arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

بازداشت معاون سازمان جنگل‌های دولت قبل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بازداشت یکی از معاونان این سازمان به دلیل فساد و فروش غیرمجاز اراضی منابع طبیعی را تایید کرد. این معاون در دولت قبل در این سمت منصوب شده بود.

خداکرم جلالی، معاون وزیر جهادکشاورزی در همین رابطه در پاسخ به سوال «شرق» در زمینه بازداشت یکی از معاونان این سازمان به دلیل فساد مالی مرتبط با حوزه کاری خود، با تایید این خبر گفت: «در نظام اداری امکان اینکه کارمند یا مسوولی تخلفی انجام دهد وجود دارد و دستگاه‌های قضایی و نظارتی ما هم باید برخورد کنند. سالم‌سازی مجموعه‌های اداری و خدمت‌رسانی یکی از تکالیفی است که نظام برعهده دارد. قطعا ما به هیچ‌وجه راضی نیستیم در سازمان ما که سازمانی حساس و مهم هست و امانتدار مردم و نظام هستیم در حوزه منابع طبیعی، خدای نکرده مشکلی وجود داشته باشد، بله، البته ما هم از جزییات کار اطلاع نداریم، برخی را احضار کردند یا مورد بازجویی هم قرار دادند.»

وی همچنین در رابطه با آزادبودن یا ادامه بازداشت این معاون نیز گفت: «معاون سازمان ما، الان مدتی است که آزاد است.» او همچنین درباره اتهامات این فرد نیز توضیح داد: «شاید برخی ادعا کرده باشند کسانی دریافت‌هایی کرده‌اند اما چون در دادگاه باید مشخص شود و تا زمانی که حکم دادگاه مشخص نشده نمی‌توان چیزی گفت؛ باید حکم صادر شود تا مشخص شود کسی متهم است یا خیر.»در همین حال خبرگزاری ایرنا نیز روز گذشته در همین رابطه نوشته است: «این در حالی است که یکی از معاونان سازمان جنگل‌ها در دولت دهم به دلیل زمین‌خواری و فروش غیرمجاز اراضی منابع طبیعی و اختلاس، چندی‌پیش در بازداشت به‌سرمی برد.»

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور این مطالب را روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت آغار هفته منابع‌طبیعی اعلام کرد. در بخش‌های دیگری از این نشست وی همچنین در رابطه با دیگر مسایل مربوط به حوزه وظایف این سازمان اظهارنظر کرد. جلالی از متوقف‌شدن خشکیدگی جنگل‌های زاگرسی در سال‌جاری خبر داد و گفت: اقدامات این سازمان در بحث از‌بین‌بردن درختان آلوده، شرایط اقلیمی و کاهش ریزگردها، در کنترل خشکیدگی درختان زاگرسی موثر بوده است. خشکیدگی جنگل‌های زاگرسی از سال 88 شروع شد و در سال 93 با اقدامات موثر این سازمان متوقف شده است. به گفته وی، جنگل‌های زاگرسی به وسعت شش‌میلیون هکتار است که طی این مدت یک‌میلیون‌و130هزار هکتار آن دچار خشکیدگی شده بود. رییس سازمان جنگل‌ها درخصوص اعتبار این بخش، افزود: برای کنترل و پیشگیری خشکیدگی مناطق آسیب‌دیده و همچنین بازسازی این مناطق مبلغ 25میلیاردتومان از ستاد حوادث غیرمترقبه و 30میلیاردتومان از محل منابع این سازمان برای این بخش اختصاص یافته بود که از محل حوادث غیرمترقبه 50درصد مبلغ مذکور و از محل اعتبارات این سازمان حدود 60درصد اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: اعتبارات موجود پاسخگوی کنترل و پیشگیری از خشکیدگی جنگل‌های زاگرسی و همچنین بازسازی این مناطق نیست، چرا که باید سالانه حداقل 200میلیاردتومان به این بخش اختصاص یابد تا جنگل‌های زاگرسی ترمیم و بازسازی شود. معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشور دارای 5/7میلیون‌هکتار کانون بحران است که گاهی این مناطق باعث بروز پدیده ریزگردها می‌شود، تصریح کرد: این کانون در جنوب خوزستان از عواملی همچون کاهش بارندگی 46درصدی این استان نسبت به سال گذشته، خشکیدگی تالاب‌ها، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و شدت باد با سرعت 90 کیلومتر در ساعت ایجاد شده که برای حل این مشکل در کوتاه‌مدت برنامه مالچ‌پاشی و نهال‌کاری را در دست اجرا داریم.

همچنین رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، افزود: هم‌اکنون در 250 تا 300 هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور زباله دفن می‌شود. وی با اشاره به آنکه در چند سال آینده دفن زباله در جنگل نخواهیم داشت، گفت: برای مدیریت زباله در استان‌های شمالی قرار است، شرکت‌های پیمانکاری و شهرداری‌ها دستگاه‌های زباله‌سوز را جایگزین دفن زباله در عرصه‌های جنگلی کنند و برای شرکت‌های پیمانکار مهلت تعیین‌شده تا دستگاه‌های زباله‌سوز را جایگزین کنند. وی درباره واردات چوب و کاغذ نیز گفت: از حدود 5/6میلیون‌مترمکعب نیاز صنایع حدود سه‌میلیون‌مترمکعب از داخل و بیش از سه‌میلیون‌مترمکعب در قالب چوب، کاغذ و فرآورده‌های چوبی از محل واردات تامین می‌شود که در راستای سهولت واردات چوب، تعرفه واردات این محصول را به صفر رسانده‌ایم و با توجه به محدودیت‌های تولید چوب در کشور باید واردات آن را تسهیل کنیم تا فشاری به منابع داخلی وارد نشود. وی اظهار کرد: در کنار سهولت واردات چوب، توسعه زراعت آن هم جزو برنامه‌های سازمان بوده به طوری که حدود دوهزارهکتار بر سطح آن افزوده شده است.
نظرات بینندگان