arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

شين هوا: توافق با ايران بزرگترين دستاورد ديپلماتيک اوباما است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاري رسمي چين روز پنجشنبه در گزارشي نوشت: حصول توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 بزرگترين دستاورد باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا در حوزه سياست خارجي خواهد بود.

«شين هوا» خبرگزاري رسمي چين در گزارشي تحليلي، با اشاره به موانع اصلي دستيابي ايران و 1+5 در مذاکرات هسته اي نوشت: دستيابي به توافق جامع مورد نظر طرفين در شرايطي که ماراتن مذاکرات به ايستگاه هاي آخر خود مي رسد، از اهميت به سزايي برخوردار است.

اين رسانه با اشاره به بررسي مواضع طرفين گفت وگو و اعلام اينکه روند در پيش گرفته شده تاکنون بي سابقه بوده است، به شرايط خاص حاکم بر فضاي گفت و گو اشاره کرد و نوشت: به رغم روند مثبتي که مذاکرات داشته است، فضاي حاکم بر مذاکرات همچنان شکننده است و در صورت شکستن اين فضا، همه فرصت هاي به دست آمده از بين خواهد رفت.

رسانه ملي چين نوشت: دستيابي طرفين گفت وگو به نتايج مورد نظر منوط به عبور از پنج مانع اصلي است و اين موانع «پيچيدگي هاي ذاتي مساله هسته اي ايران»، «فشارهاي اسراييل و برخي ديگر از کشورهاي درگير با اين موضوع»، «جريان مخالف توافق در آمريکا»، «مخالفت برخي گروه هاي داخلي ايران » و نهايتا «افراط گرايي جاري در نظام بين الملل» است.

اين گزارش همچنين مي افزايد: با نزديک شدن به مراحل پاياني و سرنوشت ساز مذاکرات، اختلافات برجسته تر و آشکارتر مي شود که به باور بسياري از تحليلگران، اين اختلافات ناشي از دو کلاف پيچيده «سياسي» و «فني» است. کلاف سياسي به ماجراي بي اعتمادي تاريخي ايرانيان و آمريکايي ها مربوط مي شود که بخش قابل توجه آن نيز در سخنان عالي ترين مقام جمهوري اسلامي ايران، آيت الله خامنه اي متجلي بود.

شين هوا نوشت: رهبر ايران اعتقاد دارد «دستي که آمريکا به سوي ايران دراز مي کند، دستي چدني با دستکشي مخملي است».

در بخش ديگري از اين گزارش که در ديگر رسانه هاي کشور چين نيز بازتاب داشت، اختلافات فني و تخصصي ايران و 1+5 مورد اشاره قرار گرفته و آمده است: در اين حوزه نيز از جمله مشکلات موجود فقدان «استاندارد مشخص بين المللي» است که طبعا بر پيچيدگي مساله مي افزايد. به عنوان مثال موضوع تعداد سانتريفيوژهاي ايران از جمله موارد مورد اختلاف طرفين است.

شين هوا تاثيرات منفي رژيم صهيونيستي بر روند مذاکرات را نيز مورد توجه قرار داد و نوشت: واقعيت آن است که به غير از کشورهايي که به طور مستقيم با مذاکرات هسته اي ايران درگير هستند، برخي طرف هاي ديگر نيز در پي تاثيرگذاري بر روند مذاکرات بوده و هستند که از آن جمله مي توان به اسراييل و سفر اخير «بنيامين نتانياهو» به آمريکا براي سخنراني در کنگره اشاره کرد.

اين مساله در کنار همراهي جناح تندروي فعال در کنگره آمريکا که تشديد تحريم هاي ايران را پيگيري مي کنند، از جمله عوامل اصلي شکننده شدن فضاي مذاکرات و دشوار کردن روند رسيدن به توافق جامع است.

رسانه رسمي کشور چين به تلاش برخي گروه ها در فضاي داخل ايران اشاره کرد و افزود: برخي گروه هاي در داخل ايران که روند مذاکرات را تحت تاثير قرار داده اند، مذاکرات در پيش گرفته شده را نوعي «نرمش در برابر دشمن» تعريف کرده و به همين خاطر سنگين ترين حملات را متوجه وزير امور خارجه اين کشور کرده اند. جديدترين مورد اين حملات به پياده روي «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران با «جان کري» همتاي آمريکايي او بوده است.

اين گزارش همچنين حصول توافق ميان طرفين تا پيش از ماه ژوئن (خرداد - تير) را با توجه به شرايط خاص تحولات بين المللي، دستاوردي بزرگ براي دولت «باراک اوباما» در حوزه سياست خارجي و لغو تحريم هاي بين المللي متوجه ايران دانست.

نويسنده «شين هوا» نوشت: به رغم همه مباحث طرح شده، ايران و آمريکا تصميم به مذاکره گرفته اند و مراحل پيچيده بسياري را تا اين مرحله پشت سر گذاشته اند. جديدترين اخبار از محل مذاکرات حاکي از سيگنال هاي مثبت از سوي مقامات دو طرف است. با اين حال نبايد از ياد برد که سيگنال، تنها يک سيگنال است و لاغير. آنچه در اين مرحله اهميت دارد، توافق جامع مورد نظر طرفين است که هنوز تحقق آن قطعي نيست و شکنندگي فضا، دستيابي به آن را بسيار دشوار کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان