arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

تجمع معلمان مقابل مجلس/ شرکت‌کنندگان: تجمع‌مان غیر سیاسی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تجمع امروز معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در فضایی آرام برگزار شد.

جمعی از معلمان کشور و بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به وضع معیشتی و صنفی خود پیش از ظهر امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این معلمان به مناسب نبودن وضع معیشت این صنف و شأن اجتماعی فرهنگیان در کشور اعتراض دارند.

حدود 10 روز پیش کانون صنفی معلمان درخواست مجوزی برای برگزاری این تجمع ارائه داده بود اما تا روز گذشته هیچ مجوزی برای برگزاری این تجمع صادر نشد و در نهایت معلمان بدون دریافت مجوز و مانند بسیاری از تجمع‌های معمول بدون مجوز دیگر، مقابل خانه ملت، دور هم گرد آمدند. تعداد افراد شرکت‌کننده در این تجمع با نزدیک شدن به ساعات ظهر در حال افزایش بود.

تا لحظه مخابره این خبر، این تجمع بدون سر دادن شعاری ادامه داشت اما چند تن از تجمع‌کنندگان دست نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «حقوق ما هیچ تناسبی با تورم ندارد».

یکی از معلمان شرکت‌کننده در این تجمع به خبرنگار آنا گفت: «فرهنگیان از نظر اقتصادی در مضیقه هستند و برخی از آنها کار دوم دارند. این صحیح نیست چون معلم باید وقت خود را صرف مطالعه و به‌روز کردن دانش خود کند. حقوق معلمان رابطه مستقیم با شأن آنها دارد. من دانشجوی دکتری هستم اما پایه حقوقم یک میلیون و 200 هزار تومان است. این سقف حقوق باعث می‌شود که بدنه بسیار با سواد آموزش و پرورش این کار را ترک کند.»

او ادامه داد: «دانش‌آموز می‌داند که حقوق معلم چقدر است و دانش‌آموزانی پیدا می‌شوند که به ما معلمان می‌گویند که درآمد کار بعد از ظهرهای دانش‌آموزی‌شان بیشتر از حقوق معلم‌شان است. معلمان با نسل آینده در تماس آموزشی و تربیتی هستند و سرمایه انسانی فعلی و آینده از هر منبع مالی و منابع دیگر در دنیا با ارزش‌تر است.»

یک معلم دیگر نیز گفت: «من وقی خودم را با کارمندان ارگان‌های دیگر مقایسه می‌کنم می‌بینم که در حقم اجحاف شده است. اگر شما یک معلم بازنشسته را در کنار یک بازنشسته بانک یا ارگان‌های دیگر قرار دهید به آسانی می‌توانید بفهمید که معلم چقدر فرسوده‌تر از دیگران است».

این معلم معترض درباره بحث ساعت کاری معلمان نیز گفت: «می‌گویند معلم‌ها ساعات کاری کمتری دارند در حالی که معلم در ساعات غیرکاری هم باید خود را برای ارائه دروس آماده کند، سوال طرح کند یا برگه‌های امتحانی را تصحیح کند. در واقع ساعات مفید کار همکاران ما با سایر مشاغل تفاوتی ندارد.»

شرکت‌کنندگان در این تجمع کار خود را کاری غیرسیاسی عنوان می کردند. یکی از معلمان در این باره به خبرنگار آنا گفت: «فعالیت صنفی نقاط ضعف سیستم را منعکس می‌کند تا روند اداره کارها بهبود یابد و این مساله در همه جای دنیا وجود دارد. در این حال اکثر معلمان از فیلترهای گزینش عبور کرده‌اند و انگ برهم زدن امنیت خوشبختانه به ما نمی‌چسبد.» این معلم معتقد است که نهاد صنفی مستقل معلمان در کشور وجود ندارد: «ما نهاد صنفی مستقل نداریم و این مساله باعث می‌شود حقوق صنفی‌مان پایمال شود.»
*انا

نظرات بینندگان