arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

مختاباد: متاسفم که بگويم لغو يک کنسرت به معني بي‌قانوني است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالحسين مختاباد گفت: «لغو کنسرت هنرمندان نوعي بي‌قانوني است، آن هم در شرايطي که قانون در جامعه، فصل‌الخطاب به شمار مي‌رود.»

عبدالحسين مختاباد، هنرمند عرصه موسيقي و آهنگ‌ساز که در حال‌حاضر عضوکمسييون فرهنگي شوراي شهر تهران نيز هست، در پي لغو کنسرت‌هاي هنرمندان مختلف چه در عرصه پاپ و چه موسيقي سنتي در روزهاي اخير اتفاق افتاده است به برخي سوالات خبرنگار آنا در اين زمينه پاسخ داده است.

به‌تازگي شاهد لغو کنسرت عليرضا قرباني در شهر چناران و دانشگاه شهيد بهشتي تهران بوديم، ديدگاه شما نسبت به بروز چنين مسائلي چيست؟

طبيعي است که اين اتفاقات ناخوشايند است و نبايد به‌وجود بيايد، زيرا مايه دلسردي هنرمنداني مي‌شود که در عرصه موسيقي فعاليت مي‌کنند. از اين‌ها گذشته چه لزومي دارد وقتي مجوزي براي يک کنسرت صادر مي‌شود به اين سادگي اين حق ناديده گرفته شده و اين کنسرت لغو شود. مسلما چنين برخوردهايي چه در تهران و چه در شهرهاي ديگر پسنديده نيست.

البته در روزهاي گذشته، کنسرت سيروان خسروي در بوشهر لغو شد و در روزهاي قبل از آن نيز کنسرت گروه «ليان» به اين سرنوشت دچار شده بود.

درست است، به‌هرحال قصد ندارم به شکل مصداقي با اين مسئله برخورد کنم، بلکه به نفس اين کار اشاره دارم و معتقدم اين اتفاقات نبايد در عرصه موسيقي ما بيفتد. حالا شايد در اين بين عده‌اي باشند که به موسيقي علاقه‌اي ندارند که نظر اين عده در جاي خود محترم است، ولي به هرحال، موسيقي براي طيف گسترده‌اي از جامعه که خواهان و پذيراي آن هستند بايد در جريان باشد. به ويژه اين که باز هم تاکيد مي‌کنم کنسرتي که مجوز داشته باشد نبايد دستخوش چنين اتفاقات تلخي شود.

از آنجايي که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نهاد تصميم گيرنده براي صدور مجوزهاست، فکر مي‌کنيد چه دليلي دارد که نهادهاي ديگر در اين امر مداخله کنند؟

تمام حرف من اين است که قانون فصل‌الخطاب است و هر آنچه که از مجراي قانوني عبور کند، نبايد در گير ودار مسائل ديگر بيفتد و به حواشي کشيده شود. يا به طور کلي برنامه‌اي مثل برگزاري يک کنسرت نبايد لغو شود، آن هم در شرايطي که براي شکل‌گيري چنين رويدادي، برنامه‌ريزي از قبل از سوي هنرمند و دست‌اندرکاران برپايي کنسرت صورت مي‌گيرد و از طرفي، مخاطبان به انتظار اجراي برنامه‌هايي ازاين دست هستند. بروز چنين اتفاقات ناخوشايندي بي‌احترامي به هنرمند و مردم است.

خود شما با توجه به مسئوليتي که در شوراي شهر تهران داريد فکر مي‌کنيد چه راه‌کاري مي‌تواند به‌عنوان اهرم بازدارنده در مقابل چنين حرکت‌هايي قرار بگيرد؟

تصور مي‌کنم در اين زمينه، تمام نهادهاي ذي‌ربط بايد دست به دست يکديگر دهند و در مقابل چنين حرکت‌هايي بايستند و از رويدادهاي فرهنگي‌هنري دفاع کنند. من متاسفم که بگويم لغو يک کنسرت به معني بي‌قانوني است و واي به روزي که ايستادن در مقابل قانون، نزد عده‌اي باب شود. روي اين اصل براين باورم که ضرورت دارد در اسرع وقت مقابل چنين حرکت‌هايي گرفته شود تا اين مسئله در جريان برگزاري برنامه‌هاي ديگري تکرار نشود.

منبع : باني فيلم
نظرات بینندگان