arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۷۰۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
پاسخ به یک سئوال اساسی؛

چرا برداشته شدن فوري تحريمهاي ايران، منتفي است ؟

البته رئیس جمهور آمریکا می تواند به صورت یکجانبه برخی از این تحریمها را بردارد و برخی از تحریمهای دیگر را ضعیف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد برداشته شدن یکباره همه تحریمهای ایران در شروع اجرای توافق هسته ای، منتفی و بسیار بعید است.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، فرید زکریا در گفتگو با این شبکه از نیویورک گفت:« ایران خواهان آن است که با شروع اجرای توافق هسته ای، همه تحریمها به یکباره برداشته شود. اما کاملا روشن است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: باید به خاطر داشت که تحریمهای اعمال شده ، اساسا تحریمهای آمریکایی هستند. کنگره آمریکا ده مصوبه برای تحریم ایران تصویب کرده است . این سخن به معنای آن است که باید ده مصوبه دیگر در کنگره برای لغو کردن این تحریمها به تصویب برسد. اما به هیچ وجه امکان ندارد کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان چنین کاری را انجام بدهد.

زکریا تصریح کرد: بنابراین ، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد که تحریمها به یکباره برداشته شود. البته رئیس جمهور آمریکا می تواند به صورت یکجانبه برخی از این تحریمها را بردارد و برخی از تحریمهای دیگر را ضعیف کند. درکنار تحریمهای آمریکا باید به تحریمهای بین المللی نیز توجه داشت که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعمال کرده است. با این اوصاف، ممکن است برخی از تحریمهای اعمال شده علیه ایران برداشته شود اما این سخن درست نیست که همه تحریمها بویژه تحریمهای آمریکایی برداشته شود که شدیدترین تحریمها به شمار می روند و به شدت به اقتصاد ایران ضربه زده است. بسیار بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد.»

وی در ادامه افزود:« درست نیست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همانطور که گفته شده است بخواهد برخی از اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته ای ایران را در سخنرانی اش در کنگره فاش کند. امیدواریم او چنین کاری انجام ندهد. اینکه حزب جمهوری خواه و مخالف دولت آمریکا بخواهد از فردی برای سخنرانی به آمریکا دعوت کند که منتقد شدید سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا است اشتباه است. این رویه اشتباه است. چنین دعوتی برای سخنرانی نتانیاهو در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بی سابقه است. این کار جمهوری خواهان بسیار نادرست بوده است.»

وی گفت:« شانس نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای پایین است. باید توجه داشت که در دو طرف ایرانی و آمریکایی، مذاکره کنندگان چندان قدرت ندارند. باراک اوباما قدرت چندانی برای امتیاز دادن در مذاکرات هسته ای ندارد زیرا بنیامین نتانیاهو فشار وارد می کند و جمهوری خواهان حاضر در کنگره آمریکا نیز فشار می آورند. اوباما به سختی می تواند امتیاز بدهد. در طرف ایرانی نیز همین مشکلات وجود دارد. رهبر ایران و شماری از جناحها در درون حکومت ایران به مذاکرات بدبین هستند.

زکریا تصریح کرد: بنابراین می بینیم در دوطرف مذاکرات، عناصری تندرو هستند که نمی خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود. این وضع به معنای آن است که مذاکره کنندگان چندان امکان بازی ندارند. تصور کنید چگونه هنری کیسینجر وزیر امورخارجه پیشین آمریکا می توانست با چین درباره بهبود مناسبات سخن بگوید درحالیکه موضوع تایوان به صورت موضوعی جنجالی مطرح می شد؟ با این اوصاف، باید بگویم هیچیک از دو طرف حاضر در مذاکرات هسته ای ایران، امکان مانور چندانی ندارن

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱۸
غیر قابل انتشار: ۰
معراج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
8
84
یک سوال اساسی اینجا پیش مییاد:اول اینکه واضح است ما برای برداشته شدن تحریمها مذاکره میکنیم حالا اگر اوباما و 5+1 قدرتی در برداشتن مصوبه های کنگره ندارن پس، در صورت انعقاد هرگونه توافقی ، چگونه میخوان تضمین بدن که مثالا تا فلان تاریخ همه تحریمه برداشته میشه؟!!! و فراتر از اون این اصلا منطقی نیست که اونا این قدرت رو نداشته باشن چون در اون صورت هم تلاشهای اونا و ما بی معنی است والبته اگر ما بخواهیم به برداشته شدن همان اندازه تحریم که از دست اینا بر مییاد اکتفا کنیم واضح است به هدفمون نمیرسیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
ما که نمیخواهیم سانتریفوژهامونو خراب کنیم. دورشو کم میکنیم اگر تا تاریخ تعهد شده تحریمها رو برداشتن ما هم به تعهداتمون ادامه میدیم. ضمنا ما چیزی از دست نمیدهیم. یادتون باشه تحریمهای آمریکا فلج کننده نیست فقط تحریم بانک مرکزی رو بردارن و تحریمهای شورای امنیت براداشته بشه ما احتیاجی به لغو تحریمهای امریکا نداریم.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
14
92
اگه تحريم برداشته نمي شه پس مذاكره براي چي هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
مذاکره برای بی اثر کردن حرفهای ... قبلی خودمونه که میگفتیم این قطنامه های شورای امنیت کاغذ پاره است. اگه اون موقع میفهمیدیم این کاغذ پاره ها چه بروزمان خواهد آورد الان روزگار بهتری داشتیم
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
7
47
اگر تحریم ها بماند مردم شوکه می شوند ... همه منتظر هستند تحریم ها سریع برداشته شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
2
41
اگر تحريم ها دفعتا واحده لغو نمي شود طبيعي است بايد تعهدات ايران نيز چنين باشد با وزن يكسان چگونه اوباما انتظار دارد با اين اختيارات ايران متعهد شود گويا اقاي اوباما قدرت ايجاد تحريم دارند نه لغو ان
نماینده مردم طهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
26
43
آقای ظریف کاملا واقف است کدام تحریم ها قابل برداشته شدن است. مشکل آنجاست که ایران توافق می کند که درصورت تصویب کنگره غنی سازی را 10 سال عقب می اندازد و امریکا خواهان پلمب شدن درهای هسته ایی سپس بردن لایه رفع تحریم در طول 2 سال آینده است.

ایران هم چاره ایی ندارد در بیابان لنگ کفش کهنه غنیمت است.
اگر احمدی نژآد این مملکت را به ته چاه نمی فرستاد امروز این مشکلات را نداشتیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
24
69
متاسفانه احمدی نژاد با بردن پرونده ایران به شورای امنیت کار برداشته شدن تحریمها رو خیلی سخت تر کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
23
24
اقاي زكريا ظاهراً مليت خود را فراموش كرده و منفي بافي ميكند . بديهي است خاتمه به شرايط مخاصمه بين طرفين ، اولين دست أورد اين مذاكرات خواهد بود . اگر امريكاييان روي تحريمهاي خود پافشاري كنند خود بازنده خواهند بود چرا كه اروپائيان و چين و روسيه ، بازار ايران را قورت خواهند داد ، لذا اين تحريمهاي يك طرفه چندان دوام نخواهند أورد و خود امريكاييان مجبور خواهند شد داوطلبانه انها را بردارند .
نظرات بینندگان