arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۷۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

رئیس مجلس: حادثه شیراز و قم به نظام کمکی نکرد / چراغ سبز لاریجانی برای تشکیل حزب سیاسی

من از فعالیت سازمان یافته سیاسی دفاع می کنم و معتقدم برای رسیدن به دموکراسی بیشتر این فعالیت‌ها مهم خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی لاریجانی: حادثه شیراز و قم به نظام کمکی نکرد

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من از فعالیت سازمان یافته سیاسی دفاع می کنم و معتقدم برای رسیدن به دموکراسی بیشتر این فعالیت‌ها مهم خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگار داخلی و خارجی و در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تشکیل حزب از سوی رئیس مجلس گفت: پرداختن به مسائل انتخاباتی برای انتخابات مجلس کمی زود است و از هم اکنون نمی‌شود در مورد فعالیت‌های سیاسی قضاوت شود. اما آنچه که مهم است این است که من از کارهای تشکیلات سیاسی حمایت می‌کنم و این کار را برای کشور مفید می دانم.

وی افزود:‌ برای اینکه دموکراسی در کشور شکل بهتری بگیرد و نگاه‌های دقیقتری نسبت به فعالیت‌های سیاسی شود بهتر است که جریان‌های سیاسی به شکل سازمان یافته حرکت کنند. 

 لاریجانی در پاسخ به این پرسش که دو سال قبل هنگام سخنرانی شما در قم حوادثی رخ داد که می‌توانست با برخورد قاطعانه قوه قضاییه از فشار آن جلوگیری شود، طی ماه‌های اخیر نیز در مجلس شاهد بودیم که هنگام نطق یک نماینده تعدادی از نمایندگان مانع ادامه نطق ایشان شدند، در هفته گذشته هم شاهد حادثه شیراز بودیم، مسئولان چگونه می‌توانند با رفتار خود برای محترم شمردن حق آزادی بیان الگوسازی کنند؟ گفت: اتفاقی که در شیراز و چندی قبل در قم افتاد به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد و به نظام نیز کمکی نکرد. امیدوارم این مسئله حل شود و دستگاه هایی اجرایی و قضایی با آن برخورد کنند. رفتارهای مشابه شیراز و قم در نظام مردم سالار و در کشوری که آزادی بیان وجود دارد قابل قبول نیست. رفتارهایی از این جنس کار ناصحیحی است امیدوارم که جلوی اینگونه امور گرفته شود.

 نماینده مردم قم در پاسخ پرسشی درباره پیام بیانیه 260 نماینده به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور گفت:‌ در مجلس اراده نمایندگان حرکت رو به جلو در مذاکرات هسته‌ای است؛ هرچند که نظرات متفاوتی در مجلس وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «چارچوب‌های مذاکرات توسط رهبری مشخص شده است» ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی نیز در قالب این چارچوب مواردی را مشخص کرده است. در کنار آن نظارت بر موضوع مذاکرات بخشی از وظیفه ماست که با این کار موجب پویایی مذاکرات می‌شویم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا نیاز به تصویب توافق نامه هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی وجود دارد گفت: در روش کار جمهوری اسلامی ایران پرونده‌هایی که در اختیار شورای امنیت ملی قرار دارد به دلیل ماذونیت رهبری قابلیت تصمیم گیری وجود دارد هم مجلس و هم دولت در این مسیر قرار دارند و با همفکری هم عمل می‌کنند که تحت اشرافیت مقام معظم رهبری هستند. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد فعالیت‌های ضدایرانی از طرف آمریکا و اخلال در مذاکرات و همچنین تمهیدات مجلس برای مقابله با این توطئه‌ها گفت: کار سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است و نباید موردی باشد که از آنها تاسی کنیم حتی این اقدام سناتورها نیز در آمریکا با واکنش مواجه شد؛ لذا نباید انتظار داشت اگر کار غلطی انجام دادند تقدیر کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در این گونه توافقات مختصر عقلی هم وجود دارد که دیگران نتوانند سوء استفاده کنند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید آیا توافقنامه هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد، تصریح کرد: علی‌القاعده در پرونده‌هایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است، به دلیل اینکه از طرف رهبری ماذون هستند، قابلیت این را دارند که این پرونده‌ها را جلو ببرند و ما مشکلی از جنس رفتاری که در آمریکا صورت گرفته در ایران نداریم. یعنی ناهماهنگی‌هایی در این امور وجود ندارد و هم مجلس و هم دولت در این مسیر قرار دارند که با همفکری مسائل را دنبال کنند و تحت اشراف مقام معظم رهبری هم است و فکر می‌کنم که همین مسیر ادامه یابد.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ روابط میان ایران و کشورهای عربی نیز اظهار کرد: هیچ مانعی وجود ندارد که گفت‌وگوها میان ایران و همسایگان آن برقرار باشد و جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد همیشه در سیاست خارجی همکاری مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر داشته است و هیچ وقت تجاوزی به کشوری نداشته‌ایم و این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و جنگ هشت ساله را به راه انداخت حتی بسیاری از کشورهای عربی نیز به عراق رفتند اما ایران حتی پس از سرنگونی حکومت صدام تلافی نکرد.

لاریجانی با تاکید بر این‌که «مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران از نظر اجرایی مسیر برادرانه به دیگر کشورها بوده است» گفت: انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه با دیگر کشورها باشد اگر به سایر کشورها کمک می‌کنیم کشور دوست و همسایه هستند و گرفتار ماجرای زیاد و جریان تروریستی بوده‌اند. البته این مردم عراق هستند که دفاع می‌کنند ما فقط کمک می‌کنیم حتی در لبنان و یا فلسطین نیز در مقابل با صهیونیست‌ها آن‌ها دفاع می‌کنند لذا این تصور تصور دقیقی نیست که گاهی به دلایلی به آن دامن می‌زنند.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه مطمئن باشند که اساس انقلاب اسلامی و حرکت انقلاب در این 36 سال نشان می‌دهد که ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد و قصد برادرانه و وحدت آمیز برای امت اسلامی دنبال می‌کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
50
مگرقرار بوده حمله با چوب چماق به نماینده مجلس به نظام کمک کند؟؟!!!!!!
زینب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
30
افراطی گری=.....
نظرات بینندگان