arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

نگاهي به ورزش ايران در سال 93

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ورزش ايران سال پر کاري را پشت سر گذاشت که موفقيت در بازيهاي آسيايي و پارا آسيايي اينچئون، اوج کار ورزش ايران بود.

ورزش ايران در سال 93 بسيار پر کار بود. المپيک نوجوانان، سپس بزرگترين رويداد قاره کهن يعني بازيهاي آسيايي و پارا آسيايي و بعد هم بازيهاي آسيايي ساحلي سه رويداد پر اهميتي بودند که نشان دادند ورزش ايران طي 4 سال گذشته چقدر ظرفيت هاي خود را افزايش داده است.

صعود دو پله اي ايران در المپيک نوجوانان
کيميا عليزاده

رويداد نخست، المپيک نوجوانان بود که کاروان 52 نفري سال 2010 به 16 ورزشکار در سال 2014 ريزش پيدا کرد اما اين موضوع مانع از اين نشد که نتيجه اي بهتر از دوره قبل بدست نيايد به طوري که 2 طلا، 2 نقره و يک برنز در بازيهاي 2010 سنگاپور به 3 مدال طلا و 3 برنز در بازيهاي 2014 نانجينگ چين تبديل شد و ايران با قرار گرفتن در رده 24، نسبت به دوره قبل دو پله صعود داشت.
مهدي اسحاقي و کيميا عليزاده در تکواندو و رامين صفويه در جودو سه طلايي ايران در المپيک نوجوانان بودند ضمن اينکه کرامت عبدولي به همراه محمدرضا آقانيا در کشتي و دانيال صالحي مهر در تکواندو سه مدال برنز بدست آوردند.

شکسته شدن رکورد مدالهاي طلاي تاريخ ورزش ايران در بازيهاي آسيايي پس از انقلاب
دومين رخدادي که ورزش ايران بايد در آن شرکت مي کرد بازيهاي آسيايي 2014 اينچئون بود؛ يعني مهم ترين رويداد ورزش ايران پس از بازيهاي المپيک. ايران در بازيهاي آسيايي اينچئون با حدود 80 ورزشکار کمتر نسبت به بازيهاي 2010 گوانگجو شرکت کرد و در واقع با کارواني کيفي راهي رقابتها شد که البته در اين کاروان کيفي چند رشته حمايتي مانند شنا، بدمينتون و ژيمناستيک هم گنجانده شده بودند.

محسن شادي
با وجود اين که کاروان ايران از لحاظ تعداد ورزشکار اعزامي بيش از 20 درصد ريزش داشت اما بهترين نتيجه تاريخ ورزش ايران پس از انقلاب از لحاظ مرغوبيت مدال رقم خورد. کسب 21 مدال طلا رکوردي بود که ورزشکاران ايراني به ثبت رساندند تا اين تعداد مدال طلا براي اولين بار پس از انقلاب بدست آيد و پس از بازيهاي آسيايي 1974 تهران در رده دوم قرار گيرد.

البته در بازيهاي 74 تهران، ايران از امتياز ميزباني به خوبي استفاده کرد و مثلا براي اولين بار کشتي فرنگي را وارد بازيهاي آسيايي کرد که تنها 8 طلا در رقابتهاي فرنگي بدست آمد.(آن زمان مسابقات کشتي در 10 وزن برگزار مي شد.)
به هر حال ايران با 276 ورزشکار صاحب 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز در اينچئون شد و با مجموع 52 مدال پس از کشورهاي چين، کره جنوبي، ژاپن و قزاقستان در رده پنجم بازيها قرار گرفت.

درخشش ايران در پارا آسيايي اينچئون
ساره جوانمردي
کاروان ورزشي ايران در بازي‌هاي پاراآسيايي کار خود را با قرار گرفتن در جايگاه چهارم جدول توزيع مدال به پايان رساند. ايران با 37 طلا، 52 نقره و 31 برنز با مجموع 120 مدال در جايگاه چهارم ايستاد.

ايران اگر يک طلاي ديگر مي گرفت، بالاتر از ژاپن در مکان سوم قرار مي گرفت. 4 سال پيش نيز ايران توانست در جايگاه چهارم قرار بگيرد که نسبت به ايتچئون با تعداد مدال کمتري ( 27 مدال طلا، 24 نقره و 29 برنز ) در اين رده قرار گرفت بنابراين مي توان پيشرفت را در کاروان جانبازان و معلولان ايران شاهد بود.

نتيجه خوب در بازيهاي آسيايي ساحلي
فوتبال ساحلي
سومين رويداد مهمي که کميته ملي المپيک ايران با آن مواجه بود، بازيهاي آسيايي ساحلي در پوکت تايلند بود که جهش عظيمي در نتايج را به همراه داشت. ايران در سه دوره قبلي بازيهاي ساحلي مجموعا تنها 2 مدال طلا و 2 برنز کسب کرده بود اما در پوکت تايلند کاروان ايران موفق شد 31 مدال بدست آورد. 9 طلا، 15 نقره و 7 برنز ايران را تا رده سوم بازيهاي آسيايي ساحلي بدست آورد تا از اين حيث نيز بهترين نتيجه تاريخ ورزش ايران رقم خورد.

