arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۴

بی بی سی ادعا کرد: ناآرامی های یمن، جنگ نیابتی ایران با قدرتهای عربی منطقه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناس عرب، ناآرامی های یمن را جنگ نیابتی ایران با قدرتهای عربی منطقه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی نوشت: ، محمد یحیی تحلیلگر تلویزیون این شبکه عربی گفت:« اوضاع شهر عدن یمن بسیار ملتهب و گیج کننده است. به گفته حوثی های شیعه که پایتخت یمن را در کنترل خود دارند، وزیر دفاع دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، به اسارت آنها درآمده است.

محل اختفای رئیس جمهور یمن مشخص نیست. دستیاران او می گویند وی هنوز در عدن است و هدایت عملیات را برای عقب راندن حملات حوثی ها برعهده دارد. اما حوثی ها در حال پیشروی هرچه بیشتر در عدن هستند. اگر این شهر سقوط کند، آخرین پایگاه قدرت منصور هادی در یمن سقوط خواهد کرد. یمن از چند مدت پیش دچار التهاب بوده اما سیر تحولات این کشور از ماه سپتامبر، سرعت بیشتری پیدا کرده است. ماه سپتامبر دو هزار و چهارده، شبه نظامیان حوثی که قبلا از متحدان منصور هادی بودند، کنترل شهر صنعاء پایتخت یمن را در دست گرفتند و در ماه ژانویه، منصور هادی را در حصر خانگی قراردادند.

منصور هادی در ماه فوریه توانست از حصر خانگی فرار کند و به شهر عدن در جنوب یمن رفت که زادگاه خودش است. او از شهر عدن می گفت که رئیس جمهور مشروع یمن است و می خواهد قدرت را بازپس بگیرد اما جمعه گذشته، عملیات انتحاری بزرگی در صنعاء رخ داد که هدف آن مساجد متعلق به حوثی ها بود. پس از این رویداد، حوثی ها قول دادند علیه افراطیون و القاعده اقدام خواهند کرد که چنین حملاتی را انجام داده اند. حوثی ها می گویند حمله به عدن برای خلاص شدن از شر چنین گروههایی است. واقعیت این است که در داخل یمن، نزاع قدرت در جریان است.

در یک سوی این میدان، منصور هادی قرار دارد و تا امروز، برخی از عناصر ارتش یمن را در کنترل خود داشت. در سوی دیگر این میدان، شیعیان حوثی قرار دارند. حوثی ها نیز بخشهایی از ارتش یمن را در کنترل خود دارند. در مجموع باید گفت، جنگی نیابتی در یمن در جریان است. شیعیان حوثی در یمن مورد حمایت ایران هستند.

منصور هادی مورد حمایت عربستان سعودی و چندین کشور دیگر حوزه خلیج فارس است. بنابراین می بینیم که وضع یمن پیچیده است. منصور هادی خواستار مداخله نظامی کشورهای عربی علیه حوثی ها شده است. قرار است وزرای امورخارجه کشورهای عربی فردا در شرم الشیخ مصر گردهم بیایند. در این نشست درباره درخواست منصور هادی برای مداخله نظامی عربی در یمن بحث خواهد شد. بنابراین می بینیم که اوضاع یمن، در حال انفجار است و امکان دارد بیش از این نیز ملتهب شود.»

نظرات بینندگان