arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۴

شوراي امنيت: ز پايبندي تهران به قطعنامه ها

فرانسه: پیشرفت ها در لوزان کافی نبوده
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمیته تحریم شورای امنیت درباره قطعنامه های مربوط به موضوع هسته ای ایران در آخرین گزارش خود از پایبندی تهران به این قطعنامه ها خبر داد و تاکید کرد: در صورت دستیابی به راه حل فراگیر درباره برنامه هسته ای ایران، این کمیته تصمیم گرفته است کشورهای عضو را در بازگشت از دستورات اجرایی همسو با مصوبات شورای امنیت راهنمائی کند.به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، این گزارش در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای و در جلسه علنی شورای امنیت منتشر شد.

به گزارش انتخاب ؛ رئیس اسپانیائی کمیته تحریم قطعنامه 1737 شورای امنیت در جلسه علنی این شورا از تعهد طرفهای درگیر در مذاکرات اخیر قدردانی کرد .

در گزارش فصلی این کمیته که به نود روز اخیر اختصاص دارد، آمده است: در طول مدت این گزارش، هیچ حادثهای به کمیته گزارش نشده است.

نماینده اسپانیا خطاب به پانزده عضو شورای امنیت افزود: این کمیته به کمکهای خود به کشورها و موسسات بین المللی درباره اجرای مصوبات شورای امنیت ادامه می دهد.

در این گزارش مواردی مانند راهنمائی کشورهای جهان درباره برخی مسائل پیشنهاد کمک فنی به ایران در زمینههای صرفه جوئی در مصرف انرژی، سرویسهای سوختگیری هواپیما، استخراج معادن و زمینههای همکاریهای دیگر که آیا منطبق با تحریمهای اعمال شده است یا خیر، به عنوان موضوعاتی معرفی شده که در حال بررسی کارشناسی است.

این کمیته از تعهد کشورها در اجرا و پیروی از تحریمهای شورای امنیت ضد برنامه هسته ای ایران استقبال و به آنها توصیه کرده است در اجرای مصوبات شورای امنیت از این کمیته راهنمایی بگیرند.
کمیته یادشده همچنین از کشورهایی که تاکنون گزارش کار خود را ارائه نکرده اند، خواسته است هرچه زودتر گزارش های خود را ارائه کنند.

بعد از پایان قرائت گزارش کمیته تحریم های ایران، پانزده عضو دائم و غیردائم شورای امنیت درباره این گزارش و بیش از آن درباره مذاکرات جاری ایران و پنج بعلاوه یک سخنرانی کردند.

سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه سیاست چماق و هویج را در سخنان خود پیگیری و جمهوری اسلامی ایران را به نرمش بیشتر در مذاکرات لوزان سوئیس فراخواندند.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: تنها علتی که ما را به این گفتگوها مشغول کرده، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است(!)

دیوید پرسمن افزود: هنوز شکاف های مشخص و گزینه های مهمی وجود دارد که باید در این مذاکرات تعیین تکلیف شوند و همانطور که بارها گفته ایم، توافق نکردن بهتر از توافق بد است.

فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه نیز که ریاست ماه مارس شورای امنیت را نیز عهده دار است، مدعی شد: پیشرفت در مذاکرات میان قدرت ها و ایران کافی نبوده است و اگر ایران واقعا می خواهد جلب اعتماد کند، باید تصمیم های سخت بگیرد.نماینده انگلیس هم گفت: ما با توافق  بد موافق نیستیم و ایران اگر می خواهد به توافق دست یابد، باید در روزهای پیش رو انعطاف بسیار زیادی را برای تصمیم های سخت نشان دهد.

پیتر ویلسون درباره ادامه تحریم های موجود نیز گفت: مادامی که گفتگوهای هسته ای ادامه دارد، هر دو گروه تحریم ها یعنی همه تحریم های سازمان ملل و تحریم های جداگانه اعضای این سازمان پابرجاست و با قدرت ادامه خواهد یافت.اما در این نشست، کشورهایی هم از این گزارش مثبت کمیته استقبال کردند.

نماینده روسیه که موضعی برخلاف اعضای غربی شورای امنیت داشت، گفت: تا بیست مارس در لوزان سوئیس، گفتگوهای وسیعی برگزار شده که به راه حل جامعی درباره برنامه هسته ای ایران منجر شود.

ویتالی چورکین افزود: ما با همه توان برای رسیدن به توافق و رفع تحریم های ایران که در قطعنامه های شورای امنیت آمده است، تلاش خواهیم کرد.
نظرات بینندگان