arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

وزیر ارشاد: کسی نمی‌تواند «ابن‌سینا» را متعلق به ملت دیگر بداند‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: کسی نمی‌تواند ابن‌سینا را متعلق به یک ملت دیگر بداند و این امر اثبات‌شده است.

علی جنتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران بابیان اینکه مسئولان اسدآباد و استان همدان باید برای ایجاد بنای یادبود زادگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی اقدام کنند، گفت: در وزارت ارشاد نیز به دنبال ترویج و انتشار آثار فرهنگی سید جمال‌الدین از قبیل کتب و آثار مکتوب این عالم فرهیخته هستیم و اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود باید برای نسل جدید آموزند باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انجمن آثار و مفاخر ملی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و یکی از اقدامات این انجمن شناسایی مفاخر ملی و شخصیت‌های برجسته در هر استان و کمک به برگزاری بزرگداشت این مفاخر در استانها است.

او با اشاره به اینکه در هر استان شخص استاندار و مدیرکل ارشاد در حال پیگیری و شناسایی مفاخر ملی هستند، ابراز کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر اساس وظیفه و رسالت خود به این مجموعه کمک می‌کند تا همایش‌ها به‌خوبی برگزار و آثار مربوطه چاپ و منتشر شود و مردم نیز با این چهره‌های اسلامی بیشتر آشنا شوند.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر برپایی بازگشت جشنواره فیلم کودک به همدان گفت: دبیرخانه جشنواره در اصفهان است اما برای استان همدان با توجه به مزیت‌های فرهنگی و هنری که دارد جشنواره‌های دیگری را طراحی کرده‌ایم.

جنتی گفت: کسی نمی‌تواند ابن‌سینا را متعلق به یک ملت دیگر بداند و این امر اثبات‌شده است و نیاز به اثبات ندارد برای مثال نمی‌توانند میرسید علی همدانی را متعلق به‌جایی جز همدان بدانند حال‌آنکه محل تدفین آن خارج از کشور در تاجیکستان است.

او گفت: مزار مولانا نیز در کشور ترکیه قرار دارد اما همه می‌دانند که این شخصیت متعلق به ایران است چراکه تمام شعرهای آن به زبان فارسی است و کسی نمی‌تواند بگوید که مولانا متعلق به‌جای دیگریست چراکه مولانا متعلق به‌جایی است که مردم آن منطقه زبان اشعار آن را می‌فهمند.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در سالهای دور کل افغانستان در تملک خراسان بزرگ بوده است و بخش بزرگی از آسیای میانه، سمرقند و بخارا و شخصیت‌هایی که از آنجا بر خواسته اند جز ایران اسلامی بوده‌اند و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد.

او گفت: برای مثال نظامی گنجوی متعلق به ایران است حال‌آنکه در کشور آذربایجان شهری به نام گنجه وجود دارد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان