arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۳

از اسیدپاشی تا خداحافظی احمدی‌مقدم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بخشش قاتل عبدالله حسین‌زاده پای چوبه دار و انتشار عکس مادر مقتول در حال دست بلند کردن به روی قاتل روی صندلی اعدام به‌عنوان عکس یک روزنامه گاردین، اعدام ریحانه جباری، اسیدپاشی روی چند زن در اصفهان، حمله یک جوان به چهار زن با چاقو، جنایت‌های سارقان گلپایگانی و تودیع و معارفه فرمانده ناجا، از رویدادهای مهم سال 93 در حوزه حوادث بودند.

حوادثی که اگرچه در بیشتر موارد ناراحت‌کننده بوده، اما در برخی رویداد‌ها نیز همچون بخشش پای چوبه دار خوشحال‌کننده بود و به معدود خاطرات خوب حوادثی بدل شد.


  بخشش در واپسین لحظات

عبدالغنی حسین‌زاده از فوتبالیست‌های قدیمی استان مازندران در حالی که طناب دار به گردن متهم به قتل پسرش آویخته شده بود، اعلام گذشت کرد.

محل اجرای حکم قصاص «ب- ق» به اتهام قتل عبدالله حسین‌زاده 26 فروردین ماه امسال در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نور آماده شده بود و نیروهای انتظامی در محل مستقر شده بودند. ساعاتی قبل از اجرای حکم، متهم توسط ضابطان قضایی به محل منتقل شد، در این هنگام برخی از مردم از خانواده مقتول درخواست بخشش متهم را داشتند. دقایقی قبل از طلوع آفتاب طناب دار را به گردن متهم آویختند و مردم همچنان از اولیای‌دم خواستار عفو متهم بودند.

در لحظه آخر پدر و مادر مقتول در اقدامی غافلگیر‌کننده طناب دار را از گردن متهم به قتل پسرشان برداشتند و اعلام گذشت کردند. این قتل که در سال 86 و در یک درگیری اتفاق افتاده بود منجر به قتل عبدالله شده بود. یکی از تصاویر مربوط به این بخشش که توسط آرش خاموشی گرفته شد در روزنامه گاردین و به‌عنوان عکس صفحه اول منتشر شد. در این تصویر مادر مقتول دیده می‌شود که در حالی که اشک می‌ریزد دستش را برای سیلی زدن به صورت قاتل پسرش بالا برده است.


 متهم اسیدپاشی اصفهان کجاست؟

مهرماه امسال بود که شایعه اسیدپاشی روی هشت دختر اصفهانی دهان به دهان پیچید و تا جایی قوت گرفت که فرمانده انتظامی ناجا با تکذیب این شایعه گفت: «اسیدپاشی تنها روی دو دختر در اصفهان بوده است.» این در حالی است که استاندار اصفهان عصر همان روز صحبت از قربانی شدن چهار دختر در اصفهان کرد. شایعات درباره تعداد قربانیان هر روز قوت گرفت تا جایی که مشخص شد اولین قربانی اسیدپاشی در اصفهان در شهریورماه مورد اسیدپاشی قرار گرفته و مسئولان پس از گذشت یک ماه، آن هم به علت اینکه این خبر در فضاهای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده بود درباره آن اطلاع‌رسانی کردند.

 عامل این حادثه از سوی مسئولان ناجا یک نفر اعلام شد و این در حالی است که هنوز پس از گذشت شش ماه از این حادثه هیچ خبری از دستگیری یا حتی شناسایی این متهم نیست. خیلی از متهمان به جنایات مختلف در سال‌های اخیر در استان اصفهان پس از این حادثه به‌عنوان مظنون بازداشت و بازجویی شدند اما متهم اصلی میان هیچ یک از متهمان سابق نبود. تلاش پلیس برای شناسایی و دستگیری این متهم همچنان در دستور کار پلیس است و به گفته سردار مقیمی رئیس‌پلیس آگاهی ناجا اولویت پلیس، دستگیری متهم اسیدپاشی است.


  اعدام ریحانه جباری

ریحانه جباری متولد 66 که هفت سال پیش متهم به قتل مرتضی سربندی پزشک 47 ساله‌ای شد در آبان ماه امسال با حکم دادستانی اعدام شد. آشنایی سربندی با ریحانه براساس شنیدن مکالمه تلفنی ریحانه در یک بستنی‌فروشی از سوی سربندی آغاز شد. در این مکالمه، ریحانه به شغلش اشاره می‌کند و سربندی که گویا به دنبال یک طراح دکوراسیون برای مطب جدیدش بوده، پس از شنیدن این مکالمه تلفنی، باب آشنایی با ریحانه را باز می‌کند و قرار ملاقات گذاشته می‌شود، ملاقاتی که منجر به قتل سربندی شد. درنهایت ریحانه جباری با حکم دادستانی در آبان ماه امسال اعدام شد. اعدامی که باعث سر و صدای بسیار زیادی در فضاهای مجازی شد و منجر به گفتن این جمله از سوی مادر ریحانه شد: «کمپین‌ها طناب دار دخترم را بافتند.»


   خداحافظی احمدی‌مقدم

بیست‌و‌سوم اسفندماه امسال سردار اسماعیل احمدی مقدم در حالی که تا تیرماه 94 حکم فرماندهی داشت، از سوی مقام معظم رهبری تودیع و سردار حسین اشتری جانشین او شد. سردار احمدی‌مقدم که از سال 83 به سمت فرماندهی ناجا رسیده بود اسفند امسال مشاور سردار اشتری فرمانده ناجا شد.

منبع : فرهیختگان آنلاین
نظرات بینندگان