در ادامه اين گزارش نگاهي داريم به حضور برخي از رشته هاي ورزشي ايران در رويدادهاي جهاني:

اولين قهرماني تاريخ براي کشتي فرنگي
حميد سوريان
فدراسيون کشتي ايران سال موفقي را پشت سر گذاشت. تيم ملي کشتي فرنگي ايران براي اولين بار در تاريخ موفق شد قهرمان جهان شود که اين قهرماني با معرفي يک رکورددار به ورزش ايران همراه شد.
حميد سوريان هفتمين مدال طلاي جهان و المپيک خود را بر سينه زد تا به يک رکورددار در تاريخ ورزش ايران تبديل شود و رکورد شش طلاي عبدالله موحد را پشت سر بگذارد. همچنين تيم ملي کشتي آزاد ايران نيز پس از روسيه نايب قهرمان جهان شد تا همچنان به عنوان جدي ترين رقيب قدرت اول کشتي آزاد جهان در کورس رقابت باشد.

تبديل شدن واليبال ايران به قدرت جهاني
بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۴ اينچئون - فينال واليبال
واليبال ايران بهترين نتايج تاريخ خود را در سال 93 رقم زد. چهارمي در ليگ جهاني و ششمي در مسابقات قهرماني جهان باعث شد تا همه نگاه‌ها در واليبال جهان معطوف به ايران شود. پيروزي مقابل ايتاليا، آمريکا، برزيل، لهستان، صربستان و ... از واليبال ايران يک قدرت جهاني ساخت. ايران در ليگ جهاني با 7 برد و 9 باخت در مکان چهارم قرار گرفت و در مسابقات قهرماني جهاني هم 7 برد و 4 باخت عنوان ششمي را براي ايران رقم زد.

نمايش متوسط بسکتبال در جام جهاني
تيم ملي بسکتبال ايران عملکرد متوسطي در جام جهاني داشت. اين تيم در برخي بازيها مبارزاتي آبرومندانه ارائه کرد. افتتاحيه جام جهاني بين ايران و اسپانيا برگزار شد که با برتري 90 - 60ميزبان همراه شد.

بسکتبال
سه باخت ديگر ايران برابر برزيل(50 - 79)، صربستان (70-83) و فرانسه (81-76) رقم خورد و تنها برد بسکتباليستها برابر ، مصر (88-73) بود. دو تيم از گروه ايران حتي تا نيمه نهايي جام جهاني بالا رفتند که صربستان نايب قهرمان شد و فرانسه بر سکوي سوم ايستاد.

نمايش آبرومندانه فوتبال در جام جهاني
تيم ملي فوتبال ايران دو رويداد مهم جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا را پشت سر گذاشت که نتايج جام جهاني در دو بازي مقابل نيجريه و آرژانتين راضي کننده بود و ايران با يک امتياز از بازي با نيجريه، نمايش آبرومندانه مقابل آرژانتين و باخت مقابل بوسني، جام جهاني را ترک کرد.

ديدار ايران و آرژانتين - جام جهاني برزيل
اما در جام ملت‌ها انتظارات برآورده نشد و ايران در يک چهارم نهايي مقابل عراق شکست خورد. هر چند دليل اصلي باخت ايران داوري مسابقه و اخراج کذابي مهرداد پولادي عنوان شد.

وزنه‌برداري انتظارات را برآورده نکرد
وزنه‌برداري ايران در مسابقات جهاني چندان راضي کننده ظاهر نشد و عنوان سومي جهان در سال 2013 به هفتمي جهان تبديل شد.
تنها نقطه روشن وزنه‌برداري ايران در رقابت‌هاي جهاني قزاقستان مدال طلاي کيانوش رستمي بود. ضمن اين که بهداد سليمي در بازگشتش به تيم ملي نتوانست قهرمان شود و براي دومين سال عنوان قوي‌ترين مرد جهان از دست ايران در آمد.

کيانوش رستمي
گام بلند تکواندو براي کسب هر 4 سهميه المپيک
با توجه به اين که مسابقات جهاني در تکواندو هر دو سال يکبار برگزار مي‌شود و امسال رقابتهاي جهاني برگزار نشد، اما تکواندو چند مسابقه مهم گرند پري براي کسب 4 سهميه المپيک در بخش مردان را پيش رو داشت.
نتيجه عملکرد مثبت تکواندو در سال 93 اين بوده که ايران چهار نماينده به نام‌هاي فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقي، مهدي خدابخشي و سجاد مرداني را در رنکينگ برترين‌هاي المپيکي دارد و اين ورزشکاران در صورت ادامه روند خود مي‌توانند هر 4 سهميه المپيک 2016 ريو در بخش مردان را بدست آورند.

خدابخشي
اين چهار ملي‌پوش و نفرات پشتوانه خوبي که پشت سر آنها هستند مي‌توانند براي نخستين بار چهار نماينده تکواندوي ايران در المپيک باشند و با کسب مدال‌هاي خوشرنگ سرانجامي خوب براي تکواندو رقم بزنند.

نخستين حضور هندبال ايران در جام جهاني
تيم ملي هندبال ايران براي نخستين بار توانست در جام جهاني حضور داشته باشد. البته ايران به دليل بي‌ثباتي فدراسيون و اين که تکليف رياست آن مشخص نبود، نتوانست اردوهاي آماده سازي خوبي را پشت سر بگذارد. برنامه آماده سازي ايران تنها به اردوي ايتاليا ختم شد که البته ايتاليا حرف چنداني در هندبال براي گفتن ندارد.

تيم هندبال ايران
در نهايت نيز ايران در مرحله گروهي هر پنج ديدار خود برابر تيم‌هاي بوسني و هرزگوين، مقدونيه، کرواسي، اتريش و تونس را واگذار کرد و نتوانست از گروه بالا بيايد. ايران براي کسب مقام بيست و يکمي با تيم‌هاي شيلي و عربستان به رقابت پرداخت که توانست اين دو بازي را با پيروزي پشت سر بگذارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان