arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

پرداخت ماهيانه 800 ميليارد تومان از حساب شرکت ملي گاز بابت هدفمندي يارانه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با اشاره به اينکه ماهيانه 800 ميليارد تومان از حساب شرکت ملي گاز بابت هدفمندي يارانه‌ها پرداخت مي‌شود؛ گفت: سيستم اندازه‌گيري با ميتيرينگ در کشور ما با استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد بايد اين موضوع با همکاري دانشگاهيان و صنعتگران مورد توجه قرار گيرد و اين استانداردها به سطح استانداردهاي جهاني نزديک‌تر شود.

عليرضا غروي معاون مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در دومين همايش تخصصي آموزشي اندازه‌گيري هيدروکربن‌ها (ميتيرينگ) در صنايع نفت و گاز و پالاپش و پتروشيمي از اجراي 34 هزار کيلومتر خطوط انتقال فشار قوي گاز در کشور خبر داد و گفت: 262 هزار کيلومتر کار شبکه توزيع گاز را بر عهده دارد به طوريکه 9 ميليون و 700 هزار انشعاب در سطح 1000 شهر و 17 هزار روستا نصب شده است که روزانه گاز مورد نياز 22 ميليون خانوار و 704 هزار واحد صنعتي بزرگ و کوچک را تأمين مي‌کند.

وي تصريح کرد: شرگت گاز يک ناوگان حمل و نقل عمومي منظمي دارد که توليدات پالايشگاهي را به مبادي مصرف منتقل مي‌کند به طوري که اين سوخت پاک به صورت مستمر در تمام بخش‌ها مورد استفاده قرار نگيرد.

غروي از پرداخت 800 ميليارد تومان به حساب يارانه‌ها خبر داد و گفت: شرکت گاز به صورت گالن حدود 170 ميليارد مترمکعب گاز را از بالادستي مي‌گيرد و آن را در اختيار مصرف‌کننده قرار مي‌دهد بنابراين سيستم اندازه گيري يا ميتيرينگ يکي از موضوعات اساسي در صنايع نفت و گاز پتروشيمي است که بايد به عنوان وظيفه حاکميتي به اين مقوله توجه شود.

معاون مديرعامل شرکت ملي گاز ايران تأکيد کرد: براي اينکه به خودکفايي و بومي‌سازي در اين صنعت دست پيدا کنيم بايد سيستم ميترينگ و اندازه‌گيري را در کشور به سطح استانداردهاي جهاني نزديک‌تر کنيم.هنوز استانداردهاي ما با استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد درست است که در اين زمينه اقدامات موثري صورت گرفته؛اما باز هم با اين استانداردها فاصله داريم که بايد دانشگاهيان با علم و دانش و صنعتگران با صنعت خود به اين بخش کمک کنند.

وي ادامه داد: در سال 92 حدود 183 ميليارد متر مکعب گاز از صنايع بالادستي گرفتيم و حدود 165 ميليارد متر مکعب را عرضه کرديم بنابراين سيستم اندازه‌گيري در اين زمينه نقش بسيار مهمي را در صحت و دقت توزيع گاز ايفا مي‌کند.

وي گفت: چالش عمده ما در بحث ميتيرينگ زماني است که گاز را از دروازه ورودي وارد مي‌کنيم که بايد آن را در بيش از هزار شهر و 17 هزار روستا توزيع کنيم در گذشته محاسبه‌اي براي توزيع مصرف گاز داخلي نداشتيم به طوري که بخشي از گازها به عنوان گمشده در شبکه رها مي‌شد به خاطر همين هم اکنون ارتقاي سيستم اندازه‌گيري و ميتيرينگ در دستور کار قرار گرفته است.

غروي گفت: سيستم‌هاي اصلاح کنتور براي شبکه‌هاي گازي بايد در کشور در دستور کار قرار گيرد چرا که اين سيستم‌هاي کنتوري هوشمند نيستند و مدام دست‌کاري يا مورد سرقت قرار مي‌گيرند.شرکت ملي گاز براي جلوگيري از اين امر با کمک پژوهش و فناوري کنترل هوشمند را طراحي و به صورت پايلوت اجرا مي‌کند و هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم

وي تأکيد کرد: در حال حاضر 19 ميليون کنتور در کشور نصب شده است بايد همين موجودي را ارتقا داده که اين امر با همکاري دانشگاه و صنعتگران محقق مي‌شود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: ايجاد رشته کارشناسي ارشد مييترينگ يا سيستم اندازه‌گيري در دانشگاه‌ها بايد در دستور کار قرار گيرد؛چرا که اين سيستم يکي از ضروريات اصلي در نحوه توزيع و انتقال فرآورده‌هاي نفتي است همچنين بايد بومي‌سازي کنتور اوتوراسوئينگ در کشور بومي‌سازي شود.
نظرات بینندگان