.

با اين همه، اين پايان کار بازار نبود تا قيمت نهايي روز 1213 دلار باشد. کمترين و بيشترين قيمت‌هاي ثبت شده در اين روز 1204 و 1220 دلار بودند. طلا در اين روز تحت فشار رکوردزني 7 ساله بازارهاي سهام اروپا بود، اما اعلام رشد 2/2 درصدي اقتصاد آمريکا در سه ماهه سوم سال 2014 بازار فلزهاي گرانبها را با رشد مواجه کرد. روز جمعه رشد قيمت نفت نيز به رشد طلا کمک کرد. به اين ترتيب طلا در طول هفته با 10 دلار رشد مواجه شد.

طلا از محدوده 1200 دلار خارج شد/ رشد اونس پس از يک ماه سقوط

منبع : دنياي اقتصاد
نظرات بینندگان