arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

هاشمی، رای مردم و ریاست خبرگان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان - اولین نکته ای که وجود دارد اینکه رئیس مجلس خبرگان باید یک شخصیت دارای درایت و بینش سیاسی باشد و اشراف بر مباحث داخلی و بین المللی داشته و نسبت به مسائل جهانی آگاهی های لازم را داشته باشد. همچنین خود آن شخص نیز باید از یک قدرت مدیریت سیاسی برخوردار باشد. این مسئله بسیار مهم است و بسیاری از آقایانی که الان برای این سمت نامشان مطرح می شود حائز این امتیازند ولی به هر حال همه در یک سطح نیستند و باید اصلح افراد از این جهت انتخاب شود.

نکته دیگر اینکه مجلس خبرگان باید با دولت و با مجلس و همچنین قوه قضائیه هماهنگ بوده و درکل با مقام معظم رهبری هماهنگ باشند. چراکه هرچه این هماهنگی بیشتر باشد وحدت در جامعه بیشتر خود را نشان می دهد. از این جهت نیز لازم است که رئیس مجلس خبرگان شخصیت متوازنی داشته باشد که بتواند تعامل و گفت وگو و دادوستد فکری مناسبی با سایر نهادها برقرار کند. این مسئله نیز بسیار مهم است که باید توجه ویژه ای به آن معطوف شود.

لذا با احترام به همه شخصیت های مطرح شده در این باب همانطور که قبلا نیز بر آن تاکید شده است باید گفت با توجه به عنایت امام خمینی(ره) روی آیت ا... هاشمی و رفاقت مقام معظم رهبری با آیت ا... هاشمی و به خصوص با توجه به اعتمادی که مقام معظم رهبری به آیت ا... هاشمی داشته و دارند و ایشان را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که یکی از بالاترین ارکان نظام است، انتخاب کرده اند و همچنین با سوابق و تجربیات آیت ا... هاشمی ایشان را باید یکی از بهترین گزینه ها برای ریاست مجلس خبرگان دانست.

نکته بعدی این است که تجربه گذشته و زندگی آیت ا... هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که ایشان طعم همه ریاست ها را چشیده و از نظر سابقه و کسوت ایشان نیز شرایط به گونه ای است که باید گفت دیگر نفس این ریاست ها برای ایشان جذابیت نداشته و حب ریاست در ایشان وجود ندارد.

تاریخ زندگی ایشان نشان می دهد که به عنوان سرباز این انقلاب هرجا که لازم بوده است حضور پیدا کرده اند و بیشترین مورد عرضه کردن خود در برابر رای مردم را در تاریخ زندگی سیاسی آیت ا... هاشمی می توان یافت. این مسئله خود بیانگر آن است که مبنای ایشان این بوده که باید خواست مردم وجود داشته باشد و رای و نظر مردم اساس است.

در جلسات حضوری نیز ایشان عنوان داشته اند که هرچه داریم از مردم است و نباید خود را از مردم جدا بدانیم. به هر حال دیدگاه ایشان این است و اگر احساس ضرورت برای حضور کنند حتما حضور می یابند، مگر اینکه احساس کنند شخص مناسب تری برای حضور در عرصه وجود دارد. سابقه زندگی وی نیز این مطلب را نشان داده و در پیشگاه الهی نیز می توان شهادت داد که اخلاص و صفای باطن ایشان عنصر بسیار کمیابی است و ایشان با همان اخلاص و صفای باطن در خدمت مردم بوده اند.

نظرات بینندگان