arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۴

نوبل ریاضیات جهان برای "یک ذهن زیبا"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان نش، ریاضیدانی که پس از نمایش فیلم برنده اسکار یک ذهن زیبا مشهور شد، از سوی آکادمی علوم و ادبیات نروژ شایسته دریافت جایزه نوبل شناخته شد.

براساس گزارش نیوساینتیست، نش این جایزه 765 هزار دلاری را به صورت مشترک با لویس نیرنبرگ از دانشگاه نیویورک به خاطر مطالعات مشترکشان درباره معادلات دیفرانسیل با مشتقات پاره‌ای غیرخطی یا PDEها که در حل تمامی مسائل روزمره از قبیل تجزیه و تحلیل اشکال جئومتریک کاربرد دارند، دریافت خواهد کرد.

نش در سال 1994 به خاطر نظریه بازی خود موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد، این به آن معنی است که نش اولین فردی است که موفق شده در طول حیات خود نوبل اقتصاد و جایزه ابل که به نوبل ریاضیات شهرت دارد را دریافت کند.

نش در کنفرانس خبری که در آن نام برنگان اعلام شد به شوخی گفت فکر کنم من یک اسکاندیناویایی افتخاری باشم. من بهت‌زده‌ام. روز گذشته وقتی تلفن زنگ زد و خبر را به من دادند، خواب بودم. من شگفت‌زده شدم، متحیر و بهت‌زده!

این دو ریاضیدان هرگز به صورت رسمی با یکدیگر همکاری نکرده‌اند و مقاله مشترکی منتشر نساخته‌اند، اما در دهه 50 به صورت غیررسمی با یکدیگر کار می‌کردند و اکنون به خاطر متصل ساختن دو ناحیه از علوم ریاضی که کاملا مجزا از یکدیگر بودند، این جایزه را با یکدیگر تقسیم خواهند‌کرد.

در سال 2012 ریاضیدانی فرانسوی از معادله این دو برای حل یکی از قدیمی‌ترین معماهای ریاضی، چطور یک مربع می‌تواند به یک دونات تغییر شکل دهد؟ استفاده کرد.

فیلم یک ذهن زیبا، رمانی است که براساس زندگی پرفراز نشیب جان نش توسط سیلویا ناسار نوشته شده و در آن به مشکلاتی که ابتلا به بیماری روان‌گسیختگی برایش به دنبال داشت پرداخته شده‌است. فیلم یک ذهن زیبا در سال 2001 توسط ران هوارد ساخته شد و توانست در بخش‌های بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار دریافت کند.
نظرات بینندگان