arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

نتانياهو در ديدار با رهبران سنا خواستار اعمال محدوديت‌هاي بيشتر بر ايران شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نخست وزير رژيم صهيونيستي در ديدار با رهبران دو حزب جمهوريخواه و دموکرات سنا خواستار اعمال محدوديت‌هاي بيشتر بر ايران در توافق در حال شکل‌گيري شد.

«بنيامين نتانياهو» در ديدار با رهبران دو حزب دموکرات و جمهوريخواه سنا خواستار اعمال محدوديت‌‌هاي جديد عليه برنامه هسته‌اي ايران شد.

به گزارش پايگاه خبري «عاروتص شوع»، نتانياهو بعد از سخنراني در کنگره، متعاقب دعوت هفته گذشته «ميچ مک‌کونل» رهبر اکثريت جمهوريخواه سنا و «هري ريد» رهبر اقليت دموکرات از او، با آنها ديدار کرد.

بر اساس اين گزارش، در اين جلسه «جان باراسو»، «جان تون»، «جان مک‌کين» و «جان کورنين» از حزب جمهوريخواه و «ديانا فينشتين»، «آل فرانکن»، «چارلز شومر»، «ريچارد دوربين» و «باب کورکر» از حزب دموکرات نيز حضور داشتند.

نتانياهو در آغاز اين نشست از رهبران دموکرات و جمهوريخواه سنا، هر دو، به خاطر دعوت از او و دادن فرصت به وي براي بيان نگراني اسرائيل درباره مسئله هسته‌اي ايران قدرداني کرد و گفت، حضور نمايندگان هر دو حزب در سخنراني نشان داد حمايت از اسرائيل فراحزبي است و مردم آمريکا و نمايندگان آنها حامي اين رژيم هستند.

نتانياهو در ادامه به سناتورها گفت: «دو نکته جديد در سخنراني من در کنگره بود، يکي لزوم وضع محدوديت‌هاي جديد در توافقي است که در حال تنظيم است و در نتيجه، افزايش زماني است که ايران مي‌تواند به سلاح هسته‌اي دست يابد. دوم اينکه در توافقي که در حال تهيه است، اين محدوديت‌ها نبايد ظرف يک دهه به طور خودکار لغو شود بلکه تنها بايد بعد از اجراي سه شرط از سوي ايران، لغو شوند که اين سه شرط شامل توقف حمايت از تروريسم جهاني،‌ توقف تهاجم ايران عليه همسايگانش و توقف تهديد به نابودي اسرائيل است».

اما سخنراني نتانياهو در کنگره با انتقادات گسترده‌اي روبرو شد. «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفيد گفت، نتانياهو در سخنراني روز سه‌شنبه خود در کنگره آمريکا هيچ طرح جايگزيني ارائه نکرد. او افزود، فرصت ديدن سخنراني نتانياهو را نداشته اما متن اظهارات وي را خوانده و در اظهارات او «چيز تازه‌اي» وجود نداشته است.

«جاش ارنست» سخنگوي کاخ سفيد نيز در نشست خبري روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات بنيامين نتانياهو در کنگره گفت، هيچ‌کدام از حرف‌هايي که نتانياهو در نطق خود گفت ذهنيت باراک اوباما درباره نحوه پيشبرد مذاکرات هسته‌اي ايران را تغيير نخواهد داد. وي اضافه کرد، نتانياهو از توافقي انتقاد مي‌کند که هنوز به سرانجام نرسيده است. سخنگوي کاخ سفيد اضافه کرد اوباما و نتانياهو ديد متفاوتي درباره مذاکرات هسته‌اي ايران دارند.

نانسي پلوسي رهبر اقليت دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا نيز يکي از منتقدان به سخنراني نتانياهو بود. وي پس از اظهارات نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي، لحن وي در مقابل کنگره را «توهين‌آميز» خواند. پلوسي همچنين گفت نتانياهو طوري از تهديد ناشي از ايران صحبت کرد و چنان لحن «ترحم‌آميزي» نسبت به آمريکايي‌ها داشت که وي از ميزان ناراحتي، مي‌خواسته گريه کند.

«جان يارموث» نماينده دموکرات مجلس نمايندگان نيز اظهارات نتانياهو را «تنفرآميز»، «بچه‌گانه» و با هدف جلب رأي در انتخابات خواند. وي در اين مورد گفت: «اولا، مي‌خواهم به جان بينر رئيس مجلس و بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل بابت نمايش سياسي بسيار تأثيرگذاري که راه انداختند، تبريک بگويم. الان نخست‌وزير مي‌تواند به خانه و به ستاد انتخاباتي‌اش برود و بگويد که به کنگره و مردم آمريکا در مورد چيزهايي که معلوم بود نمي‌دانستند، درس داده است. فکر مي‌کنم سخنراني او، همه آن چيزهايي را که من براي مخالفت با سخنراني مي‌گفتم، ثابت کرد».

کارشناس شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان آمريکا نيز پس از سخنراني نخست وزير رژيم صهيونيستي در مجلس نمايندگان گفت: «سخنراني بنيامين نتانياهو نشان داد که وي بيشتر از توافق هسته‌اي از قدرت ايران در منطقه خاورميانه هراس دارد».

يارموث افزود: «از لحن ترحم‌آميزي که وي استفاده کرد، منزجر شدم، لحني که نشان داد او تصور مي‌کند هيچ‌کس در کنگره يا کشور، تهديدي را که يک ايران مجهز به سلاح هسته‌اي مي‌تواند براي کشور، براي منطقه و جهان داشته باشد، درک نمي‌کند».
منبع: فارس
نظرات بینندگان