arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

گوگل به زودي پهپادهاي خورشيدي خود را به آسمان مي‌فرستد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زوميت: طبق آخرين اطلاعات رسيده از کنگره جهاني موبايل، گوگل به زمان پرتاب رسمي پهپادهاي خورشيدي خود که در قالب پروژه تايتان به آسمان ارسال خواهند شد بسيار نزديک شده است.

ساندار پيچاي - معاون ارشد گوگل در بخش‌هاي اندرويد و گسترش حوزه‌هاي کاري اين پلتفرم امروز در کنگره جهاني موبايل به روي صحنه رفت تا خط مشي کمپاني‌اش را که به طور عمده در سه برنامه جامع خلاصه مي‌شود توصيف کند. وي در شروع صحبت خود اعلام کرد که در حال حاضر بيش از 4 ميليارد نفر در سراسر جهان به اينترنت دسترسي ندارند.

به گفته پيچاي پروژه تايتان شامل پهپادهاي سبک وزني است که انرژي خود را از طريق خورشيد و با استفاده از پنل‌هاي خورشيدي تامين مي‌کنند. اين پهپادها عملا نقش ماهواره‌هاي سيار را بازي مي‌کنند. کمپاني مبتکر اين ايده تايتان نام دارد که سال گذشته توسط گوگل خريداري شد و برخي گمانه‌زني‌ها حاکي از آن هستند که فيسبوک نيز به دنبال يک کمپاني مشابه براي انجام اينکار است.

در عمل قرار است اين پهپادها بر فراز مناطق خاصي از زمين به پرواز درآمده و دسترسي به اينترنت در آن مناطق را ميسر مي‌سازد. اين پهپادها همچنين مي‌توانند در مواقع بحراني نظير بلاياي طبيعي که کليه خطوط ارتباطي از بين مي‌رود در نقش دکل‌هاي سيار نيز به انجام وظيفه بپردازند.

پيچاي اذعان مي‌کند که پروژه تايتان درست در مرحله‌اي قرار دارد که دو سال پيش پروژه لون اين کمپاني قرار داشت.

پروژه لون قصد دارد بالون‌هايي را به آسمان ارسال کند که به کمک جريان‌هاي قوي باد جابجا شده و نقش دکل‌هاي مخابراتي را ايفا مي‌کنند. تنها تفاوت دو پروژه تايتان و لون در منطقه تحت پوشش است بدين گونه که بالون‌هاي پروژه لون قادرند منطقه به مراتب وسيع‌تري را تحت پوشش خود قرار دهند اما پهپادهاي پروژه تايتان بر روي مناطق کوچکتري متمرکز خواهند شد.

پروژه لون هم اکنون مراحل آزمايش خود را در استراليا و جنوب آمريکا سپري مي‌کند و گوگل اميدوار است به کمک شرکاي خود بتواند اين پروژه را هر چه سريع‌تر در ابعاد جهاني عملياتي سازد.

زماني که براي اولين بار ايده استفاده از بالون را شنيدم شگفت زده شدم. چرا که اين بالون‌ها بسيار بزرگ جثه بوده و در نگاه اول کار کردنشان امري محال تلقي مي‌شد. موضوع استفاده از بالون‌هاي مخابراتي در مقياس جهاني که بيشتر به موضوعات فيلم‌هاي علمي تخيلي شباهت دارد، طي چند سال آينده پيشرفت نهايي خود را طي خواهد کرد و مي‌تواند به عنوان سرويس دهنده‌اي مطمئن در زندگي واقعي حضور داشته باشد.

پروژه سوم گوگل Project Blank يا پروژه خالي نام دارد و سال گذشته رسما شروع به کار کرده و هدف از آن متصل کردن مناطق شهري و روستايي موجود در سراسر جهان به شبکه جهاني اينترنت است.

ما موفق شديم يک شبکه فيبر نوري را به کمک تامين کنندگان اينترنت محلي راه‌اندازي کنيم که براي کاربران اينترنت 4G يا نسل چهارم را به ارمغان مي‌آورد. تمام تلاش خود را بکار بسته‌ايم تا پاي اين پروژه را تا اواخر سال جاري به آفريقا باز کنيم.

پيچاي در ادامه مي‌افزايد که حرکت کردن کمپاني‌هاي بزرگ نظير فيسبوک و بنياد جهاني اينترنت ابتکاري است به منظور جذب مخاطبان بيشتري از کره خاکي به شبکه جهاني اينترنت که در نوع خود قدمي محکم و بسيار مهم تلقي مي‌گردد.

من بسيار خوشحال هستم که کمپاني‌هايي نظير فيسبوک و ديگران در سراسر جهان بر روي چنين فناوري‌هايي کار مي‌کنند.
نظرات بینندگان