arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

چهارمين روز عمليات تکريت؛ پيشروي ادامه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 چهارمين روز بزرگترين عمليات ارتش عراق عليه داعش به شدت ادامه دارد و نيروهاي دولتي با پشتيباني داوطلب‌هاي مردمي توانستند حلقه‌ محاصره تکريت را تنگ‌تر و ارتباط آن را با استان کرکوک قطع کنند.

به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، نيروهاي عراقي که به دروازه‌هاي شهر تکريت رسيده‌اند، پيشروي خود را آرام به سوي مرکز اين شهر ادامه مي‌دهند و گفته مي‌شود که وجود بمب‌هاي کنار جاده‌اي، تله‌هاي انفجاري و تک تيراندازهاي داعش عمليات پيش روي را تا حدودي کند کرده است.

ارتش عراق و نيروهاي هم پيمان با آن، روز گذشته وارد شهرستان تکريت شدند اما شهر تکريت مرکز اين شهرستان هنوز در کنترل تروريست‌هاي داعش است و تنها درگيري‌هايي در حومه آن گزارش شده است.

در جبهه جنوبي تکريت نيز نيروهاي عراقي توانستند شهر الدور در حد فاصل سامرا و تکريت را به محاصره درآورند. اين شهر پايگاه اصلي داعش در مناطق جنوبي تکريت و شمال سامرا محسوب مي‌شود و منطقه‌اي استراتژيک براي اين گروه به حساب مي‌آيد.

در مقابل تروريست‌هاي داعش نيز به قوي‌ترين سلاح خود يعني حملات انتحاري روي آورده‌اند و در روزهاي گذشته چندين خودروي بمب گذاري شده توسط عوامل اين گروه در مواضع نيروهاي دولتي و نيروهاي داوطلب منفجر شده که تلفاتي برجاي گذاشته است. يکي از عاملان انتحاري داعش فردي آمريکايي به نام ابو داوود بود که با يک خودروي بمب‌گذاري شده به مواضع ارتش عراق در اطراف تکريت حمله کرد.

در شرق تکريت نيز خبر مي‌رسد که فرماندهي عمليات دجله و نيروهاي مردمي توانستند شهرک المعيبدي واقع در 30 کيلومتري شرق تکريت را به کنترل خود درآورند و با اين کار مسير ارتباطي تکريت و استان کرکوک که جنوب آن در کنترل تروريست‌هاي داعش را قطع کردند.

بلندي‌هاي حمرين واقع در جنوب شرق تکريت نيز اکنون در کنترل ارتش است و به دليل موقعيت استراتژيک و ارتفاعي که اين منطقه دارد شرايط مساعدي را براي حملات توپخانه‌اي و ديده باني ارتش عراق مهيا کرده است. رشته‌ کوه‌هاي حمرين که در 80 کيلومتري جنوب تکريت است يکي از مهمترين پايگاه‌ها و منطقه عبور و مرور نيروهاي داعش بود که از آن براي رساندن تسليحات و تجهيزات لازم به جبهه‌هاي خود استفاده مي‌کردند.

در درگيري‌هاي روز گذشته نيروهاي عراقي همچنين توانستند چندين روستا را در استان صلاح‌الدين از چنگ داعش خارج کنند و پل الزرکه که استان ديالي را به استان صلاح الدين متصل مي‌کند را نيز به کنترل خود درآوردند.

همزمان عشاير منطقه و نيروهاي مردمي ساکن استان صلاح الدين با پشتيباني ارتش نيز توانستند چندين روستا و چاه نفت در شرق تکريت را بدون هيچ گونه مقاومتي از سوي نيروهاي داعش به کنترل خود درآورند. شدت درگيري‌ها در تکريت باعث شده تا نيروهاي داعش از سمت شرق استان صلاح‌الدين و به سمت غرب و شهرستان تکريت عقب نشيني کنند.

نيروهاي عراقي همچنين توانستند مرکز مخابرات استان صلاح الدين را که متشکل از چندين برج مخابراتي و دکل‌هاي راديويي است از تروريست‌هاي داعش پس بگيرند. داعش از اين مجتمع مخابراتي براي شنود مکالمات دشمن و مخابره پيام‌هاي خود استفاده مي‌کرد.

شدت درگيري‌ها در استان صلاح الدين بسيار شديد گزارش شده و تلفات بي‌سابقه‌اي به نيروهاي داعش وارد شده است. بنا به گفته نيروهاي حاضر در تکريت و شنود مکالمات بي سيم اعضاي داعش، آنها در حال دفن دسته جمعي کشته‌هاي خود هستند و اين نشان مي‌دهد که تلفات آنها بسيار زياد است و وقتي براي تدفين آنها وجود ندارد و بايد در گورهاي دسته جمعي دفن شوند.

در همين حال ترکيه مقادير زيادي تجهيزات نظامي را با دو هواپيماي ترابري C-130 به ارتش عراق رساند. سفير ترکيه در بغداد اين محموله‌ها را تحويل مسئولان بغداد داده است. اخيرا ترکيه مواضع خود را در قبال داعش تغيير داده و به شکل جدي‌تري وارد جنگ با اين گروه شده است.

شهر تکريت زادگاه صدام با جمعيتي بيش از 200 هزار نفر مرکز استان صلاح الدين است و ارتش عراق تلاش دارد تا با کنترل بر اين شهر راه را براي حمله به موصل که جمعيتي نزديک به دو ميليون نفر دارد فراهم کند. موصل سومين شهر بزرگ عراق اکنون در کنترل داعش است و مرکز عمليات داعش در اين کشور محسوب مي‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان